• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
یکشنبه 10 دی 1396
کد مطلب : 2724
+
-

راستی آزمایی گرانی

فاضلی: تعامل اصناف، دولت و مجلس برای ایجاد آرامش در بازار کالاها و خدمات ضروری است

بازار
راستی آزمایی گرانی

انتظارات تورمی ناشی از برخی تغییرات در لایحه بودجه  و رشد نسبی قیمت تعدادی از اقلام کالایی موجب سوءاستفاده برخی برای گرانی غیرواقعی سایر کالاها و خدمات شده است. رئیس اتاق اصناف کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ما، گفت: تعیین قیمت اقلام کالایی خوراکی و محصولات صنعتی و اعلام‌نظر در مورد عوامل مؤثر در افزایش قیمت‌ این اقلام در حیطه اختیارات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان است اما باید بپذیریم در شرایطی که گرانی برخی اقلام کالایی ناشی از مشکلات بخش تولید و نوسان عرضه این اقلام بوده است، متأسفانه طی چند هفته گذشته، قیمت برخی اقلام کالایی متأثر از فضای روانی و انتظارات تورمی ناشی از برخی سیاستگذاری‌ها به شکل غیرواقعی افزایش یافته است. علی فاضلی تأکید کرد که نمی‌توان افزایش قیمت برخی کالاها را کتمان کرد اما اینکه بخواهیم همه مشکلات کشور را به افزایش قیمت اقلام کالایی نسبت دهیم، چندان معقول نیست.

 

انتظارات تورمی برای افزایش قیمت‌ها وی با اشاره به اینکه ارائه لایحه بودجه سال آینده و پیشنهاد افزایش قیمت حامل‌های انرژی خودبه‌خود موجب واکنش بازار اقلام کالایی و سوءاستفاده برخی افراد شد اما این گرانی واقعی نیست، افزود: با وجود این باید از مشکلات تولیدکنندگان برای تأمین مواداولیه و نهاده‌های تولید به‌دلیل افزایش قیمت‌های جهانی یا رشد هزینه سربار تولید برخی مواد غذایی و کالاهای صنعتی غافل نشد که خودبه‌خود در افزایش قیمت برخی اقلام کالایی مؤثر بوده است. به گفته وی، در برخی مواد پروتئینی مانند مرغ و تخم‌مرغ، شیوع آنفلوآنزا و تلف شدن جمعیت مرغ تخمگذار، زمینه کاهش شدید تولید و عرضه را فراهم کرده و دولت برای تأمین نیاز بازار از طریق واردات و افزایش عرضه اقدام کرده است اما اینکه همه مسائل و مشکلات را به گرانی ارتباط بدهیم، درست نیست. نمی‌گویم که نسبت به سال گذشته افزایش قیمت نداریم و شاخص‌های اقتصادی نیز حاکی از رشد قیمت برخی و نه همه اقلام کالایی و خدمات است. اقلامی مانند گوشت قرمز نسبت به سال گذشته افزایش داشته است؛ با این شرایط سیاستگذاران باید قدرت خرید اقشار متوسط جامعه مانند کارمندان حقوق‌بگیر را در قیمت‌گذاری کالاها و خدمات مدنظر قرار دهند تا خللی در زندگی این اقشار ایجاد نشود.

 

تعامل برای ایجاد آرامش و ساماندهی بازار رئیس اتاق اصناف کشور افزود: با تعاملی که اکنون بین اصناف، دولت و مجلس برای ساماندهی بازار و جلوگیری از تنش‌های قیمتی در اقلام کالایی شکل گرفته است، به‌تدریج به سمت آرامش بیشتر بازار کالاها و خدمات خواهیم رفت. فاضلی تأکید کرد: اتاق اصناف کشور مخالف هرگونه افزایش قیمت حامل‌های انرژی است و به جرأت می‌توان گفت که ارائه لایحه بودجه و برخی پیشنهادها برای افزایش قیمت سوخت، به شکل‌گیری تنش در بازارها دامن زده است اما باید شرایط کنونی را درنظر گرفت. این دیدگاه‌ها به دولت منعکس شده و دولتمردان نیز به این موضوع روی خوش نشان دادند که باید با این‌گونه مسائل با کار کارشناسی بیشتری برخورد شود. وی با بیان اینکه در جایی که منافع مصرف‌کننده نهایی مطرح است، همه ارکان سیاستگذاری، اجرایی و اتاق اصناف کشور اتفاق نظر دارند که باید خدمات بهتر و ارزان‌تری ارائه شود. افزود: در نشستی که در مجلس با حضور نماینده اتاق بازرگانی داشتیم، مجلس همراهی کرد که نباید برخی اقلام کالایی گران شود. اکنون این تعامل بین دولت، مجلس و بخش خصوصی شکل گرفته است و در زمینه بودجه، نرخ حامل‌های انرژی، نان و... صورت گرفته و براساس این رویکردهاست که می‌توانم بگویم، هرگونه افزایش قیمت حامل‌های انرژی در سال‌جاری منتفی است.

 

   سودجویی و فرافکنی برخی افراد در ماه‌های پایانی سال 

رئیس اتاق اصناف کشور با بیان اینکه برخی افراد سودجو با نزدیک شدن به ماه‌های پایانی سال، قصد فرافکنی و دامن زدن به گرانی اقلام کالایی و خدمات را دارند، گفت: اینگونه افزایش قیمت‌ها واقعی نیست و اتاق اصناف و سایر دستگاه‌های نظارتی نیز تلاش می‌کنند تا با افزایش نظارت‌ها با اینگونه نوسان اقلام کالایی و سوءاستفاده برخی افراد مقابله کنند. فاضلی افزود: در برخی اقلام کالایی مشمول قیمت‌گذاری که متأثر از افزایش هزینه تمام‌شده تولید با بالا رفتن نرخ نهاده‌ها، دستمزد و... را شاهد هستیم نیز باید واحدهای تولیدی و فعالان صنفی مستندات خود در زمینه قیمت تمام‌شده تولید را به دستگاه‌های ذیربط ارائه کرده و پس از موافقت این دستگاه‌ها نسبت به افزایش قیمت‌ها مطابق با مصوبه دستگاه‌های مذکور اقدام کنند که در غیر این صورت مرتکب تخلف شده و مشمول برخورد قانونی خواهند بود. فاضلی با بیان اینکه اکنون افزایش قیمت نان منتفی شده و برنامه‌ریزی برای بهبود کیفیت نان و کاهش ضایعات از طریق کمک دولت مطرح است، افزود: باید به فعالان صنفی و سرمایه‌گذاران در بازار اقلام مختلف کالایی این امید را بدهیم که از فعالیت اقتصادی خود احساس زیان نکنند؛ چراکه این امر به زیان مصرف‌کننده نهایی خواهد بود. به گفته وی، باید حمایت بخش‌های تولید و مصرف در بازار کالاها و خدمات را به‌صورت توأمان ببینیم. فاضلی گفت: در مورد بازار نان باید کاهش ضایعات و دورریز نان از طریق بهبود کیفیت و ایجاد انگیزه در نانوایی‌ها را دنبال کنیم و گرنه تکیه صرف بر افزایش قیمت نان، نه‌تنها مشکلی را حل نخواهد کرد، بلکه به نارضایتی مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان این کالای اساسی دامن می‌زند.  

این خبر را به اشتراک بگذارید