• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 27 مرداد 1397
کد مطلب : 27366
+
-

پرونده ایران‌خودرو روی میز شورای رقابت رأی شورای رقابت

در مورد مجمع ایران‌خودرو دوشنبه صادر می‌شود

علی ابراهیمی | روزنامه نگار:

شورای رقابت هفته گذشته با ارسال نامه‌هایی به رئیس سازمان بورس و مدیرعامل ایران‌خودرو خواستار به تعویق افتادن مجمع ایران‌خودرو  برای بررسی احتمال بروز انحصار در ساختار بازار، تولید و فروش صنعت خودرو و صنایع قطعه‌سازی‌ شد اما ظاهرا این درخواست غیرقانونی تشخیص داده و  اجابت نشده و قرار است مجمع صاحبان سهام ایران‌خودرو در همان تاریخ مقرر یعنی فردا - یکشنبه 28مرداد- برگزار شود. پیش از این شورای رقابت در مصوبه شماره 63خود به تاریخ 28فروردین‌ماه 1390بااستناد به مواد ۴۶ و ۴۷ قانون اصل44، مدیران شرکت‌های خودروساز، قطعه‌ساز و تشکل‌های آنها را از تصدی همزمان سمت یا تملک دارایی‌ها با هدف ایجادمحدودیت یااخلال دررقابت دریک و یاچند بازارمنع و تأکید کرد تشکل‌های این بنگاه‌ها که رابطه عمودی باشرکت‌های خودروساز دارند مجاز به داشتن عضودرهیأت مدیره شرکت‌های خودروسازدولتی نیستند. حالا شورای رقابت به استناد مصوبه سال 90خود با ارسال 2نامه به سازمان بورس خواستار جلوگیری از واگذاری سهام ایران‌خودرو به قطعه‌سازان شده است. با رضا شیوا، رئیس شورای رقابت در مورد آخرین روند بررسی پرونده واگذاری سهام و تغییر ترکیب هیأت مدیره ایران‌خودرو گفت‌وگو کرده‌ایم.

آخرین اقدامات شورای رقابت در مورد عرضه سهام و مدیریت شرکت‌های خودروسازی دولتی چه بوده است؟

پیش از این شورای رقابت در بررسی پرونده واگذاری سهام و ترکیب هیأت مدیره شرکت‌های خودروسازی دولتی مصوباتی داشته که برخی از این مصوبات اجرایی نشده است. بر این اساس مرکز ملی رقابت، تحقیقاتی را در مورد اینکه آیا مصوبه شماره63 شورای رقابت در مورد پرهیز از رویه‌های ضد‌رقابتی و اتخاذ رویکرد انحصارگرایانه در واگذاری سهام شرکت‌های خودروساز دولتی اجرا شده است یا خیر انجام داده بود. پس از نامه انجمن قطعه‌سازان به شورای رقابت و انعکاس این موضوع به دولت، شورای رقابت درنامه‌هایی به سازمان بورس و اوراق بهادار تهران خواستار جلوگیری از فروش سهام ایران‌خودرو به برخی شرکت‌هایی شد که با دور زدن قانون برای ایجاد انحصار از طریق خرید سهام و تصاحب کرسی‌های هیأت مدیره این شرکت تلاش می‌کنند.

پاسخ سازمان بورس به نامه‌های اخیر شورای رقابت در مورد ممانعت از فروش سهام ایران‌خودرو به برخی شرکت‌ها چه بوده است؟

سازمان بورس با بررسی موضوع، طی نامه‌ای نتایج بررسی‌های خود در این زمینه را به شورای رقابت اعلام و تأکید کرده است با توجه به اینکه فرد مشخصی از این شرکت‌ها نسبت به خرید سهام مذکور اقدام نکرده و شناسایی نحوه ارتباط شرکت‌های متقاضی خرید سهام ایران‌خودرو با برخی قطعه‌سازان و خودروسازان مشخص نیست. بر این اساس شورای رقابت با اطلاعاتی که قبلا مرکز ملی رقابت در این زمینه تهیه کرده است، بررسی کم و کیف واگذاری سهام و ترکیب هیأت مدیره ایران‌خودرو را در دستور کار قرار داده است.

نشست شورای رقابت برای بررسی این موضوع چه زمانی برگزار و نتایج آن اعلام خواهد شد؟

شورای رقابت در نشست دوشنبه هفته جاری خود این موضوع را در دستور کار قرار داده است، تلاش می‌کنیم تا در این جلسه به نتیجه‌ای منطقی، علمی و قابل دفاع برسیم و رأی نهایی شورای رقابت در این زمینه را اعلام کنیم. پیش از این نشست از مدیران عامل ایران‌خودرو و سایپا نیز دعوت شده تا دیدگاه‌های خود در این مورد را ارائه دهند. با برپایی این نشست اگر اعضای شورای رقابت به جمع بندی نهایی در مورد کم و کیف خرید سهام برسند، رأی نهایی خود را صادر خواهند کرد.

 شورای رقابت در نامه‌ای به مدیرعامل ایران‌خودرو خواستار به تعویق افتادن مجمع فوق‌العاده این شرکت شده، علت این درخواست چیست؟ آیا از نظر قانونی شورا چنین جایگاهی دارد؟

با توجه به اینکه قرار است مجمع فوق‌العاده ایران‌خودرو فردا یکشنبه 28مرداد‌ماه برگزار شود و نشست شورای رقابت برای بررسی این موضوع که به‌دلیل ماموریت دو نفر از قضات شورا به تعویق افتاده بود، دوشنبه هفته جاری برگزار می‌شود، شورای رقابت در نامه‌ای از مدیرعامل ایران‌خودرو خواست تا مجمع مذکور به تعویق افتد. این نامه با تشخیص رئیس ومشورت دو عضو دیگر شورای رقابت برای بررسی بیشتر این موضوع بوده که آیا مصوبه‌63 این شورا در واگذاری سهام و ترکیب هیأت مدیره ایران‌خودرو رعایت شده است یا خیر؟ رسیدن به این تشخیص نیازمند تحقیقات بیشتر و اتفاق نظر اعضای شورای رقابت است و با احتمال زیاد در این نشست به این جمع بندی می‌رسیم.

رویکرد شورا به تغییر احتمالی ترکیب هیأت مدیران ایران خورو چیست؟

این که مجمع فوق‌العاده ایران‌خودرو برگزار شود و احتمالا ترکیب هیأت مدیره این شرکت با سهامداران تازه تغییر کند، مهم نیست زیرا اگر شورای رقابت به این نتیجه برسد که در خرید سهام این شرکت یا حضور برخی شرکت‌های خودروساز و قطعه ساز در ترکیب هیأت‌مدیره ایران‌خودرو رویه‌های ضدرقابتی اتخاذ شده است، به ابطال معاملات خرید سهام و تغییر ترکیب هیأت مدیره این شرکت حکم می‌دهد و از نظر قانونی نیز اجرای این حکم شورای رقابت الزامی خواهد بود. یعنی اینکه با حکم شورای رقابت، امکان عزل برخی اعضای هیأت مدیره احتمالی جدید ایران‌خودرو وجود داشته و می‌توانیم سهام خریداری‌شده را بازگردانیم.

تضمین اجرایی‌شدن رأی شورای رقابت چیست؟

اگر شورای رقابت در نشست دوشنبه هفته جاری خود به این نتیجه برسد که ترکیب فعلی یا آینده هیأت مدیره ایران‌خودرو غیرقانونی است و مصوبه شماره63 شورا در زمینه عرضه سهام یا ترکیب هیأت مدیره ایران‌خودرو رعایت نشده است، این موضوع را پس از بررسی و اعلام نظر مرکز ملی رقابت پیگیری و با تخلفات احتمالی اعضای هیأت مدیره ایران‌خودرو برخورد خواهد شد.


احتمال تشکیل کارگروه بازرسی و تحقیق



رضا شیوا، رئیس شورای رقابت: از آنجا که انجام معاملات عمودی و افقی تو در تو برای خرید سهام ایران‌خودرو از پیچیدگی‌های خاصی برخوردار است و امکان تشخیص آن حتی برای کارشناسان مرکز ملی رقابت نیز دشوار است، اگر رسیدن به این جمع بندی نیازمند بررسی و کسب اطلاعات بیشتر باشد، شورای رقابت کارگروه بازرسی و تحقیق در مورد این موضوع را تشکیل خواهد داد تا با بررسی جزئی‌تر و بیشتر این موضوع، نظر نهایی خوددر این زمینه را اعلام کند و زوایای پنهان احتمالی این پرونده روشن شود. تشکیل این کارگروه بنابر اعلام قانونگذار باید به درخواست حداقل یکی از قضات شورای رقابت باشد و ترکیب اعضای آن نیز می‌تواند از قضات شورای رقابت به همراه قضات سازمان بازرسی کل کشور یا قوه قضاییه باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید