• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
دو شنبه 29 مرداد 1397
کد مطلب : 27630
+
-

پشت پرده بلیت‌های چارتری

افزایش قیمت بلیت هواپیما موجب نگرانی شهروندان خوزستانی شده است

نمای نزدیک
پشت پرده بلیت‌های چارتری

افزایش چند برابری قیمت بلیت پرواز اهواز- مشهد در روزهای گذشته و عبور آن از مرز یک میلیون تومان، برای چندمین بار در سال‌های اخیر موضوع تخلف و نبود نظارت بر نرخ بلیت‌های چارتری در این پروازها را دوباره مطرح کرده است.به گزارش مهر، مشکل بلیت‌های چارتری در سال‌های گذشته در محافل کشور از انجمن‌های هواپیمایی تا مجلس شورای اسلامی مطرح و به پرسش از وزیر راه و شهرسازی در سال 95 ختم شد، ولی همچنان یکی از چالش‌های صنعت هواپیمایی کشور است و پیگیری‌ها و اعتراض‌ها در این زمینه به جایی نرسیده است. 

افزایش قیمت بلیت پروازها در خوزستان به‌ویژه پروازهای چارتری به مقصد تهران و مشهد باعث شد تا «غلامرضا شریعتی» استاندار خوزستان با رئیس سازمان هواپیمایی کشوری دیداری داشته باشد. هفته گذشته نیز نشستی با حضور برخی متولیان از جمله نماینده‌های شرکت‌های هواپیمایی، تعزیرات حکومتی و مسئولان اقتصادی خوزستان تشکیل شد تا راهکاری برای این مسئله ارائه شود. 
مسئولان خوزستانی امیدوارند با برخورد با سودجویان عرصه بلیت بتوان دوباره ثبات را در بازار بلیت خوزستان برقرار کرد.


شهروندان چه می‌گویند؟

اگر دلایل کاری، زیارتی و تفریحی به تهران و مشهد را در نظر نگیریم، بسیاری از شهروندان خوزستانی برای درمان و به دلایل پزشکی مجبورند از هواپیما استفاده کنند و افزایش نرخ بلیت، زندگی آنها را با دشواری زیادی روبه‌رو می‌کند.
«حسین احمدی» کارمند یکی از ادارات اهواز، می‌گوید: به دلیل بیماری دخترم باید ماهی یک‌بار برای تعویض خون به تهران برویم. تا پارسال حداقل قیمت بلیت این مسیر 80 هزار تومان برای هر نفر بود، ولی حالا به طور متوسط باید هر ماه چند میلیون تومان برای رفت و آمد هزینه کنم که هم کمرشکن است و هم غیرمنطقی.
«کوروش حسنی» نیز که دانشجوی دانشگاه مشهد است، می‌گوید: با توجه به افزایش نرخ بلیت هواپیما و بودجه اندک دانشجویی، ناچارم اتوبوس یا قطار را جایگزین هواپیما کنم که خیلی کارم را سخت می کند، چون ساعت‌ها طول می‌کشد تا به مقصدم برسم و وقت و انرژی‌ام در راه هدر می‌شود.


مقصر کیست؟

کارشناسان و فعالان حوزه هوانوردی کشور هر یک صنف یا نهادی را عامل افزایش نرخ پروازها می‌دانند. برخی مسئولان چارترکننده‌ها و سایت‌ها را و برخی کارشناسان، صنعت هوانوردی را مقصر اصلی می‌دانند.این موضوع باعث شده تا انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کننده خوزستان فرصت کوتاهی به شرکت‌های هواپیمایی بدهد تا پروازهای چارتری خود را در شهر اهواز حذف کنند.

پیش‌تر عنوان شده بود که از ابتدای تابستان مصوبه حذف بلیت‌های چارتری باید در 3 خط هوایی اهواز - تبریز - بندرعباس به مقصد تهران اجرا شود. با وجود این، همچنان بلیت‌های چارتری در اهواز به فروش می‌رسند و این امر بازرسی صنعت و معدن، و تعزیرات حکومتی خوزستان را مجبور کرد تا در این زمینه ورود کنند.

«علی‌محمد رحمانی‌زاده» رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کننده خوزستان، سایت‌های فروش بلیت چارتری را یکی از عوامل آشفتگی نرخ بلیت هواپیما می‌داند و می‌گوید که راهکار صددرصدی برای حل آن وجود ندارد
.
چارترکننده‌ها تصمیم‌گیرنده هستند

در مقابل، «وحید خادمی» مدیرعامل یکی از آژانس‌های هواپیمایی اهواز و عضو هیأت مدیره انجمن صنفی آژانس‌های هواپیمایی خوزستان، اعتقاد دارد: با حذف چارترکننده‌ها به‌راحتی بساط سایت‌های فروش بلیت چارتری نیز بسته خواهد شد.
وی با تأکید بر محدود بودن تعداد چارترکننده‌ها در کشور و امکان ساماندهی آنها می‌گوید: چارترکننده‌ها در شرکت هواپیمایی دفتر بازرگانی، برنامه و ساعت پروازی را در دست دارند و تصمیم‌گیرنده هستند. با وجود این مرجع قانونی در این زمینه وزارت راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی کشور است و تنها آنها می‌توانند جلو این نابسامانی را بگیرند.

خادمی ادامه می‌دهد: صندلی‌های هواپیماها را به جای جا دادن سیستم، افرادی کرایه می‌کنند و به هر قیمتی که دوست دارند می‌فروشند. در واقع سرمایه‌گذار میلیاردها تومان در شرکت‌های هواپیمایی پول هزینه می‌کند و هواپیما را کرایه می‌کند و به همین دلیل شرکت هواپیمایی در زمینه نرخ دیگر نظری نمی‌دهد.


عامل اصلی تلاطم بازار بلیت

با وجود این، خادمی بسته جدید ارزی دولت را عامل اصلی تلاطم بازار بلیت می‌داند و می‌گوید: نرخ‌گذاری و سیاست آن در دست دولت و سازمان هواپیمایی کشوری است. بنابراین مشکلات فراوان صنعت هوانوردی به‌ویژه در خوزستان را نمی‌توان در استان حل کرد.
عضو هیأت مدیره انجمن صنفی آژانس‌های هواپیمایی خوزستان اظهار می‌کند: چارتر‌کننده یکی از چالش‌های صنعت هوانوردی کشور است، ولی دلیل اصلی آن بسته پیشنهادی دولت بود که باعث شد نرخ دلار بالا برود. در کنار آن، دونرخی بودن بلیت‌های هواپیما باعث نابسامانی در صنعت هوانوردی شده است.خادمی قطع شدن ارز مسافرتی را نیز از عوامل تاثیرگذار در افزایش نرخ بلیت هواپیما عنوان می‌کند و می‌گوید: الان آژانس‌های هواپیمایی به مرز ورشکستگی رسیده‌اند و یکی پس از دیگری در حال تعطیل شدن هستند و به نظر می‌رسد تنها راه‌حل آن توزیع ارز 40هزار تومانی است.


مشکل یک مصوبه

مدیر کل تعزیرات حکومتی خوزستان برخلاف اظهار نظرها، مشکل را تصویب این مصوبه در مجلس شورای اسلامی می‌داند و می‌گوید: مصوبه شناور بودن نرخ بلیت هواپیما دست تعزیرات و بازرسی صنعت و معدن را در این موضوع بسته و آنها نمی‌توانند کاری کنند.
«رضا سعیدی» تاکید می‌کند: مجلس شورای اسلامی در این زمینه مسئول است و باید پاسخگو باشد.


خوزستانی‌ها؛ متضرران اصلی تلاطم بازار ارز

عضو هیأت مدیره انجمن صنفی آژانس‌های هواپیمایی خوزستان می‌گوید: در مسیرهای گردشگری مانند مشهد و کیش شرکت‌های هواپیمایی دارای مجوز می‌توانند صددرصد بلیت خود را چارتر کنند.
«وحید خادمی» می‌افزاید: افزایش قیمت بلیت هواپیما در برخی شهرها به مقصد تهران باعث شد تا بلیت چارتری این شهرها به پایتخت حذف شود و این موضوع اگرچه به صورت صددرصد اجرا نشد، باعث اندکی کاهش و ثبات در بازار بلیت اهواز به مقصد تهران شد.
وی شهروندان خوزستانی را متضرران اصلی تلاطم ارز می‌خواند و دلیل آن را صنعتی و دانشگاهی بودن این منطقه عنوان می‌کند و می‌گوید: خوزستان بهترین بازار فروش بلیت را در ایران دارد و الان بیشترین فشار ناشی از افزایش نرخ بلیت هواپیما روی دوش مردم این استان است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید