• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 27 مرداد 1397
کد مطلب : 27353
+
-

سبقت دوچرخه از خودرو از شهریور در تهران

ایده‌ای جالب برای گسترش دوچرخه‌سواری در پایتخت به‌زودی عملیاتی می‌شود

سبقت دوچرخه از خودرو از شهریور در تهران

سیدمحمد فخار | خبر‌نگار:

طرح «دوچرخه اشتراکی» از شهریورماه در تهران راه‌اندازی می‌شود تا نبردی تمام عیار میان خودروهای شهر و دوچرخه‌های جدید باشد. خبری که روزنامه همشهری 10روز پیش داده بود، دیروز توسط معاون شهردار تهران اعلام شد تا منتظر انبوهی از ترددهای پاک در شهری خودرومحور باشیم. همزمان با برگزاری نمایشگاه دوچرخه از 6 تا 8شهریورماه، طرح دوچرخه اشتراکی با ورود 5هزار دوچرخه خصوصی و با حمایت شهرداری  به خیابان‌های تهران آغاز می‌شود.

زادگاه ایده



کشوری که هم‌اکنون 500میلیون دوچرخه دارد، زادگاه ایده جذاب دوچرخه اشتراکی است؛ چین. کشوری که یک هفتم جمعیت جهان را در خود جای داده، ارزش دوچرخه را بیشتر از همه دنیا می‌داند و برای توسعه استفاده از دوچرخه برنامه‌ریزی دقیقی انجام داده که ایده به اشتراک گذاشتن دوچرخه هم در این مسیر شکل گرفته است. البته پس از چین، 217شهر دنیا نیز این طرح را اجرایی کردند و تهران قرار است شهر دویست‌وهجدهم در مسیر اجرای دوچرخه اشتراکی باشد.

چطور عضو شویم؟



با مراجعه به وب‌سایت bdood.ir می‌توانید اپلیکیشن اندروید طرح را دانلود و پس از آن ثبت‌نام کنید. سپس همزمان با اعلام درخواست دوچرخه از طریق اپلیکیشن و رویت نزدیک‌ترین دوچرخه، با قرار دادن بارکد اپلیکیشن روی قفل‌های هوشمندی که روی وسیله تعبیه شده است، امکان استفاده از دوچرخه فراهم می‌شود. همزمان با ثبت‌نام در طرح (از 6شهریور)، مبلغی به‌عنوان حق عضویت از شهروند دریافت می‌شود تا فرد امکان استفاده از تمام دوچرخه‌های عمومی در کشور را داشته باشد. سپس شهروندان با پرداخت مبلغی که شامل بیمه سرنشین هم می‌شود، امکان استفاده از دوچرخه و پرداخت هزینه را خواهند داشت.

4مسیر اولیه طرح



طرح دوچرخه اشتراکی در گام نخست در محدوده خیابان‌های شهید مطهری، شهید بهشتی، بلوار کشاورز و خیابان انقلاب اجرا می‌شود. در این مسیرها فرد در هر بخش از محدوده این خیابان‌ها می‌تواند با استفاده از اپلیکیشن دوچرخه را قفل و پس از آن رها کند. در نهایت، براساس زمان استفاده از دوچرخه، مبلغ از وجهی که شهروند شارژ کرده است، کسر می‌شود.

هزینه دوچرخه‌ها



هزینه‌ای که برای این سرویس درنظر گرفته‌ شده، در همان حدی است که برای استفاده از اتوبوس و تاکسی در داخل شهر پرداخت می‌شود، بنابراین در مسافت‌های کوتاه عملا مقرون به‌صرفه‌تر از دیگر وسایل‌نقلیه عمومی خواهد بود. مسئولان طرح دوچرخه اشتراکی عنوان می‌کنند که پیش‌بینی می‌شود هزینه استفاده از دوچرخه برای هر 30دقیقه، بین 1000 تا 1500تومان باشد.

شیب تهران؟



شیب خیابان‌های تهران و مشکلاتی که می‌تواند برای راکبان غیرحرفه‌ای دوچرخه در پایتخت داشته باشد، مشکلی بزرگ سد راه طرح دوچرخه‌های اشتراکی است. در این مسیر از سال آینده استفاده از دوچرخه‌های برقی جزو برنامه‌ها قرار می‌گیرد اما هم‌اکنون برنامه اصلی پوشش نقاط بدون شیب است.

ظرفیت تهران



براساس آمارهای تهیه‌شده در شهرهای جهان، به‌ازای ورود هر 27کاربر جدید به سیستم، یک دوچرخه به ناوگان اضافه می‌شود. بر همین اساس، پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد تهران ظرفیت 250‌هزار دوچرخه اشتراکی را دارد و هم‌اکنون 20هزار دوچرخه آماده ورود به خیابان‌هاست.

خانم‌ها چطور؟



در طرح دوچرخه اشـتـراکـی طـبق برآوردها، محدودیت خاصی برای استفاده خانم‌ها از دوچرخه پیش‌بینی نشده است و اگر دوچرخه‌سواری با رعایت شئونات اسلامی انجام شود و موجب شکستن برخی حدود نشود مشکلی پیش نمی‌آید، مگر آنکه محدودیت از جای دیگری باشد.

دزدی بی‌دزدی



راکبان دوچرخه‌های اشتراکی با تکیه بر تکنولوژی استفاده‌شده در این دوچرخه‌ها، دیگر دغدغه‌ای برای دزدیده شدن دوچرخه‌ای که به امانت گرفته‌اند، نخواهند داشت و مجریان این طرح، درصورت سرقت دوچرخه تمام مسئولیت آن را برعهده خواهند گرفت. همچنین دوچرخه‌های طرح  اشتراکی در تهران، در روزهای بارانی قفل می‌شوند.

بیمه راکبان



راکبان دوچرخه در طرح، به‌طور کامل بیمه هستند و هنگام ثبت‌نام در سامانه «بی‌دود» نیز عنوان شده است که استفاده‌کنندگان از دوچرخه بیمه هستند، اما دقت داشته باشید که استفاده از این دوچرخه‌های هوشمند اشتراکی دارای قوانین و مقررات مخصوص به خود  است به‌گونه‌ای که اجازه ورود به بزرگراه‌ها  و معابر پرخطر را ندارند و برای گروه سنی 16 تا 75سال درنظر گرفته شده است و در شرایط برفی و بارانی نیز از این دوچرخه‌ها نباید استفاده کرد، چرا که ممکن است خطراتی داشته باشد.


آینده روشن دوچرخه

محسن پورسیدآقایی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران  



نتایج مثبت دوچرخه‌سواری برای شهر و شهروندان، شهرداری تهران را بر آن داشت تا با همکاری بخش خصوصی طرح دوچرخه اشتراکی را در پایتخت اجرا کند. یکی از شروط شهرداری تهران برای اجرای این طرح، لحاظ بیمه سرنشین و رعایت تمامی مقررات ایمنی از سوی سرمایه‌گذار است. با درنظر گرفتن این شروط از سوی بخش خصوصی، شهرداری تهران پروانه عمومی برای اجرای طرح دوچرخه اشتراکی را صادر کرده است و معتقدیم با استقبال خوب شهروندان، در آینده بسیاری از سرمایه‌گذاران در این طرح مشارکت خواهند کرد.


برای همه دغدغه‌مندان هوا

سعید بابایوسفی، مدیرعامل شرکت پاک‌چرخ ایرانیان (طرح دوچرخه اشتراکی)



یک سال و نیم  پیش نخستین استارتاپ اجاره دوچرخه در ایران رونمایی شد. این روزها این ایده با عنوان «بیدود» درحال بومی‌سازی‌ است. این ایده ‌ماه گذشته در نمایشگاه الکامپ رونمایی شد و پس از آن مدیریت شهری تهران از آن حمایت کرد تا کارخانه تولید در زنجان قوت بگیرد. حالا نوبت ایران است تا با تمام دغدغه‌های زیست‌محیطی و هوای پاک در راه توسعه دوچرخه قدم بگذارد. این دوچرخه‌ها کاملا هوشمند طراحی شده‌اند و با انواع معمولی آنها تفاوت دارند. دوچرخه‌های اشتراکی به‌واسطه قفل هوشمندشان، این امکان را دارند تا در هر مکانی، پارک و از طریق نقشه تعبیه‌شده روی اپلیکیشن، متقاضی بعدی برای دریافت دوچرخه، اقدام کرده و آن را تحویل بگیرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید