• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
چهار شنبه 24 مرداد 1397
کد مطلب : 27180
+
-

«رگ‌ خواب» جشن حافظ در دست نعمت‌الله

در حاشیه و متن هجدهمین دورهمی سینمای ایران

گزارش
«رگ‌ خواب» جشن حافظ در دست نعمت‌الله

جشن حافظ به18 سالگی‌اش رسید؛ جشنی که در دومین سال فقدان بنیانگذارش علی معلم با اهدای نشان حافظ و معرفی برگزیدگان در برج میلاد برگزار شد.
به گزارش همشهری، قرار بود جشن ساعت20 آغاز شود اما با یک ساعت‌ونیم تأخیر، احسان کرمی با همراهی لادن مستوفی و علیرضا غفاری روی سن آمدند و مراسم تا پاسی از شب ادامه داشت. جشن حافظ با اجرای رضا یزدانی آغاز و همان ابتدا برنامه به زنده‌یاد علی معلم تقدیم شد.جشن حافظ همیشه حاشیه‌هایش شیرین‌تر از جایزه‌هایش بوده و حالا در نبود علی معلم این جشن با یاد و خاطره او برگزار می‌شود؛ این است که هر کسی برای گرفتن جایزه می‌آمد یادی از معلم می‌کرد. امسال «رگ خواب» حمید نعمت‌الله با ۶ جایزه بعد از «لیلا» دومین فیلم پرافتخار تاریخ جشن حافظ شد و تندیس بهترین فیلم را از آن خود کرد.

 در این مراسم، فریدون جیرانی برای فیلم «خفه‌گی» جایزه بهترین کارگردانی را گرفت. جیرانی ابراز خرسندی کرد که از یکی از بهترین بازیگران سینما، مهتاب کرامتی جایزه‌اش را دریافت می‌کند. او سپس از سابقه رفاقتش با زنده‌یاد معلم گفت و در حال نقل خاطره‌ای از روزهای انتشار «دنیای تصویر» بود که متاثر شد و حرفش را ادامه نداد و از روی سن پایین رفت.

محمدحسین مهدویان هم برای فیلم «لاتاری» جایزه ویژه هیأت داوران را گرفت. مهدویان هم گفت که خوشحال است در حضور حمید نعمت‌الله دیگر کارگردان سینما این جایزه را دریافت می‌کند. او گفت: ما با فیلم «لاتاری» به خیلی از آرزوها و رویاهامان رسیدیم و خرسندیم از موج احساسات تماشاگر در سالن.

تندیس بهترین چهره تلویزیونی سال به انتخاب مردم با حضور امین تارخ به مهران مدیری برای برنامه دورهمی تعلق گرفت. مهران مدیری در سخنانی کوتاه گفت: من رفتم سیگار بکشم یک لحظه، اسم من را خواندند، یک لحظه‌ای هم جایزه به من دادند که همه رفتند، سیگار بکشند! صحبت‌های تلخی را آماده کرده بودم اما با توجه به مراسم آنها را مطرح نمی‌کنم.
بعد هم یادآوری کرد: این هفتمین جایزه‌ای است که از جشن حافظ می‌گیرم و افتخار بزرگ‌تری است که برای چندمین‌بار از امین تارخ این جایزه را می‌گیرم.

تندیس بهترین خواننده فیلم‌ها و سریال‌ها به همایون شجریان برای فیلم «رگ خواب» اهدا شد اما همایون شجریان در مراسم حضور نداشت و سهراب پورناظری و رایان برادر همایون روی صحنه حاضر شدند. رایان شجریان گفت: ممنون از دعای همه شما برای سلامتی پدرم (محمدرضا شجریان). امیدوارم حالشان بهتر شود و روی صحنه دوباره حاضر شوند.

 تندیس بهترین کارگردان تلویزیونی به حسن فتحی برای سریال «شهرزاد» اهدا شد. فتحی در سخنانی جایزه‌اش را به‌لحاظ معنوی به مردم ایران تقدیم کرد و گفت: مردم روزهای سختی را می‌گذرانند. امیدوارم انصاف و عدالت‌خواهی کمک کند که بحران‌ها کمتر شود. من می‌دانم که اگر امید گم شود، می‌توان آن را پیدا کرد ولی وای به روزی که امید بمیرد!

 تندیس بهترین بازیگر زن سینما به لیلا حاتمی برای «رگ خواب» اهدا شد. حاتمی که در مراسم حاضر نبود با ارسال ویدئویی از اهدای این جایزه تشکر کرد و حمید نعمت‌الله کارگردان «رگ خواب» جایزه او را گرفت. در این بخش یک تندیس حافظ دیگر نیز به بازیگر زن اهدا شد که به پریناز ایزدیار برای فیلم «ویلایی‌ها» تعلق گرفت.

 جایزه ویژه دنیای تصویر به پاس یک عمر فعالیت هنری به علی رفیعی، کارگردان تئاتر رسید. رفیعی در سخنانی گفت: من نه یک عمر فعالیت هنری داشتم و نه خلاقیت؛ نیمی از عمر من در ممنوعیت گذشت.
 او در عین حال ابراز خرسندی کرد از دریافت نشان حافظ و گفت: تعداد کارهای خلق‌نشده من به‌مراتب بیشتر از کارهای به صحنه‌آمده من است.

رویا میرعلمی و بهرام افشاری هم به‌عنوان بهترین بازیگران زن و مرد کمدی تلویزیونی انتخاب شدند.‌ رؤیا نونهالی و مهدی سلطانی هم بهترین بازیگران زن و مرد درام در تلویزیون شناخته شدند. جایزه بهترین فیلمنامه سینمایی به معصومه بیات و بهترین موسیقی متن به سهراب پورناظری برای «رگ خواب» اهدا شد. بهترین دستاورد فنی و هنری هم به هادی محمدیان کارگردان فیلم «فیلشاه» تعلق گرفت.

 محسن تنابنده برای «پایتخت5» جایزه بهترین فیلمنامه تلویزیونی و الهام غفاری هم جایزه بهترین مجموعه تلویزیونی را از آن خود کردند. در ادامه مراسم جشن حافظ، جایزه فعالیت پربار نوشتاری به هیوا مسیح، شاعر اهدا شد. نشان جایزه کیارستمی به اصغر یوسفی‌نژاد، کارگردان فیلم «ائو» (خانه) اهدا شد و تندیس بهترین بازیگر مرد به هادی حجازی‌فر برای فیلم «لاتاری» رسید. تدوینگران این فیلم هم از هیأت داوران جایزه گرفتند. تندیس دیگر بازیگری مرد به پرویز پورحسینی برای فیلم «قاتل اهلی» اهدا شد. جایزه بهترین مستند هم با حضور علیرضا بیرانوند، سنگربان تیم ملی، به سحر مصیبی برای فیلم «صفر تا سکو» تعلق گرفت.

این خبر را به اشتراک بگذارید