• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 29 مرداد 1397
کد مطلب : 27734
+
-

مشاور و مدیرکل امور بانوان شهردار تهران:

دختران لحن مردانه شهر را تغییر می‌دهند

گفت وگو
دختران لحن مردانه شهر را تغییر می‌دهند

سمیراباباجانپور | خبرنگار:

گفت‌وگو با فاطمه راکعی مشاور شهردار و مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران یک حسن دارد و آن نگاه امیدوارانه او به مقوله زنان است که موجب می‌شود خوش‌بینانه به فعالیت‌ها و عملکردهای اداره کل امور بانوان شهرداری تهران نگاه کنیم. به‌ویژه وقتی مصرانه به جمله «دختران لحن مردانه شهر را تغییر می‌دهند‌» تأکید می‌کند و بر این باور است ظرفیت سازنده دختران در جامعه همه نگاه‌های بسته و بازدارنده را پشت سرمی‌گذارد. 11‌ماه پس از انتخاب فاطمه راکعی به‌عنوان مشاور شهردار و مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران روبه‌رویش نشسته‌ایم تا پاسخ این سؤال را بشنویم: آیا تهران شهر دوستدار زنان است؟
 
وقتی می‌گوییم «شهر دوستدار زنان‌» دقیقا چه شهری با کدام بستر و امکانات مدنظرمان است؟

به‌نظر می‌رسد شهری که زنان را دوست می‌دارد و البته زنان نیز آن را دوست می‌دارند. چنین شهری زنان و دختران را می‌بیند، می‌شنود و برای آنها جایگاه شایسته قائل است. در چنین شهری زنان دوست داشته می‌شوند، تکریم می‌شوند و پدران و همسران زنان ارزشمند، بردستان آنان بوسه تکریم می‌بخشند.

برنامه‌ریزی برای  زنان که حضور و نگاهشان در فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی همیشه در جایگاه دوم قرار دارد، چگونه است؟

بدون شک برای نسلی که تشنه حرف تازه است و از کلیشه‌ها خسته شده کار کردن آسان نیست. اما زنان و دختران، موانع بازدارنده را پس زده‌اند. حضور موفقیت‌آمیز زنان در عرصه‌های مختلف علمی و ورزشی گواه این است که آنها با همه کم‌کاری‌ها، پشت درهای بسته نمانده‌اند و به سوی موفقیت‌های بین‌المللی‌خیز برداشته‌اند. در این شرایط، بسیاری از آنها تنها همراه و همکار خودشان هستند و برنامه‌ریزی‌ها را خودشان مدیریت خواهند کرد.

به‌رغم همه کاستی‌ها، زنان در برنامه‌های مشارکتی، انجمن‌های محلی و تشکل‌های مردمی قدرتمند ظاهر شده‌اند. در این زمینه چگونه زنان را یاری می‌دهید؟

علاوه بر یاری دادن که وظیفه ماست، از این عزیزان یاری می‌گیریم. یکی از کارهایی که هدفمند پیگیری می‌شود، این است که از واگذاری کارها به شکل فله‌ای به پیمانکاران جلوگیری کنیم و به مجریان پروژه‌هایی که در وهله اول زنان موفق، متخصص، دانشگاهیان و پژوهشگران هستند، واگذار کنیم. NGOهای موفق را همراهی می‌کنیم. «شهر دوستدار زن» و تغییر چهره شهر را به‌دست خود زنان انجام خواهیم داد. از همه کسانی که پروژه‌هایشان برنده می‌شود، خواسته می‌شود 50درصد از تیم کاری خود را از میان واجدین شرایط در محله‌ها انتخاب کنند. تغییر چهره محله باید توسط زنان و خانواده‌ها انجام شود. آنها باید احساس کنند که محله و شهر خودشان را می‌سازند و در ازای این کار دستمزدی هم دریافت می‌کنند.

تهران شرایط فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی متنوعی دارد. آنچه در شمال تهران می‌گذرد، به‌طور حتم با جنوب شهر یکسان نیست. این اختلاف چگونه در برنامه‌های شما دیده شده است؟

تهران شهری بزرگ با فرهنگ‌های متنوع و شرایط اقتصادی متفاوت شده است. طبقات اجتماعی مختلفی در محله‌های مختلف پایتخت شکل گرفته است. بعضی مناطق نسبت به دیگر محله‌ها از نظر توان اقتصادی و فرهنگی ضعیف‌ترند و اختلاف طبقاتی بیداد می‌کند.

اما عدم‌پاسخگویی و سوءمدیریت، شمال و جنوب ندارد. باید فرهنگ گفت‌وگو را‌ ترویج کنیم. آموزش‌ها می‌تواند با توجه به مسائل فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی محله‌ها متفاوت باشد. در حقیقت آموزش‌ها باید هدایت شده باشد. مربیان باید با توجه به شرایط محله آموزش‌های مورد نیاز را بدهند. به تازگی خوشبختانه به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران برنامه‌ای نظارتی را با ‌عنوان «با هم»، پیگیری می‌کنیم. روزهای پنجشنبه از صبح تا ظهر، از یک منطقه شهرداری بازدید می‌کنیم. در این بازدیدها مشکلات و داشته‌های آن منطقه مشخص می‌شود. این داده‌ها به ما در انتخاب وظایف تسهیل‌گران و مربیان کمک می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید