• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 29 مرداد 1397
کد مطلب : 27733
+
-

عوامل مؤثر در بروز بیماری‌های نوپدید

رئیس بخش اپیدمیولوژی و آمار زیستی انستیتوپاستور ایران گفت: پایش و ارزیابی مستدام بیماری‌هایی که قابلیت نوپدید و بازپدید شدن دارند باید در برنامه بهداشتی کشورها قرار داده شود.
 به گزارش مهر، دکتر احسان مصطفوی گفت: در صورتی که یک بیماری برای نخستین‌بار شناخته شده و یا در منطقه جدیدی شایع شده باشد، بیماری نوپدید است و در صورتی که پس از مدت‌ها عدم‌گزارش بیماری، مجددا شایع شود بیماری بازپدید نامیده می‌شود. تغییر در شیوه‌های تولید و توزیع حیوان و مواد غذایی حیوانی، تغییرات طبیعی که در روی کره زمین اتفاق می‌افتد، افزایش درجه حرارت، تغییرات اکولوژیکی، سرعت نقل ‌و انتقال انسان و کالا، تغییر در شیوه‌ زندگی انسان و عادات غذایی او همگی از عوامل مؤثر در ایجاد بیماری‌های نوپدید و بازپدید هستند.

رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های نوپدید و بازپدید، ادامه داد: ابولا، مرس کوروناویروس، طاعون، تولارمی، تب نیل غربی، تب کیو، تب دانگ، تب دره ریفت، تب خونریزی‌دهنده‌ کریمه کنگو، تب لاسا و سارس از بیماری‌هایی هستند که در صدر این دسته از بیماری‌ها قرار می‌گیرند. درمان‌ موفقیت‌آمیز بیماری‌های باکتریایی با آنتی‌بیوتیک‌ها، پیشگیری و کنترل بیماری‌هایی مثل سیاه‌سرفه، سرخک، فلج اطفال و سرخجه در کشورهای پیشرفته‌ صنعتی جهان و تعدادی از کشورهای در حال توسعه در قرن گذشته، یک خوش‌بینی کاذب در زمینه‌ خلاصی از اغلب بیماری‌های واگیر، که همه‌گیری‌های وسیعی را سبب می‌شوند، به‌وجود آورده بود. کشورهای در حال توسعه‌ هنوز درگیر مبارزه‌ با بیماری‌های واگیر هستند. پدیده‌هایی مثل مقاومت باکتریایی به آنتی‌بیوتیک‌ها، تحولات ژنتیک عوامل بیماری‌زای میکروبی، پیدایش و یا پیدایش مجدد عوامل میکروبی در زمان و مکان‌هایی که انتظار وجود آنها نمی‌رفت، این آینده‌ نیمه‌درخشان خلاصی نسبی از بیماری‌های واگیر را تیره و تار کرده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید