• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 27 مرداد 1397
کد مطلب : 27367
+
-

طرح متفاوتی برای بررسی نیازهای شهری محله‌های منطقه 19 در حال اجراست

حل مشکلات، قدم به قدم

حل مشکلات، قدم به قدم

الناز عباسیان | خبرنگار:

منطقه 19


گاهی برخی از مشکلات در محله‌ها از دید مسئولان دور مانده و همین موضوع موجب تأخیر در رفع آن می‌شود، اما وقتی مسئولان شهری مشکلات را از نزدیک رصد می‌کنند بی‌شک بهتر و سریع‌تر برطرف می‌شوند. رصد مشکلات، رسیدگی و رفع آنها کار چندان ساده‌ای نیست، اما وقتی این کار در مقیاس کوچک صورت گرفته و نقطه به نقطه بررسی شود بهتر جواب خواهد داد. موضوعی که شهرداری ناحیه 2 منطقه 19 در محله‌های شریعتی شمالی، شریعتی جنوبی، شکوفه شمالی و شکوفه جنوبی انجام داده و سبب افزایش رضایتمندی اهالی و بهبود وضع محله‌ها شده است. اتفاق ارزشمندی که نباید به سادگی از کنار آن گذشت و شایسته تقدیر است. در یکی از بازدیدهای نقطه به نقطه از محله‌ها با مسئولان شهرداری ناحیه2 همراه شدیم.
    
آفتاب هنوز عرض اندام نکرده و هوا خنک‌تر از ساعات دیگر روزهای تابستانی است. بازدید رأس ساعت6:30 با حضور «هیوا کاکه‌زاده» شهردار ناحیه و مسئولان اداره‌‌های ناحیه2 آغاز می‌شود. خیابان رحمان در محله شکوفه جنوبی محل اجرای این طرح است. از ابتدای کوچه یکم، قدم به قدم بازدید آغاز و مشکلات ریز و درشت رصد می‌شود؛ از انباشت زباله کنار سطل‌های مکانیزه گرفته تا برچسب تبلیغاتی روی در و دیوار، آبیاری نامناسب درختان، دیوارهای ناامن، چاله‌های خیابان و شاخه‌های هرس نشده درختان و... «محرم‌علی سجادی» از قدیمی‌های محله است و در زمان بازدید مسئولان از محله‌اش حضور دارد، می‌گوید: «وقتی مسئولی در محله ها قدم بزند حتماً بهتر مشکلات مردم را درک و برای رفع آنها اقدام می‌کند.

دیدن مسئولان شهرداری در محله‌ها برای ما ارزشمند است و از این فرصت برای گفتن بسیاری از مشکلات مثل جولان موش‌های کنار سطل‌های زباله و خشک شدن درختان و... استفاده می‌کنیم.» آن طرف‌تر مغازه‌داری ایستاده و از انباشت زباله در سطل‌های مکانیزه گلایه می‌کند. «احمد سلیمی» می‌گوید: «چند ماه پیش شهردار ناحیه2 و همکارانش به اینجا آمدند و ما از مشکل پله‌های انتهای کوچه گلایه کردیم. مسئولان شهرداری از پله‌ها عکس گرفتند و مشکل را سریع به کارشناس ارجاع دادند. چند روز بعد ارتفاع نامناسب پله‌ها برطرف شد، اما مشکل خاموشی و نبود نور کافی کوچه‌هایمان بی‌جواب مانده است. همین تاریکی موجب ناامنی شده و دست سارقان را برای سرقت لوازم خودروهای اهالی باز گذاشته است.» در این میان یکی از کارشناسان در جواب این شهروند،  مشکل را همکاری نکردن اداره برق اعلام کرده و قول پیگیری مجدد می‌دهد.


ارتقای کیفیت زندگی اهالی 

نگهداشت محله و نظارت همه جانبه بر امور شهری خواسته مسئولان است. موضوعی که این روزها به کمک سامانه «سامن شهر» در محله‌ها انجام شده و توانسته تا حد زیادی در پیگیری و رفع مشکلات محله‌ها مؤثر واقع شود. گرچه این سامانه چند ماهی فعال شده، اما بیش از 5 سال است که شهرداری ناحیه2 منطقه19 طرح ثبت رایانه‌ای و پیگیری آنلاین مشکلات محله‌ها را با عنوان «طرح نمونه شهردار در محله» اجرایی و نتایج خوبی کسب کرده است. 

کاکه‌زاده می‌گوید: «سامانه سامن شهر، مخفف سامانه مکان‌مند نگهداشت شهر است که همه فعالیت‌های معاونت‌های مرتبط در کار نگهداشت شهر اعم از معاونت‌های خدمات شهری و محیط‌زیست، حمل‌ونقل و ترافیک و فنی و عمرانی را به‌صورت روزانه ثبت و رصد می‌کند. مهم‌ترین اهداف راه‌اندازی این سامانه نظارت بر وظایف ناظران و پیمانکاران حوزه‌های اجرایی در حوزه نگهداشت شهر است.»

شهردار ناحیه 2 می‌گوید: «این برنامه از 5 سال پیش برای رصد‌ ‌ریزبه‌‌ریز مشکلات محله و برطرف کردن آنها اجرا می‌‌شود. در این طرح محدوده ناحیه 2 به قطعات کوچک تقسیم شده و هر روز از ساعت 6:30 تا 8:30 توسط شهردار ناحیه و رؤسای اداره‌ها مورد بازدید قرار می‌گیرد. مسئولان در گفت‌وگو با اهالی از مشکلات مطلع می‌شوند و رسیدگی به آنها را در دستور کار خود قرار می‌دهند. ضمانت اجرایی این طرح در این است که مسئولان اداره‌ها باید در همان زمان بازدید مشکلات را به‌صورت آنلاین از طریق نرم‌افزاری که روی تلفن همراه یا تبلت آنها نصب شده است ثبت و برای رفع آن اقدام کنند.»


شناسایی و تقدیر از شهروندان مشارکت‌جو

بازدیدهای چهره به چهره مسئولان با شهروندان اثرات مثبت دیگری هم دارد. در این دیدارها شهروندان فعال در حفظ محیط‌زیست و زیباسازی محله شناسایی و تقدیر می‌شوند. شناسایی این افراد کار سختی نیست. به عنوان مثال، پیرمردی که در خانه‌اش گلخانه راه انداخته و مقابل پیاده‌رو خانه خود درختچه کاشته یا جوانی که متنی زیبا برای ممانعت از پارک خودرو مقابل در پارکینگ نوشته، از جمله افرادی هستند که مورد توجه قرار می‌گیرند. کاکه‌زاده می‌گوید: «افزایش فرهنگ شهرنشینی جز با مشارکت اهالی امکان‌پذیر نیست. معرفی و تقدیر از افرادی که اقدام متفاوت و ارزشمندی در محله داشتند کمترین کاری است که صورت می‌گیرد. این افراد در بازدیدهای نقطه به نقطه در محله‌ها شناسایی و تقدیر می‌شوند و این یکی از اثرات مثبت بازدیدهای خانه به خانه است.» سالانه 2 بار بازدید نقطه به نقطه از هر محله این ناحیه صورت گرفته که حدود 300 کیلومتر را شامل می‌شود. در مرحله اول مشاهده و ثبت مشکلات و در مرحله دوم نظارت و رصد پیگیری‌های کارشناسان انجام می شود. 

این خبر را به اشتراک بگذارید