• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
دو شنبه 29 مرداد 1397
کد مطلب : 27626
+
-

ریزگرد‌ها، صنایع و سیستم حمل و نقل؛ مثلث آلودگی هوای اراک

رئیس شبکه محیط ‌زیست استان: هنوز ارزیابی علمی و استانداردی درباره آلودگی هوا صورت نگرفته است

گپ
ریزگرد‌ها، صنایع و سیستم حمل و نقل؛ مثلث آلودگی هوای اراک


ماندانا مجنونی| اراک-  خبرنگار:

 آلودگی هوای اراک یکی از چالش‌های مردم این شهر محسوب می‌شود که هر روز با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. اما ظاهرا مسئولان استان راهکاری برای کاهش آلودگی صنایع آلاینده و خودروهای شهر ندارند و حتی برخی از آنها این میزان آلودگی هوا را تکذیب می‌کنند. از این رو یکی از مهم‌ترین اقداماتی که در درجه اول در بهبود وضعیت آلودگی هوای اراک موثر خواهد بود تشریح شرایط واقعی و تعریف نقشه تخصصی راه بنا به شرایط موجود است.
برای بررسی وضعیت آلودگی هوای اراک و شرایط فعلی آن با «محمد جلیلی» رئیس شبکه محیط‌ زیست و منابع طبیعی استان گفت‌و‌گویی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید.


به نظر شما چه عواملی در آلودگی هوای اراک نقش اصلی را ایفا می‌کنند؟

عوامل مختلفی بر هوای شهرها تأثیرگذار هستند که شامل سیستم حمل و نقل، صنایع، مصارف شهری، گرد و غبار و ریزگردها می‌شود. در سال‌های اخیر یکی از پارامترهای تأثیرگذار بر هوای استان مربوط به ریزگردهای معلق در هوا بوده که با شرایط آب و هوایی، باد و بارندگی تأثیر به‏سزایی روی آلودگی هوا داشته است.
بنا بر گزارش هواشناسی استان بارندگی 144 میلی‌متری در 3‌ماهه اول امسال تأثیر مستقیم بر کاهش ریزگردها داشته است و کاهش آلودگی اعلام‌شده توسط سازمان محیط ‌زیست (آمار مقایسه‌ای 3 ماهه اول سال‌های 95 – 96 و 97) مرتبط با این موضوع است.

ارزیابی آلودگی هوای اراک تا چه اندازه مبتنی بر شرایط واقعی است؟

تا کنون ارزیابی استاندارد قابل استنادی به صورت علمی در باره آلودگی هوا صورت نگرفته است. یکی از دلایل آن تأمین نشدن بودجه لازم برای تجهیز اراک به سیستم‌های پایش، آنالیز و ثبت آلودگی در نقاط مختلف شهر است. در ارزیابی‌ها تنها نمی‌توان به نقشه‌های ماهواره‌ای استناد کرد. 

مهم‌ترین راهکار در کاهش آلودگی هوای اراک چیست؟

یکی از مهم‌ترین راهکارهای فعلی، اعتلای فرهنگ محیط‌ زیستی و حفاظت از منابع طبیعی در استان و کشور است. هر قدر سطح شناخت از وضعیت بیشتر شود حساسیت اقشار جامعه نیز بیشتر خواهد شد.
تجربه ثابت کرده در هر موضوعی مردم به عنوان متصدی و دست‌اندرکاران اجرایی وارد شوند، کارها به شکل موثری پیش می‌رود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید