• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 29 مرداد 1397
کد مطلب : 27713
+
-

شوک ارزی به بازار فرش دستباف

بازار فرش دستباف اصفهان تحت تاثیر گرانی ارز، درگیر افزایش قیمت و کاهش تولید شده است

فرش
شوک ارزی به بازار فرش دستباف

نفیسه زمانی نژاد| اصفهان- خبرنگار

درحالی که بسیاری از فعالان بازار فرش دستباف از رکود این بازار خبر می‌دهند، اما رئیس اتحادیه کشوری فروشندگان فرش دستباف می‌گوید اگر قیمت دلار روند افزایشی خود را حفظ کند به نفع صنعت فرش خواهد بود، چراکه درآمدزایی این بخش را بیشتر می‌کند.


 تحرک بازار فرش

بازار فرش دستباف اصفهان که روزگاری سرشار ازطرفداران فراوان در داخل وخارج از کشور بود، مدت‌هاست که به دلیل تحریم‌ها، نوسانات دلار و قالی‌های ارزان قیمت وارداتی از نفس افتاده و امروز بدتر از چند ماه قبل با شرایطی بسیار دشوار دست وپنجه نرم می‌کند.
شرایطی بی‌سابقه بر این بازار حاکم شده است که بیش از هر عاملی دیگر، متاثر از گرانی نرخ ارز است. هرچند هستند افرادی که براین باورند گران شدن ارز تکانی به بازار فرش داده وآن را پر رونق کرده است چون معتقدند گران شدن دلار باعث به صرفه بودن صادرات شده است ضمن آن‌که خرید داخلی نیز افزایش یافته زیرا مردم در زمان نوسانات ارزی، علاقه‌‌مند به کالاهای ارزشمندی چون فرش می‌شوند.
 دراین باره «نعمت الله رضایی» که مدیر عامل شرکت تعاونی فرش دستباف شهرستان خمینی‌شهر است از رونق خرید و فروش داخلی و همچنین صادرات این کالا در چند ماه اخیر خبرمی دهد.

به گفته این مسئول، خوشبختانه بازار فرش دستباف از اردیبهشت تا مرداد امسال با رونق 30 درصدی در فروش داخلی و نیز صادرات مواجه است در حالی که در سال گذشته شاهد رکود شدید بودیم.
وی می‌افزاید: افزایش نرخ ارز یکی از عوامل مهم در این موضوع است، زیرا برای صادرکنندگان قالی دستباف، گران شدن دلار و کاهش ارزش پول ملی موجب خرید بیشتر این کالا و افزایش صادرات آن می‌شود.
 

بازاریان چه می‌گویند

اما درطرف مقابل ادعای رونق بازار فرش، فعالان ومسئولانی قرار دارند که می‌گویند نه تنها بازار فرش تحرکی نداشته بلکه درحال تجربه روزهای کسادتری نسبت به قبل است.
رنجبر که یکی از فروشندگان بازار فرش اصفهان است با اشاره به شدت رکود بازار فرش دراین یکی دوماه اخیر بیان می‌کند: به دلیل نوسانات دلار، بازار فرش شرایط خوبی ندارد. به طوری که نه مشتری و نه فروشنده معامله نمی‌کنند. وی می‌افزاید: بسیاری در این تصورند که با افزایش نرخ دلار، صادرات فرش رونق گرفته است ولی واقعیت این است که چنین اتفاقی رخ نداده و بازار فرش همچنان در رکود باقی مانده است. به گفته این فعال اقتصادی، معمولاً خریدار داخلی وخارجی به نرخ نهایی فرش توجه می‌کند. حال از آنجا که با افزایش قیمت دلار هزینه‌های تولید فرش هم بالاتررفته است، درنتیجه قیمت نهایی فروش تا 30 درصد بیشتر شده که این موضوع، باعث انصراف مشتری ازخرید می‌شود و تا زمانی که قیمت دلار بالا برود فرش هم گران‌تر خواهد شد.

یکی دیگر از این بازاریان که خود تولید‌کننده فرش نیز به شمار می‌آید، بیان می‌کند: به دلیل گرانی و نبود ابریشم در چند ماه اخیر، درتولید فرش وقفه شدیدی افتاده است؛ به طوری که کمتر تولید‌کننده‌ای در اصفهان، درحال فعالیت است. وی تصریح می‌کند: با شرایط موجود بسیاری از تولیدکنندگان، کا را تعطیل کرده‌اند و با ادامه این وضعیت چند فعال باقی مانده نیز از ادامه کار در این شغل صرفه نظر خواهند کرد.


شدت کاهش تولید فرش

اما «سعید عصاچی» که رئیس اتحادیه تولیدکنندگان فرش دستباف اصفهان است در مورد تاثیر گرانی ارز بر بازار فرش دستباف اصفهان می‌گوید: اگرچه افزایش نرخ ارز تا حدودی در رونق بازار فرش تاثیرگذار بوده ولی تاثیرات منفی گرانی ارز بر این بازار، بسیار بیشتر بوده است.

وی تصریح می‌کند: ابریشم از مواد اولیه و اصلی در تولید فرش دستباف به شمار می‌آید که واردات و قیمتش تحت تاثیر نرخ ارز است و اکنون این ماده اصلی علاوه بر افزایش قیمت چند برابری، کمیاب هم شده است. واضح است با وجود افزایش نرخ ابریشم، نرخ نهایی فرش هم گران‌تر شده است. این فعال صنف فرش یادآور می‌شود: ابریشم جزو کالاهایی است که با تعرفه 26 درصدی و ارز آزاد وارد کشور می‌شود. از این رو خرید آن با نرخ گران برای تولید کنندگان بدون صرفه است و از سویی هم مشتریان به دلیل نرخ گران، استقبالی از خرید و فرش آن نمی‌کنند.

درادامه عصاچی اظهار می‌کند: اینگونه مشکلات دربازار فرش دستباف اصفهان درحالی رسوخ یافته که افزایش نرخ ارز، ظرفیت بسیار خوبی برای جذب توریسم درچنین شهری ایجاد کرده است. وی توضیح می‌دهد: قطعاً با ورود گردشگران خارجی، بازار صنایع‌دستی چون فرش هم رونق می‌گیرد. اما متاسفانه تاکنون به چنین قابلیتی توجهی نشده است. 
به گفته رئیس اتحادیه تولیدکنندگان فرش دستباف اصفهان، با ادامه شرایطی چون افزایش نرخ تعرفه‌ها، بالا رفتن نرخ ابریشم ونبود تسهیلات هرچه می‌گذرد بر تعطیلی کارگاه‌های فرش استان افزوده می‌شود این گونه که تاکنون 50 درصد از کارگاه‌های استان تعطیل شده‌اند و با استمرار این شرایط تا 6 ماه آینده تولید فرش به کمترین میزان خود وشاید به صفر خواهد رسید.


صادرات فرش مناسب نیست

«سعید عصاچی» رئیس اتحادیه تولیدکنندگان فرش دستباف اصفهان در مورد تاثیر این شرایط بر رونق صادرات می‌گوید: در 2 ماه ابتدایی امسال به دلیل ارتباط با آمریکا، صادرات خوبی به این کشور انجام شد ولی پس از آن با شروع دوباره تحریم‌ها صادرات به این کشورکه از خریداران اصلی فرش دستباف ایران بود، قطع شد. این مسئول اظهار می‌کند: اکنون فرش ایران به کشورهایی چون آلمان، ایتالیا، چین، روسیه و امارات صادر می‌شود ولی به میزانی نیست که رونق دهنده بازار فرش باشد. تا جایی که به دلیل کاهش صادرات، مشکلات بسیاری بر سر راه فعالیت تولیدکنندگان فرش دستباف وتاجران ایجاد شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید