• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 29 مرداد 1397
کد مطلب : 27721
+
-

هشدار نسبت به افزایش موج ایران‌هراسی در میان گردشگران اروپایی

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با اتکا به آمار پلیس مهاجرت اعلام کرده است که رشد گردشگر ورودی به ایران 38درصد در 4‌ماه نخست امسال افزایش داشت.
علی اصغر مونسان همچنین گفته است که تنها در ترکیب گردشگران ورودی به ایران تغییر ایجاد شده و ورود گردشگران از کشورهای اروپایی کاهش یافته است. ایسنا نیز دیروز اعلام کرد که در 3‌ماه نخست امسال عراقی‌ها ۷۵ درصد، اتباع آذربایجان و افغانستان به‌ترتیب ۳۰ و ۲۸ درصد و ترکیه‌ای‌ها ۲۴ درصد نسبت به‌مدت زمان مشابه سال گذشته بیشتر به ایران سفر کردند؛ جمعیتی که رشد ورود گردشگران خارجی به ایران را طبق اعلام رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، بیش از ۳۰ درصد افزایش داده است. اما میزان درآمد آنها برای صنعت گردشگری ایران مشخص نیست و به‌نظر می‌رسد تنها نمودارهای جمعیتی گردشگری را تکان داده‌اند.

در همین رابطه ابراهیم ابراهیمی از تورگردان‌های مستقل که خارج از تشکل‌های صنفی گردشگری فعالیت می‌کند، درباره هدفگذاری گردشگری بر کشورهای همسایه به ایسنا، گفت: آنهایی که با کاهش ارزش ریال به ایران سفر می‌کنند و مواد غذایی از ایران می‌خرند، گردشگر نیستند. درست است آمارشان در ترددها محاسبه می‌شود ولی گردشگر تعریف مشخصی دارد و باید برای کشور درآمدزایی داشته باشد؛ نه آنکه مرغ، گوشت، برنج و مایحتاج اولیه مردم ما را بخرد و به کشورش ببرد، بلکه باید فرش و صنایع‌دستی خریداری کند، به هتل پول بدهد، موزه برود و برای دیدن آثار تاریخی پول خرج کند. به گفته او، عراقی‌ها از وقتی که دلار نوسان پیدا کرد به ایران سفر می‌کنند و گوشت، لبنیات و مایحتاج خود را خریداری کرده و به کشورشان بازمی‌گردند ولی ما آنها را جزو گردشگران حساب می‌کنیم.
ابراهیمی که در بازار گردشگری ایران در آلمان و اتریش فعال است، گفته است که از ابتدای سال تاکنون ریزش آمار گردشگران اروپایی را با از دست دادن ۲۵۰ گردشگر تجربه کرده است. او می‌گوید: در شرایط کنونی و براساس ارتباطی که با یک‌هزار آژانس خارجی داریم متوجه شدیم آنها مقصد ایران را حذف نکرده‌اند اما می‌گویند ایران دیگر متقاضی سفر ندارد.
این تورگردان تأکید کرد: ایران برای خارجی‌ها ارزان شده است اما وقتی ترس از جنگ و بسته شدن مرزها وجود دارد، حتی اگر هزینه تورها صفر هم باشد آنها به ایران سفر نمی‌کنند. ابراهیمی درخصوص راهکار این وضعیت گفت: باید تبلیغ کنیم تا ترس از سفر به ایران بریزد و بهترین کاری که می‌توان در این شرایط انجام داد حمله تبلیغاتی است. همان کاری که بیشتر کشورها انجام می‌دهند یعنی در یک دوره زمانی خاص، فقط یک کشور را هدف قرار می‌دهند؛ کمپین تبلیغاتی گسترده‌ای راه می‌اندازند و نتیجه خیلی خوبی هم می‌گیرند. در این وضعیت نیز شرکت کردن در نمایشگاه‌های خارجی فایده ندارد چون ما باید مردم را برای آمدن به کشورمان تشویق کنیم. او گفت: یکسویه نمی‌توانیم جریان ایران‌هراسی را تغییر دهیم، چون باید حتما یک خارجی به هموطنانش نشان دهد که ایران کشور امنی است و سفر به آن، جایی برای نگرانی ندارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید