• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 25 مرداد 1397
کد مطلب : 27281
+
-

نمی‌خواستم شریک جرم رفع فیلترتوییتر باشم

واکنش دادستان کل کشور به بحث رفع فیلتر شبکه اجتماعی مشهوری که اکثر مقام‌های کشور عضو آن هستند

جنجال‌ها درباره رفع فیلتر توییتر همچنان ادامه دارد؛ یک روز پس از آنکه معاون دادستان کل کشور درخواست ۶ وزیر و 2نماینده مجلس را غیرقانونی خواند دادستان کل کشور هم اعلام کرد که به جلسه بررسی این درخواست نرفته است تا شریک جرم نشود. در مقابل عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان که تازه‌ترین مقام وارد شده به توییتر است فعالیت در این شبکه اجتماعی را غیرقانونی ندانسته است.

محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور در سومین همایش مقابله با جرایم مالی در فضای مجازی گفت: وقتی بعضی از این شبکه‌ها را در کارگروه مصادیق مجرمانه می‌بندیم و فیلتر می‌کنیم می‌بینیم بعضی از آقایان صدایشان بلند می‌شود و ۶ وزیر به من نامه می‌نویسند و می‌خواهند که جلسه بگذاریم تا رفع فیلتر کنیم که من نرفتم زیرا می‌بینم در اینجا شریک جرم خواهم شد. به گزارش ایسنا، دادستان کل کشور خواستار تحقق شبکه‌های مجازی داخلی شده و از ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی خواسته است به‌عنوان مدعی‌العموم اقدامات لازم را در این رابطه داشته باشد. او در این رابطه گفت: من به‌عنوان مدعی‌العموم مطالبه می‌کنم. ما ذره‌ای اعتقاد نداریم که شبکه‌ها را ببندیم و از وکیل و نماینده می‌خواهیم حرف‌های بی‌ربط نزنند و شعار ندهند. ما فقط مطالبه‌گر این هستیم که فضای مجازی از آلودگی‌ها نجات یابد و این اتوبان را باید از فساد و عناصر مفسد پاکسازی کرد و این فضای مجازی که به اتوبان باز تعبیر شده است، نباید بی‌کنترل باشد.

فیلترینگ محدودیت است
در میان فهرست بلند مقام‌های ارشد، وزرا و نمایندگانی که عضو فعال توییتر هستند، عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان جدیدترین عضو به‌حساب می‌آید. او که قبلا در مصاحبه‌ای علت عدم‌عضویتش در توییتر را غیرقانونی بودن این شبکه اجتماعی عنوان کرده بود در پاسخ به حرف و حدیث‌ها در این رابطه گفت: یک تفسیری که در این مورد وجود داشت این بود که فیلتر یک سایت محدودیت است اما استفاده از آن غیرقانونی نیست.

اینستاگرام هم فیلتر می‌شود؟

هم‌اکنون تنها شبکه اجتماعی پرمخاطب خارجی که در ایران مسدود نشده، اینستاگرام است اما دادستان کل کشور، در کنار اظهارنظر درباره درخواست‌ها برای رفع‌فیلتر برخی شبکه‌های اجتماعی، به اینستاگرام هم تلنگری زده است:« این بلایی که تلگرام و اینستاگرام برای مردم فراهم کرده را ببینید. ما یک کشور عقب افتاده ناتوان نیستیم و این ملت رشید است و در دنیا از لحاظ سطح معلومات حرف اول را می‌زند. جوانانی که می‌توانند کشور را نجات دهند و مدیرانی که عزم‌شان می‌تواند کارساز باشد ولی آنگونه که باید جزم ندارند». 
حدود یک ‌ماه قبل هم حجت‌الاسلام محمد مصدق، معاون اول دادستان کل کشور اعلام کرده بود که فیلترینگ شبکه اجتماعی اینستاگرام در دستور کار دادستانی کل کشور قرار گرفته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید