• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 28 مرداد 1397
کد مطلب : 27467
+
-

دردسرهای بزرگ محله‌های قدیمی

همشهری از محله تاریخی هجده متری و بوستان بنفشه گزارش می‌دهد

محله
دردسرهای بزرگ محله‌های قدیمی

زهره سلامت|  بروجرد- خبرنگار: 


بروجرد مهدعلم وفرهنگ وتمدن وهنر است. هنر وتمدنی که با گذشت سالیان سال هنوز پر رنگ ولعاب است و زیبایی هایش هنوز خودنمایی می‌کنند.هرجای شهر که قدم می‌گذاری ردی از تاریخ کهن در آن پیداست؛ تاریخی که از سوی همین مردم و در همین دیار به ثبت رسیده است.

ازکوچه محله‌های قدیمی بروجرد که عبور می‌کنید هرچیزی حرفی برای گفتن دارد. از زمین گرفته تا در ودیوار. حتی خرابه ها. در سلسله گزارش‌های همشهری از محله‌های بروجرد، این بار به بوستانی با صفا وکوچک در محله‌ای زیبا با مردمی خونگرم رفتیم؛ بوستان بنفشه در هجده متری.

اگر بروجردی باشید حتما از این محله گذر کرده اید؛ برای رفتن به سقاخانه‌های باصفای محله مخصوصا در ماه محرم. « هجده متری شمالی» از محله‌های قدیمی بروجرد است. درگذشته این محله به «آب برده» معروف بود که در گویش بروجردی به آن «آو برده» می‌گویند.علت نام گذاری این محله وجود چاه‌ها و قنات‌های زیادی بوده که مردم برای مصارف روزانه خود از آن استفاده می‌کردند.

در این محله،بناهای قدیمی و تاریخی زیادی وجود داشته که متاسفانه بر اثر بی‌مهری وبی توجهی به آنها، این اماکن تخریب شده اند. «حمام حاج فتحعلی» یکی از همین بناهای تاریخی است که متعلق به دوران قاجار بوده و به اداره اوقاف واگذار شده بود اما به خاطرنبود رسیدگی به موقع برای بازسازی این اثر، متاسفانه این بنای تاریخی تخریب شد. درحال حاضراین حمام از سوی فضای سبزشهرداری به یک بوستان کوچک در دل این محله تبدیل شده است. این محله همانند بسیاری از محله‌های قدیمی شهر با مشکلات زیادی مواجه است. محله، بافت نسبتا قدیمی دارد، اما درسال‌های اخیر و پس از زلزله سال 85 نوع زندگی مردم و بافت محله دستخوش تغییراتی شد.


صداقت وسادگی در محله جریان دارد

یکی از ساکنان قدیمی محله هجده متری به همشهری می‌گوید: این روزها اکثرمحله‌های قدیمی شهر به خاطر ساخت وسازهایی که در جریان است، دچار مشکل شده و این محله هم مستثنی نیست. مشکل محله‌های قدیمی به غیر از سروصدا،به هم ریختگی و نظافت، ساخت وسازهایی است که در آن محله جریان دارد.
«رضا مظفری» در گفت‌وگو با همشهری ادامه می‌دهد: اگرکسی بخواهد خانه اش را در انتهای کوچه بن بست، بازسازی کند باید از دردسری بزرگ عبور کند؛ البته اگر بتواند. به خاطر باریک بودن کوچه‌ها باید مصالح را سر کوچه اصلی قرارداد که این موضوع، دردسرهای زیادی را برای ساکنان ایجاد خواهد کرد که تصور آن هم آزاردهنده است.
این ساکن محله هجده متری با بیان این‌که ریختن مصالح در کوچه‌ها یکی از مشکلات ساخت‌و‌ساز در چنین محله‌هایی است، اضافه می‌کند: ضمن این‌که مصالح ساختمانی جلوی رفت وآمد عابران ، موتورسواران و دوچرخه‌ها را هم سد می‌کند. باورکنید خانه خودم نیاز به تعمیرات اساسی دارد، اما وقتی به مشکلات این کار فکر می‌کنم، پشیمان می‌شوم و مجبورم قید این کار را بزنم.

مظفری بیان می‌کند: بچه‌های امروزی درخانه بند نمی‌شوند؛ یا باید برای بازی به پارک بروند یا شهربازی. این روزها به خاطر مشکلات اقتصادی، خانواده‌ها سعی می‌کنند طوری بچه هایشان را سرگرم کنند که هزینه زیادی برای آنها نداشته باشد و جلوی چشمشان هم باشد. به همین خاطر، کودکان را روانه کوچه‌ها کرده و با این کار، خودشان راحت می‌شوند و بقیه اهالی را به دردسر می‌اندازند.

وی ادامه می‌دهد: در این محله هم هیچ جای بازی برای بچه‌ها پیش‌بینی نشده است و آنها مجبورند همه وقت بازی شان را در بوستان محله بگذرانند که سر و صدای بچه‌ها واقعا اهالی را دچار دردسر و مزاحمت کرده است. بوستان کوچک است وبچه‌ها مدام به خاطر جای بازی با یکدیگر دعوا و بحث و جدل می‌کنند و با هم سازگاری ندارند.

 مظفری می‌گوید: با این‌که محله قدیمی است ومشکلاتی هم دارد اما اهالی خوب ودادرسی دارد. سال هاست این بوستان ماموری برای آب دادن درخت‌ها ورسیدگی به چمن‌ها ندارد وخود اهالی با میل ورغبت به این بوستان رسیدگی کرده وآن راتمیز وتازه نگه داشته اند. به‌جز این، یکی از شاخص‌های این محله، مدرسه «کمال سابق» است که درحال حاضر به استعدادهای درخشان معروف است. البته وجود همین مدرسه هم مشکلاتی دارد. مشکلاتی مانند سروصدا و ریخت و پاش.


ازخودمان شروع کنیم

یکی دیگر از ساکنان محله هجده متری بروجرد جلو می‌آید و ضمن تایید سخنان همسایه خود به همشهری می‌گوید: اهالی تا جایی که بتوانند به محله ومشکلاتش رسیدگی می‌کنند؛ اما بی‌انصافی است که مسئولان مارا فراموش کنند. توقعی نداریم ومشکلات راهم درک می‌کنیم؛ اما مسئولان باید به وظایفشان در قبال محله و شهر عمل کنند. 
«ویدا ایروانی» می‌افزاید: کناردیوارمدرسه جدولی قراردارد که مملو از لجن و زباله انباشته شده است و بوی متعفن آن همه اهالی را کلافه کرده است.طوری که نمی‌توانیم پنجره‌های رو به بوستان را بازکرده و ازهوای تازه استفاده کنیم.
وی می‌گوید: اگرساکنان محله با پاکبان‌ها همکاری کنند و زباله‌ها را در جوی‌های آب قرار ندهند، بدیهی است که مشکلات کمتر می‌شود. همین موضوع عامل بروز مشکلاتی در محله شده است. مشکلاتی همچون بوی بد،ازدیاد حشرات و حیوانات موذی. بارها به ساکنان محله تذکر داده ایم،اما متاسفانه برخی از همسایه‌ها رعایت نمی‌کنند. ازطرفی پاکبان‌ها هم رسیدگی نکرده وسال به سال جوی‌ها و جداول را تمیز نمی‌کنند و زباله‌ها را نمی‌برند.


نامناسب بودن آسفالت محله

این ساکن محله هجده متری می‌گوید: یکی از مشکلات محله نامناسب بودن آسفالت آن است؛ سال هاست کوچه‌های این محله آسفالت نشده و همه کوچه‌ها خاکی به نظر می‌آیند. گویا مسئولان فراموش کرده‌اند این محله هم جزئی از شهر محسوب می‌شود وباید به آن رسیدگی کنند.
ایروانی بیان می‌کند: حال ما در مرکز شهر ساکن هستیم؛ اگر در حاشیه بودیم، شاید اوضاع بدتر از این بود. خیلی که زحمت می‌افتند و می‌خواهند به اهالی خدمتی کرده باشند تکه آسفالت‌های محله‌ها وخیابان‌های دیگر را می‌آورند ودر قسمت‌های کنده شده قرار می‌دهند. این کار به غیر از توهین به مردم، موجب زشتی وبدقواره شدن کوچه‌ها شده است.


از نبودن مخزن زباله تا تجمع معتادان 

«رضا ساکی» از ساکنان محله هجده متری شمالی است. او نیز درباره وضعیت این محله به همشهری می‌گوید: مدت زیادی است که در این محله ساکن هستم وبیشتر ساکنان منطقه بومی بروجرد هستند. از مسئولان می‌خواهم توجه وعنایت بیشتری به این محله بکنند. ما به حداقل امکاناتی برای زیبایی وتمیزی محله نیازداریم؛ اینجا فقط بوستان بنفشه را داریم که خیلی کوچک است و فقط 4 تا صندلی برای نشستن دارد.
وی اضافه می‌کند: در این بوستان اگر چند وسیله بازی برای بچه‌ها داشت، بهتر بود. حداقل بچه‌ها را سرگرم می‌کرد.

ساکی ادامه می‌دهد: متاسفانه در این محله جایگاه مشخصی برای قرار دادن زباله نداریم و ساکنان، زباله‌ها را باید تا سر خیابان اصلی ببرند. همین موضوع سبب شده است که مردم گاهی اوقات به خودشان زحمت حمل زباله تا سر کوچه را ندهند و زباله هایشان را کنار بوستان یا دیوار مدرسه بگذارند. متاسفانه برخی اهالی سهل انگاری می‌کنند و زباله‌ها را سر موقع در کوچه قرار نمی‌دهند. حداقل برای بهداشت خودمان هم که شده، اگر جایگاهی برای تجمع و جمع‌آوری زباله‌ها داشته باشیم کوچه‌هایی زیبایی و با صفا خواهیم داشت.
این ساکن محله هجده متری در ادامه می‌گوید: ازمسئولان تقاضا داریم برای حفظ امنیت بیشتر محله از تجمع معتادان جلوگیری کنند. تجمع معتادان در تنها بوستان محله که فرزندانمان هم به آن جا می‌روند، باعث ترس و اضطراب ساکنان محله شده است. آنان حق دارند نگران بچه هایشان باشند.این مساله کوچک وکمی نیست هرکسی دوست دارد درمحیطی آرام و امن زندگی کند. البته نیروی انتظامی چند بار اقدام به جمع‌آوری معتادان کرده است اما بازهم بعد از مدتی، سر و کله آنان پیدا می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید