• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 10 دی 1396
کد مطلب : 2749
+
-

هشدار نسبت به زمین‌خواری در قرق‌های اختصاصی

سرپرست معاونت محیط طبیعی سازمان محیط‌زیست:برای حمایت از شکارچیان بومی درصدی از پروانه‌های شکار برای جوامع روستایی حاشیه و داخل مناطق به قیمت پایین صادر خواهد شد

حیات وحش
هشدار نسبت به زمین‌خواری در قرق‌های اختصاصی

 کارشناس با سابقه محیط‌زیست که بیش از 30سال فعالیت در حوزه حیات وحش را در پیشینه کاری خود دارد درباره قرق‌های اختصاصی حیات وحش به همشهری گفت: اگر سازمان حفاظت محیط‌زیست بتواند بر قرق‌های اختصاصی نظارت عالیه داشته باشد و این قرق‌ها را به‌صورت دائم پایش کند به حفاظت از حیات وحش منجر می‌شود.

 مهندس اکبر همدانیان، با بیان این مطلب افزود: نکته‌ای که وجود دارد، در نبود نظارت قوی، این قرق‌ها مجالی برای زمین‌خواری و ساخت وساز فراهم می‌کند که به تخریب محیط‌زیست منجر می‌شود.

وی تصریح کرد: درست است که سازمان حفاظت محیط‌زیست در ازای واگذاری قرق‌ها با گرفتن اسنادی راه را بر ساخت‌وساز و زمین‌خواری احتمالی بسته است اما متأسفانه در بعضی قرق‌ها ما شاهد ساخت وساز هستیم که در نهایت به زمین‌خواری منجر می‌شود زیرا وقتی ساخت وساز اتفاق می‌افتد فرد پس از چندی ادعای مالکیت می‌کند و اگر منابع طبیعی نتواند حکم تخریب ساخت‌وسازها را بگیرد شخص مدعی مالک عرصه می‌شود.

همدانیان با تأکید براینکه سازمان حفاظت محیط‌زیست باید مراقب باشد تا قرق اختصاصی به حیاط‌خلوت برخی افراد تبدیل نشود، گفت: نظارت مستمر تنها زمانی میسر است که سازمان حفاظت محیط‌زیست از نیروی انسانی کافی برخوردار باشد این درحالی است که واگذاری قرق‌های اختصاصی به‌خاطر کمبود نیرو در دستور کار سازمان حفاظت محیط‌زیست قرار گرفت.

این کارشناس محیط‌زیست، با اشاره به اینکه حیات وحش و چگونگی برداشت از حیات‌وحش (شکار) تعریف خاصی دارد ویک مسئله کاملا تخصصی است، تأکید کرد: سطح اول تولید‌کننده ما مراتع است باید رابطه‌ای متقابل و متعادل بین مصرف‌کننده و تولید‌کننده ایجاد شود یعنی باید بررسی شود که یک مرتع چه میزان تولید می‌کند، این مسئله‌ای است که نه در دامداری سنتی و نه در حوزه حیات وحش هنوز صورت نگرفته است.

این بررسی مشخص می‌کند که جمعیت حیات وحش در یک مرتع زیادشده و به مرتع فشار می‌آورد در چنین شرایطی با درنظر گرفتن ترکیب جنسی و سنی حیات وحش، مجوز شکار صادر می‌شود تا جمعیت سرریز حیات وحش حذف شود.

صدور 80پروانه شکار در قرق‌های اختصاصی

 همزمان با این گفته‌ها، روز گذشته سرپرست معاونت محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست از صدور 80پروانه شکار در قرق‌های اختصاصی خبر داد و گفت: مقوله قرق‌های اختصاصی یکی از مهم‌ترین دستاوردهای سازمان در یک دهه اخیر است.

حمید ظهرابی افزود: معتقدم اگر منافع حاصل از شکار در راه حفظ تنوع زیستی و جلب مشارکت جوامع بومی و محلی صرف شود، اقدامی مثبت و ضروری است. سرپرست معاونت محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته در معاونت محیط طبیعی و تنوع زیستی طی ماه‌های اخیر به‌منظور ایجاد راهکاری قانونی برای اعمال سیاست مشارکت جوامع بومی و محلی در منافع حاصل از شکار، اظهار کرد: واقعی کردن قیمت پروانه شکار، فراهم کردن شرایط برای بهره‌مندی جوامع بومی و محلی از منافع حاصل از شکار، همچنین صرف بخشی از منافع یادشده در راستای حفاظت از منطقه و جلب مشارکت جوامع محلی در حفاظت و مدیریت از مناطق چهارگانه اهدافی است که در این راستا دنبال می‌شود.

 آنطور که در گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی محیط‌زیست آمده است، وی درباره روند صدور پروانه شکار هم خاطرنشان کرد: پس از سرشماری حیات وحش و بررسی شرایط جمعیت گونه، ترکیب سن و جنس جمعیت، با اعمال روش‌های علمی، میزان جمعیت قابل برداشت تعیین و سپس با مشارکت جوامع بومی و محلی پروانه‌های شکار صادر می‌شود.

به گفته ظهرابی، برای حمایت از شکارچیان بومی درصدی از پروانه‌های شکار برای جوامع روستایی حاشیه و داخل مناطق به قیمت پایین صادر خواهد شد.

وی قرق‌های اختصاصی را یکی از اصولی‌ترین راهبردهای سازمان برای حفاظت از تنوع زیستی، جلب مشارکت سرمایه‌های اجتماعی و نیروهای اثرگذار در حفاظت از تنوع زیستی دانست و یادآور شد: مقوله قرق‌های اختصاصی یکی از مهم‌ترین دستاوردهای سازمان در یک دهه اخیر است.

ظهرابی افزود: قرق‌های اختصاصی ازجمله موضوعاتی است که باید با قوت توسعه پیدا کند و از همین رو سازمان تلاش می‌کند با جلب همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی اثرگذار، فرایند صدور مجوز برای قرق‌ها را تسهیل کند.

 

متولی قرق اختصاصی حق صدور پروانه شکار ندارد

سرپرست معاونت محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیطزیست، ضمن تأکید بر اینکه متولی قرق اختصاصی صرفا در زمینه حفاظت و بهرهبرداری حیاتوحش در قرقهای اختصاصی فعالیت میکند، تصریح کرد: حفظ حقوق عرفی و قانونی مرتعداران و مالکان اراضی از ضروریات ایجاد قرقهای اختصاصی حیات وحش است و متولی قرق اختصاصی حق صدور پروانه شکار را ندارد. حمید ظهرابی تأکید کرد: صدور پروانه شکار تنها در اختیار سازمان حفاظت محیطزیست است اما منافع آن صرف تأمین هزینههای حفاظت قرق اختصاصی میشود.

این خبر را به اشتراک بگذارید