• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
شنبه 27 مرداد 1397
کد مطلب : 27400
+
-

دشمن ملت

350 روزنامه آمریکایی در اقدامی هماهنگ سرمقاله‌هایشان را به انتقاد از ترامپ اختصاص دادند

گزارش
دشمن ملت

جواد نصرتی | خبرنگار:

پنجشنبه، روزی تاریخی برای مطبوعات آمریکا بود؛ حدود 350روزنامه در سراسر آمریکا، در اقدامی هماهنگ سرمقاله‌های خود را به ستایش از آزادی بیان و انتقاد از دونالد ترامپ، بزرگ‌ترین دشمن خود اختصاص دادند.

به گزارش واشنگتن‌پست، این اقدام هماهنگ و ملی پس از آن انجام گرفت که سردبیری روزنامه بوستون‌گلوب از دیگر روزنامه‌ها خواست صدای خود را در اعتراض به جنگ لفظی‌ای که ترامپ علیه مؤسسات خبری در آمریکا به‌راه‌انداخته بلند کنند.

ترامپ، به رسانه‌ها برچسب «دشمن ملت آمریکا» زده است و عموما با واژه «فیک‌نیوز» (اخبار جعلی) به آنها حمله می‌کند. این واژه نخستین‌بار حدود یک‌ماه بعد از سوگند ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ از سوی او استفاده شد. براساس تحلیلی که سی‌ان‌ان انجام داده، او در یک سال بعد از آن، حدود 400بار از واژه «فیک» (اخبار جعلی، رسانه‌های جعلی، نظرسنجی‌های جعلی و گزارش‌های جعلی) استفاده کرده و نشان داده از برچسب‌زنی به رسانه‌ها و خبرنگاران با این واژه، ‌هیچ ابایی ندارد.

به گزارش سی‌ان‌ان، هرچند روزنامه‌های بزرگی مانند واشنگتن‌پست و لس‌آنجلس‌تایمز در این کارزار شرکت نکرده‌اند، اما از شمال گرفته تا جنوب و از غرب گرفته تا شرق، صدها روزنامه از این فرصت برای حمایت از آزادی بیان و انتقاد از رفتار ترامپ با رسانه‌ها استفاده کرده‌اند. رسانه‌های محلی در مناطق دورافتاده آمریکا، با حرارت بیشتری در سرمقاله‌هایشان از ترامپ انتقاد و این موضوع را مطرح کردند که رویه و اظهارنظرهای ترامپ درباره
خطرناک بودن روزنامه‌نگاران، در جوامع محلی، نه‌فقط به خبرنگاران سیاسی که به تمام خبرنگاران حوزه‌ها آسیب می‌زند. در نیومکزیکو، والنسیا کانتی نیوز بولتن در سرمقاله خود با اشاره به تعبیر ناشایستی که ترامپ درباره روزنامه‌نگاران به‌کار برده نوشت: «ما دشمن نیستم، خود ملت هستیم.»

«آتنز نیوز» در آتن در ایالات اوهایو،بر تأثیر مخرب ادبیات هجومی رئیس‌جمهور آمریکا بر کار روزنامه‌نگاران تأکید کرد و نوشت: از زمانی که ترامپ این رویکرد را در پیش گرفته، ‌مقامات محلی با جسارت بیشتری با روزنامه‌ها برخورد می‌کنند و «حملات» آنها به روزنامه‌ها بیشتر شده است.

واکنش قابل‌پیش‌بینی ترامپ

این اقدام هماهنگ روزنامه‌ها، همانطور که پیش‌بینی می‌شد با واکنش طعنه‌آمیز ترامپ مواجه شد. او همان پنجشنبه، در یک توییت نوشت که بوستن‌گلوب با دیگر روزنامه‌ها «تبانی» کرده است و عملا روزنامه‌ها را متهم کرد که هدفی سیاسی را دنبال می‌کنند. او، همان روز، اجازه داد خبرنگاران به جلسه کابینه در داخل کاخ سفید وارد شوند، اما این ژست دفاع از آزادی بیان، عملا به رفتار توهین‌آمیز با خبرنگاران تبدیل شد. او در این جلسه خطاب به خبرنگاران گفت: «اگر دوست دارید، ‌می‌توانید بمانید. اگر هم دوست ندارید، ‌می‌توانید بروید. آزادی بیان.» بعد از این صحبت‌های کنایه‌آمیز، ترامپ حاضر نشد با خبرنگاران صحبت کند و حتی به یک سؤال آنها هم پاسخ نداد.

واکنش هواداران ترامپ از این هم بدتر بود. حامیان رسانه‌ای ترامپ از این اقدام هماهنگ روزنامه‌ها انتقاد کردند. در این میان، خشن‌ترین واکنش متوجه روزنامه بوستون‌گلوب بود؛ این روزنامه پنجشنبه به بمبگذاری تهدید شد و پلیس بوستون اقدامات امنیتی در اطراف ساختمان آن را تشدید کرد. میزان تهدیدها به اندازه‌ای بود که اف‌بی‌آی هم دست به‌کار شد و تحقیقاتش را در این‌باره شروع کرد. به‌گزارش هیل، یکی از مدیران ساختمان روزنامه پنجشنبه اعلام کرد که «چندین تهدید به بمبگذاری را به‌صورت تلفنی» دریافت کرده است. یکی از سخنگویان روزنامه، پنجشنبه اعلام کرد که بخشی از این تهدید‌ها، مستقیما نتیجه رویکرد تهدیدآمیز رئیس‌جمهوری آمریکا علیه روزنامه‌هاست.

بدتر از نیکسون

در تاریخ ایالات متحده آمریکا، به‌سختی می‌توان رئیس‌جمهوری را پیدا کرد که همچون ترامپ چنین رویکردی نسبت به کلیت روزنامه‌نگاری در کشورش داشته باشد و با صحبت‌هایش، آزادی‌های آنها را محدود کند و حتی آنها را در معرض تهدید و خطر قرار دهد. میامی هرالد، ترامپ را با ریچارد نیکسون رئیس‌جمهور سابق آمریکا که به دشمنی با مطبوعات مشهور است مقایسه کرده و نوشته است که ترامپ حتی از نیکسون هم بدتر است. نیکسون به‌خاطر افشاگری‌های روزنامه واشنگتن‌پست در پرونده واترگیت سرانجام مجبور به استعفا شد. در سرمقاله هرالد آمده است: «حتی ریچاد نیکسون که «لیست دشمنانش» را  از 20شهروند آمریکایی و 2روزنامه‌نگار در خود داشت، تلاش نمی‌کرد تا خبرنگار را تحریک کند. او درحالی‌که در جمع‌های خصوصی باب وودوارد و کارل برنستاین (روزنامه‌نگاران افسانه‌ای واشنگتن‌پست که واترگیت را افشا کردند) را دشمن خود می‌خواند، به روزنامه‌نگاران برچسب «دشمن ملت» را نداد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید