• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 25 مرداد 1397
کد مطلب : 27253
+
-

افزایش هزینه پرورش بز، گوسفند و بره در بهار امسال

آمارها پاسخ می‌دهند؛ چرا قیمت گوشت افزایش یافت؟

آمار
افزایش هزینه پرورش بز، گوسفند و بره در بهار امسال

مرکز آمار ایران از افزایش هزینه پرورش بز و بزغاله، گاو و گوساله، گوسفند و بره در بهار امسال خبر داد و اعلام کرد: میانگین هزینه پرورش بز و بزغاله در 12‌ماه منتهی به فصل بهار امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال 21,2درصد، پرورش گاو و گوساله 12.4درصد و پرورش گوسفند و بره نیز 24.5درصد رشد کرده است. البته این شاخص درخصوص فعالیت‌های دامداری به روش سنتی است و شامل پرورش به روش صنعتی نمی‌شود.

به گزارش همشهری، ساختار صنعت دامداری ایران هنوز به روش سنتی است که قدرت رقابت فعالان این صنعت را کاهش می‌دهد. شاخص قیمت تولیدکننده زراعت، باغداری و دامداری سنتی براساس برآورد مرکز آمار ایران در فصل بهار امسال نسبت به فصل زمستان پارسال 4.8درصد، نسبت به فصل بهار پارسال 9.4درصد و در 4‌فصل منتهی به بهار امسال نسبت به‌مدت مشابه در بهار سال گذشته به‌عنوان نرخ تورم سالانه 14درصد افزایش یافته است.

 میانگین نرخ تورم تولید به روش دامداری سنتی در بهار امسال به 13.6درصد و از سوی دیگر نرخ تورم بخش زراعت و باغداری در همین مدت به 14.1درصد رسیده است. به‌گونه‌ای که در بخش زراعت و باغداری، هزینه یک‌ساله تولید میوه و میوه‌های آجیلی در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته 29.1درصد افزایش یافته درحالی‌که هزینه سالانه تولید غلات در ایران 4.4درصد و سبزیجات یک درصد اما هزینه تولید مواد خام در بخش زراعی و باغی 11.1درصد کاهش یافته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید