• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
دو شنبه 29 مرداد 1397
کد مطلب : 27611
+
-

پدیده‌ای به‌نام پدیده

چهار هفته بعد از شروع فصل جدید رقابت‌های لیگ، صدر جدول نه در اختیار پرسپولیس، استقلال، سپاهان و تراکتور بلکه در تسخیر مشهدی‌ها قرار گرفته است. پدیده با 3 پیروزی در 4 مسابقه اخیر، فراتر از حد انتظار ظاهر شده و یک شروع رویایی را پشت سر گذاشته است. فصل برای یحیی گل‌محمدی و تیمش، با شکست خوردن از پرسپولیس آغاز شد. یک پنالتی در دقایق ابتدایی بازی، برای ناکامی تیم میزبان کافی بود اما در جریان مسابقه، پدیده نمایش خوبی داشت و چندبار دروازه حریف را به‌شکل جدی تهدید کرد. این تیم در هفته دوم با بازگشت تماشایی در وقت‌های تلف شده، از شکست در مقابل استقلال خوزستان پیروزی ساخت و بعد از شکست دادن نفت، با وجود از دست دادن موقعیت‌های متعدد گلزنی، توانست از سپیدرود رشت نیز 3 امتیاز بگیرد. آنها قبل از دوئل خانگی با پیکان، صدرنشین لیگ برتر هستند و شانس خوبی برای تداوم این صدرنشینی در جدول دارند. پدیده در شروع فصل در نقش یک تیم شگفتی‌ساز ظاهر شده و باید منتظر ماند و دید که تا چه زمانی به شگفتی‌سازی‌اش ادامه می‌دهد. 
انتخاب پدیده از سوی یحیی گل‌محمدی، یک انتخاب غافلگیرکننده به‌نظر می‌رسید. یحیی در سال‌های گذشته هدایت تیم‌های مدعی ذوب و تراکتور را بر عهده داشت و شاید پیوستن به پدیده در نگاه اول، یک‌قدم رو به عقب برای او محسوب می‌شد. با این وجود مربی جوان فوتبال ایران، ترجیح می‌داد در سکوت و آرامش به‌کارش ادامه دهد و از تب و تاب چند فصل گذشته، فاصله گیرد. همین موضوع، برای پیاده‌کردن نقشه‌های فنی در زمین به گل‌محمدی کمک زیادی کرده است. حقیقت آن است که او هر وقت بیش از حد زیر فشار قرار گرفته، عملکرد خوبی نداشته و هر وقت که توانسته بدون اضطراب مربیگری کند، موفقیت‌های جالب توجهی به‌دست آورده است. او در حالی در باشگاه صبا به‌عنوان سرمربی چهره شد، که هیچ‌کس انتظار نداشت بتواند تیمش را متحول کند. در نفت تهران نیز، درست همین اتفاق رخ داد. فشارها در پرسپولیس آنقدر زیاد بودند که یحیی هیچ‌وقت نتوانست با سرمربیگری این باشگاه کنار بیاید. او در فصل اول حضور روی نیمکت ذوب، نتایج درخشانی گرفت اما همین‌که آرامش باشگاه جایش را به انتظار مدیران داد، دیگر نتوانست همان مربی همیشگی باشد. هیاهوی تراکتور و حواشی این تیم، چیزی نبود که گل‌محمدی جست‌وجو می‌کرد. او بالاخره گزینه مناسبش را در مشهد پیدا کرد. تیمی که پول زیادی ندارد. پرهزینه‌ نیست. ستاره‌ جذب نمی‌کند اما با این‌همه، می‌تواند فضای کاری ایده‌آل یحیی را در اختیار او قرار دهد. 
صدرنشینی پدیده در لیگ برتر، هنوز هم یک اتفاق به‌شمار می‌رود و به یک «روند» تبدیل نشده است. فصل گذشته، پارس‌جنوبی جم نیز مدت نسبتا زیادی را در صدر سپری کرد اما در بزرگ‌ترین آزمون‌ها لغزید و دیگر نتوانست به بالاترین رده جدول برگردد. در این سال‌ها، تیم‌های زیادی بعد از یک شروع درخشان در لیگ، به‌تدریج زمینگیر شده‌اند. از سایپا در لیگ پانزدهم که در هفت هفته اول 4 پیروزی به‌دست آورده بود اما در نهایت سهمیه آسیا را نیز تصاحب نکرد تا پدیده لیگ چهاردهم که در 4 بازی اول 8 امتیاز گرفته بود و نهایتا دهم شد. از نفت تهران لیگ سیزدهم که به آرزوهای بزرگش نرسید تا فجر سپاسی لیگ دوازدهم که از 3 بازی اول 9 امتیاز گرفت اما فصل را در رتبه دوازدهم به‌پایان رساند. در مورد پدیده، هنوز تردیدهای زیادی وجود دارد. دشوارترین بازی این تیم، با شکست همراه شده و 3 بازی بعدی، دیدارهای سختی نبوده‌اند. عیار واقعی تیم یحیی، در هفته‌های بعدی مشخص خواهد شد. هر چند که هیچ‌کس انتظار ندارد تیم کم‌ستاره این مربی، در حوالی صدر جدول دیده شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید