• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 29 مرداد 1397
کد مطلب : 27637
+
-

تقاضای کاذب، لوازم خانگی را گران کرد



رشد قیمت لوازم خانگی همچنان ادامه دارد. پیش از این مسئولان وزارت صنعت با تشکیل کارگروهی از تعیین مهلت 15روزه به تولید‌کنندگان و عرضه‌کنندگان برای کاهش قیمت‌ها خبر داده بودند. با علیرضا موسوی مجد، رئیس‌هیأت مدیره اتحادیه فروشندگان صوتی و تصویری گفت‌وگو کرده‌ایم.

برخی فعالان بازار، کاهش عرضه را عامل افزایش قیمت لوازم خانگی داخلی و کره‌ای در بازار می‌دانند، نظر شما چیست؟

در چند هفته اخیر اخباری مبنی بر کشف انبارهای احتکار لوازم خانگی برخی برندها مطرح شده است، اما برندهای اصلی لوازم خانگی در شرایط بحرانی تولید و عرضه محصولات خود را در بازار کم نکرده‌اند؛ مثلا میزان عرضه لوازم خانگی یکی از برندهای کره‌ای در بازار در 4‌ماه نخست امسال نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته 108درصد افزایش داشته است.
همچنین با بررسی فهرست کالاهای عرضه شده، گردش مالی و آمارهای نصب لوازم خانگی که به‌طور روزانه به سازمان حمایت ارائه می‌شود به راحتی می‌توان مشخص کرد که برندهای مختلف لوازم خانگی چه میزان محصول را به بازار عرضه کرده‌اند. با استناد به آمارهای عرضه، فروش و نصب لوازم خانگی می‌توان صحت و سقم ادعاهای مطرح شده در مورد کاهش عرضه یا احتکار برخی محصولات لوازم خانگی و تأثیر احتمالی آن بر افزایش قیمت این محصولات در بازار را مشخص کرد. این افزایش عرضه در شرایطی صورت گرفته که به‌رغم رشد 40تا 50درصدی قیمت قطعات وخدمات برخی پیمانکاران مانند تولید‌کنندگان کارتن و قطعات پلاستیک، قیمت رسمی محصولات برندهای کره‌ای در بازار از اردیبهشت‌ماه به امسال تا‌کنون ثابت مانده است.

اما قیمت فروش لوازم خانگی برخی برندهای مشهور کره‌ای در فروشگاه‌های سطح شهر تا چند میلیون تومان افزایش یافته است، علت چیست؟

واقعیت آن است که تنها بخشی از محصولات تولیدی یکی از برندهای کره‌ای ‌در شبکه رسمی شامل 16تا 17فروشگاه رسمی عرضه می‌شود که بر قیمت این محصولات نظارت داریم اما قادر به نظارت بر قیمت لوازم خانگی عرضه شده در اغلب فروشگاه‌های سطح شهر که محصولات سایر برندهای لوازم خانگی را عرضه می‌کنند، نیستیم. همین امر باعث افزایش 5تا 10میلیون تومانی قیمت برخی محصولات در بازار شده است.

آیا کاهش تولید لوازم خانگی بر کمتر شدن عرضه و گرانی این اقلام تأثیری نداشته است؟ 

از 2‌ماه پیش ورودی قطعه به‌دلیل مشکلات نقل و انتقال پول با مشکل مواجه شده و ناچار هستیم تا با قطعات موجود تولید و عرضه لوازم خانگی به بازار را مدیریت کنیم اگرچه شرکت‌های ایرانی راه‌های دور زدن این تحریم‌ها را می‌دانند اما با انجام این کار نیز هزینه تولید افزایش می‌یابد. با این شرایط درخواست افزایش 30درصدی قیمت‌ها با استناد به هزینه تمام‌شده تولید را به سازمان حمایت داده‌ایم اما افزایش رسمی قیمت‌ها محدود به 8درصد اعمال شده در اردیبهشت‌ماه امسال بوده درحالی‌که قیمت‌ها در بازار لوازم خانگی عملا 30تا 40درصد افزایش یافته است و سود آن به جیب دلال‌ها می‌رود.

با این شرایط علت اصلی گرانی لوازم خانگی چیست؟

 سازمان حمایت باید با انجام ارزیابی واقعی، زمینه رشد عرضه لوازم خانگی به بازار را فراهم کند زیرا برخلاف سال‌های گذشته که از فروردین تا خرداد‌ماه کسادی بازار را شاهد بودیم، امسال با افزایش نرخ ارز، تقاضای کاذبی در بازار شکل گرفته که نظام عرضه و تقاضا را به هم ریخته است. با این شرایط از مشتریان می‌خواهیم تا در خرید لوازم خانگی عجله نکرده و به این تقاضای کاذب دامن نزنند. مردم نگران تأمین لوازم خانگی نباشند و دولت نیز باید زمینه واقعی‌سازی‌ تقاضا و جبران هزینه تمام‌شده تولید را فراهم کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید