• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 29 مرداد 1397
کد مطلب : 27719
+
-

ساخت دریاچه مصنوعی تبریز متوقف شد

مدیر دفتر اکوسیستم‌های تالابی کشور گفت: ساخت دریاچه مصنوعی تبریز ناقض سیاست دولت در حوضه آبریز دریاچه ارومیه در زمینه کنترل مصرف آب و هدایت آن به سمت دریاچه است.

به گزارش همشهری، خبر ساخت این دریاچه مصنوعی 600هکتاری را نخستین‌بار روح‌الله حضرت‌پور، نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی 21مردادماه جاری در گفت‌وگو با خبرگزاری آنا رسانه‌ای کرد و گفت: ستاد احیای دریاچه ارومیه به‌جای احیای دریاچه، اقدام به ساخت یک پارک حیات‌وحش در بخش‌های خشک‌شده دریاچه ارومیه کرده است.
حضرت‌پور در همان گفت‌وگو اعلام کرد، ستاد احیا برای تأمین آب این پارک، 4 چاه عمیق هم حفر کرده است؛ خبری که فردای همان روز حجت جباری، معاون فنی اداره کل محیط‌زیست استان آذربایجان غربی آن را تکذیب کرد. مسعود باقرزاده کریمی روز گذشته در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: رودخانه آجی‌چای چند شاخه دارد که بعد از پیوستن به یکدیگر به دریاچه ارومیه می‌ریزد. یک شاخه از این رودخانه از شهر تبریز عبور می‌کند که به مهرانه‌رود معروف است. دریاچه مصنوعی تبریز روی آن ساخته شده و این شاخه بعد از عبور از تبریز و بعد از الحاق به آجی‌چای به دریاچه ارومیه وارد می‌شود.

باقرزاده‌کریمی درباره تأثیر دریاچه مصنوعی روی دریاچه ارومیه گفت: شاید آب مورد نیاز برای دریاچه مصنوعی به لحاظ حجمی بر دریاچه ارومیه تأثیرگذار نباشد، اما نباید از چنین موضوعاتی به این بهانه که حجم زیادی ندارند، چشم‌پوشی کرد. به گفته باقرزاده کریمی، حتی اگر سدهایی با حجم کوچک و دریاچه مصنوعی و... عدد قابل توجهی را از دریافت آب دربر نگیرند، ساخت آنها ناقض سیاست اصلی دولت یعنی هدایت آب به سمت دریاچه و احیای آن است. مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی روز گذشته از توقف ساخت دریاچه مصنوعی تبریز خبر داد و گفت: با پیگیری‌های رئیس محیط‌زیست و ستاد احیای دریاچه ارومیه پروژه ساخت دریاچه مصنوعی در تبریز متوقف شده و آب این دریاچه تخلیه شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید