• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 29 مرداد 1397
کد مطلب : 27744
+
-

کاهش صادرات نفت ایران، از تبلیغات تا واقعیت

نفت
کاهش صادرات نفت ایران، از تبلیغات تا واقعیت

 اسحاق جهانگیری، معاون اول، رئیس‌جـمهور در جدید‌ترین اظهارنظر خود اعلام کرد: در زمینه خرید نفت و برخی مبادلات تجاری با اروپا محدودیتی به‌وجود نیامده درحالی‌که برخی منابع خبری خارجی و داخلی مدعی شده‌اند خریداران نفت ایران، میزان خریدشان را کم کرده‌اند و حتی احتمال داده‌اند با اجرایی شدن فاز دوم تحریم‌های دولت آمریکا، صادرات نفت ایران به صفر برسد. اما مرد شماره 2دولت می‌گوید: فعلا اروپا، در زمینه خرید نفت و برخی مبادلات تجاری، محدودیتی به‌وجود نیاورده است، البته برخی شرکت‌های خصوصی به‌ویژه اروپایی‌ها از ایران رفته‌اند که آثارش تا این لحظه خیلی تعیین‌کننده نبوده، به جز برخی پروژه‌ها و طرح‌هایی که قرارداد داشتیم و محدود شده است.

جهانگیری با بیان اینکه امیدوارم اروپایی‌ها بتوانند به تعهدی که داده‌اند عمل کنند، تأکید کرده ما برای هر دو حال، چه اروپایی‌ها و بقیه کشورها در صحنه باقی بمانند و چه اروپایی‌ها نتوانند مشکل را حل کنند، در پی راهکارهایی هستیم که هم بتوانیم نفت خود را بفروشیم و هم منابع ناشی از آن را جابه‌جا کنیم.

جایگزین برای رفته‌ها

همزمان با داغ‌تر شدن گمانه‌زنی‌های رسانه‌ها مبنی بر احتمال کاهش تولید و صادرات نفت ایران حالا همه نگاه‌ها متوجه رفتار خریداران نفت ایران در شرق و غرب است؛ آمارها نشان می‌دهد در سال 2017ایران روزانه 2میلیون و 125بشکه نفت به‌طور میانگین صادر کرده که از این میزان یک میلیون و 370بشکه به مقصد کشورهای آسیایی و 755هزار بشکه هم به مقصد کشورهای اروپایی صادر شده است. آمارهای رسمی سازمان اوپک نشان می‌دهد میزان صادرات روزانه نفت ایران از 1.018میلیون بشکه در سال 2015و قبل از توافق هسته‌ای به 2.125هزار بشکه در سال 2017افزایش یافته و حالا بیم آن می‌رود میزان صادرات نفت ایران باردیگر کاهش یابد. خطری که بیشتر ناشی از تصمیم احتمالی خریداران یعنی کره‌جنوبی و برخی شرکت‌های اروپایی است. اما در این میان اسدالله قره خانی، عضو کمیسیون انرژی مجلس ایران در گفت‌وگو با خانه ملت گمانه‌زنی‌ها درباره کاهش صادرات نفت ایران را یک جنگ روانی توصیف کرده و می‌گوید: اگر صادرات نفت به یک کشور 20درصد کاهش یافته از سوی دیگر ایران توانسته مشتری دیگری را پیدا کرده و صادرات نفت خود را حفظ کند. به گفته این نماینده مجلس، ایران در بحث فروش نفت مشکلی ندارد، اما در بحث انتقال پول نفت با مشکلاتی مواجه شده که راه‌های مختلفی برای این موضوع نیز تدبیر کرده است.

گزارش بلومبرگ از کاهش فروش نفت ایران

اما با وجود گفته‌های مقام‌های ایرانی شبکه خبری بلومبرگ آمریکا گزارش داده درصورت توقف خرید نفت اروپا، امارات، ژاپن و کره‌جنوبی و نصف شدن خرید نفت هند ممکن است صادرات نفت ایران در ۶‌ماه آینده ۱.۵ میلیون بشکه در روز کاهش یابد. هرچند 2مشتری بزرگ نفت ایران یعنی هند و چین هنوز خرید نفت از ایران را کاهش نداده‌اند و حتی هندی‌ها خرید نفت از ایران را افزایش داده‌اند.

در‌ماه جولای، صادرات نفت خام و میعانات ایران 430هزار بشکه در روز، یعنی 15درصد نسبت به‌ماه آوریل کاهش یافته، آن هم در شرایطی که تحریم‌های نفتی هنوز اجرایی نشده است. برخی خبرها حکایت از آن دارد که خرید نفت اروپا از ایران با 220هزار بشکه کاهش به میزان 41درصد در‌ماه جولای نسبت به‌ماه قبل آن افت کرده و ترکیه هم خرید نفت خود از ایران را تا 45درصد کم کرده و حتی گفته می‌شودکره‌جنوبی از اواخر‌ماه جولای خرید نفت خام و میعانات ایران را متوقف کرده است.



درخواست ایران از اوپک

کاظم غریب‌آبادی، سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، به دیدار محمد سانوسی بارکیندو، دبیرکل سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، رفته و  بر ضرورت غیرسیاسی ماندن اوپک تأکید کرده و گفته است: اوپک با حفظ استقلال و حرفه‌ای‌گری در وضع پرتلاطم فعلی، تصمیمات نشست وزیران را با دقت و بدون تفسیر اجرا کند. او با اشاره تلویحی به اقدام‌های کارشکنانه عربستان تأکید کرده اوپک نباید اجازه دهد برخی معدود کشورهای عضو با سوءاستفاده از اوپک، به‌دنبال تحقق اغراض و ملاحظات سیاسی باشند. او افزوده است: هیچ کشوری نمی‌تواند سهمیه تولید و صادرات دیگر کشورهای عضو را تحت هر شرایطی بگیرد در نشست وزیران اوپک هم برای چنین اقدام‌هایی مجوزی صادر نشده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید