• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 29 مرداد 1397
کد مطلب : 27741
+
-

وقف ادب و تاریخ


بنیاد موقوفه افشار یکی از افتخارات محله باغ فردوس شمیران است. وقتی از این محله و آب و هوای خوش و عمارت معیرالممالک (موزه سینما) و همه اتفاقات‌ریز و درشتی که در گذر تاریخ محله افتاده می‌گوییم حتماً یادی هم از بنیاد افشار به میان می‌آید. 

«محمود افشار» نویسنده و روزنامه‌نگاری که لحظه‌ای از خواندن و نوشتن غافل نبود، همه املاک و مستغلاتش را بین سال‌های 1337 تا 1341 در 5 وقف‌نامه، وقف عام کرد و اهدافش را در کتابی با عنوان «5 وقف‌نامه» نوشت و بنیاد موقوفات افشار را تأسیس کرد؛ بنیادی که وقف چاپ و نشر کتب تاریخی و ادبی شده است. ناگفته نماند که وقفیات دکتر افشار بالغ بر یک میلیون‌مترمربع است که 90‌درصد آن در تهران است. در محدوده 12 هزار‌مترمربعی موقوفات افشار در باغ فردوس غیر از قسمت اداری، بخش زیادی به دانشگاه تهران به‌عنوان ساختمان باستان‌‌شناسی و لغتنامه دهخدا سپرده شده است. افشار زمین دیگرش در محله میرداماد را برای مدرسه در مقاطع دبستان و راهنمایی و دبیرستان هم وقف کرد. 

محمود افشار در یزد به دنیا آمد. پس از پایان دوره دبیرستان راهی سوئیس شد و دکترای حقوق و دکترای علوم سیاسی را از دانشگاه لوزان گرفت. وقتی به تهران بازگشت مجله «آینده» را راه انداخت که بعدها دوره جدید آن را «ایرج» فرزندش منتشر کرد. او در روزنامه‌های تهران و یزد مقاله می‌نوشت. مدتی هم در وزارت دارایی مشغول کار بود و بعدها به سمت دادیاری دیوان عالی کشور رسید. در کابینه محمد ساعد، معاون اداره فرهنگ شد. دکتر افشار همه دارایی‌اش را در راه عشقی که به زبان و ادبیات کشورش داشت نثار کرد. او سال 1362 در 90سالگی از دنیا رفت. 

این خبر را به اشتراک بگذارید