• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 29 مرداد 1397
کد مطلب : 27728
+
-

بیماران در به در داروهایی که در انبارها خاک می‌خورند

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران در گفت‌وگو با همشهری احتکار دارو را تایید می‌کند

دارو
بیماران در به در داروهایی که در انبارها خاک می‌خورند

معصومه حیدری‌پارسا/خبرنگار

 بازار دارو روزهای پرتنشی را سپری می‌کند به‌طوری که برخی دارو‌ها نایاب شده‌اند و برخی نیز به‌صورت سهمیه‌بندی و با تعداد کم از سوی داروخانه‌ها بین بیماران توزیع می‌شوند؛ بیمارانی که خیلی از آنها همچون بیماران خاص حیات‌شان به تک‌تک این داروها بستگی دارد. البته در این بین مسئولان وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو ازجمله وزیر بهداشت به بیماران اطمینان‌خاطر داده‌اند که داروهای حیاتی آنها به میزان کافی تأمین شده و خواهد شد، ولی خبرها از بازار دارو چیز دیگری را نشان می‌دهد و حاکی از کمبودهای بسیار است که بخشی از آن به احتکار دارو و تجهیزات پزشکی از سوی برخی افراد سودجو بازمی‌گردد؛ دلالانی که سلامت بیماران را برای کسب درآمد بیشتر گرو گرفته‌اند؛ اتفاقی که کشف انبارهای داروهای احتکار شده در استان البرز و گلایه روسای انجمن‌های حمایت از بیماران به‌خصوص نامه مدیرعامل کانون هموفیلی مبنی بر حبس و احتکار داروها تأییدی بر آن است. احمد قویدل، مدیرعامل کانون هموفیلی ایران چند روز پیش در نامه‌ای به دادستان کل کشور، عنوان کرد که کمبود دارو برای بیماران هموفیلی وجود ندارد، بلکه موضوع احتکار و حبس این داروها مطرح است که دستگاه قضایی باید برخورد کند.
در شرایطی که هر روز خبر افزایش قیمت دارو تا چند برابر سبب نگرانی‌های بسیار در میان بیماران و خانواده‌هایشان شده و مسئولان و دست‌اندرکاران صنعت دارو نسبت به کمبود و نبود دارو که با جان بیماران سروکار دارد ابراز نگرانی می‌کنند، طی هفته گذشته یاسر ریگانی سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی، هم از کشف یک انبار دارو در اطراف کرج خبر داد.

 احتکار دارو را تأیید می‌کنم 

محمدعلی اسفنانی، مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران با تأیید احتکار و کشف چند انبار دارو  به همشهری می‌گوید: «بخشی از وظایف سازمان تعزیرات مطابق با قانون تعزیرات حکومتی مربوط به امور بهداشتی و درمانی و تخلفات مربوط به این حوزه است که دارو نیز زیرمجموعه آن قرار دارد، به همین سبب سازمان تعزیرات حکومتی از حیث گرانفروشی، احتکار، داروهای تقلبی و تاریخ گذشته به این حوزه ورود می‌کند و درصورتی که گزارشی به‌دست ما برسد، قطعا رسیدگی خواهیم کرد و در هفته‌های گذشته با مواردی هم برخورد صورت گرفته است.» اسفنانی می‌گوید: «ما با متخلفان در هر منصب و جایگاهی باشند برخورد خواهیم کرد.
همچنین هشدار جدی می‌دهیم به هیچ عنوان در برخورد با متخلفان و احتکار‌کنندگان به‌خصوص در حوزه دارو که با جان و سلامت مردم بازی می‌کنند، اغماض نخواهیم کرد. در همین زمینه طرح‌های ضربتی اجرا کرده‌ایم و همواره در برنامه‌های ما وجود دارد. به‌طور مثال در محدوده شهر ری که عمده تخلفات و احتکار صورت می‌گیرد گشت‌های دائم ما حضور دارند و انبارهای دارو هم کشف شده است. ضمن اینکه مجتمع ویژه‌ای را برای رسیدگی به تخلفات حوزه بهداشت و درمان اختصاص داده‌ایم و 5شعبه‌ویژه نیز  مستقر کرده‌ایم تا فقط به این تخلفات رسیدگی کنند و دارو هم در این بخش‌ رسیدگی می‌شود.

همچنین در رابطه با تجهیزات پزشکی نیز شعبه‌ویژه‌ای را در معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت  مستقر کرده‌ایم تا همیشه قاضی این سازمان در این مجموعه حضور داشته باشد و به محض اینکه تخلفی مشاهده شد به سرعت مراحل قانونی آن طی شود.» او همچنین می‌گوید: «جلسات مشترکی را نیز با روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران و شهرستان‌ها برگزار کرده‌ایم و کمیسیونی تحت عنوان ماده 11قانون تعزیرات داریم که در آنجا این موارد بررسی شده و به تخلفات رسیدگی می‌شود و در نهایت اگر صحت تخلفات احراز شد، حتما برای رسیدگی به سازمان تعزیرات حکومتی ارسال می‌شود.»

عواقب خطرناک حبس و گروکشی دارو

احمد قویدل، مدیرعامل کانون هموفیلی ایران به همشهری می‌گوید: برخی از شرکت‌های پخش فارغ از عواقب خطرناک حبس و گروکشی داروهای حیاتی بیماران هموفیلی از تحویل آن به مراکز درمانی و دارویی خودداری می‌کنند. بهانه این شرکت‌ها برای این گروکشی‌ها بدهی‌های مراکز درمانی و داروخانه‌هاست که منشا آن را باید در بدهی سازمان‌های بیمه‌گر به مراکز درمانی و داروخانه‌ها جست‌وجو کرد. درواقع بیماران خاص ناخواسته گرفتار این چرخه شده‌اند به‌طوری که مشکلات دارویی کشور هر روز بیشتر می‌شود؛ درحالی‌که انتظار ما این است شرکت‌های دارویی و داروخانه‌ها در کاهش مشکلات بیماران نقش داشته باشند نه اینکه به برخی مشکلات دامن زده و حتی در برخی موارد خود نیز مشکل‌آ‌فرین شوند.

او ادامه می‌دهد: «تلخ‌تر از همه اینکه ما شاهد هستیم پیش از شروع تحریم‌ها، افرادی در داخل کشور و به طمع سود بیشتر و گرفتن ماهی از آب گل‌آلود زودتر دست به‌کار شده‌اند و به همین سبب شاهد حبس دارو هستیم. طی یک سال اخیر بازار و اقتصاد دارو به‌دلیل عدم‌پرداخت مطالبات از سوی سازمان‌های بیمه‌گر دچار مشکل شده. سال‌هاست که واردکننده و تولیدکننده در نقدینگی‌شان دچار مشکل هستند و دوره بازگشت سرمایه در شرکت‌های تولیدکننده به بیش از 400روز رسیده است؛ به همین دلیل برخی شرکت‌ها پیش از افزایش نرخ ارز و به‌دلیل نداشتن پول نتوانستند واردات یا تولید دارو را انجام دهند و به‌طور کلی مقدار دارو کم شده و هم‌اکنون هم افزایش نرخ ارز مشکلی است که به این موضوع اضافه شده است.» قویدل در ادامه می‌گوید: همچنین داروخانه‌ها در نسخه‌ها دست می‌برند و تعداد داروها را کم می‌کنند. در واقع سهمیه بیمار را می‌گیرند اما توزیع نمی‌کنند. این کار احتکار نیست بلکه حبس داروست و گروکشی شرکت‌های دارویی است.


  دارو، سوزن در انبار کاه نیست 

داریوش آرمان، رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی هم درباره تحریم دارو معتقد است: متأسفانه به‌رغم ادعاهایی که گفته می‌شود دارو در مسیر تحریم نیست ، مستندات نشان می‌دهد که اتفاقا تحریم دارو در خط مقدم قرار گرفته است. همچنین قبل از آغاز رسمی تحریم‌ها برخی شرکت‌های خارجی از ترس تحریم‌های آمریکا روابط خود را با ما کاهش داده‌اند. بانک‌هایی که جابه‌جایی‌های ارزی دارو را انجام می‌دهند نیز پیشگام‌تر از شرکت‌های دارویی بوده‌اند.
از سوی دیگر نرخ ارز و دلار در حال افزایش است و شرکت‌های دارویی برایشان مقرون به صرفه نیست داروهای خود را بفروشند، به همین سبب تصمیم می‌گیرند که دارو نفروشند یعنی ترجیح داده‌اند تا ثبات بازار، دارو نفروشند. این در حالی است که به‌راحتی می‌توان پیگیری کرد چه‌کسی ارز بابت واردات دارو و تجهیزات پزشکی می‌گیرد ولی دارو را احتکار کرده و به بازار وارد نمی‌کند. دارو، سوزن در انبار کاه نیست که نتوانند بررسی کنند. وی در ادامه افزود: متأسفانه ما شاهد نابسامانی جدی هستیم به‌خصوص برای تهیه ملزومات مصرفی روزانه بیماران دیالیزی. پرداختی از جیب بیماران ما باید صفر باشد ولی الان اصلا اینگونه نیست. فرانشیز داروهای بیماران دیالیزی و پیوند کلیه باید صفر باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید