• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 10 دی 1396
کد مطلب : 2718
+
-

32هزار ساختمان پایتخت روی گسل یا در حریم آن قرار دارند

قائم‌مقام معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران با بیان اینکه حدود 32هزار پلاک روی گسل یا در حریم آن قرار دارند، گفت: تمامی موارد مربوط به گسل‌ها و حریم آنها روی سامانه شهرسازی کاملاً مشخص و بارگذاری شده‌است و در دستور نقشه‌هایی که برای مردم صادر می‌شود، معلوم است که وضعیت ملک از حیث گسل به چه صورت است. تورج فرهادی در گفت‌وگو با شهرنوشت، با اشاره به اینکه گسل‌های تهران و حریم آنها توسط ستاد بحران و مرکز مطالعات ژئوتکنیک مشخص و به معاونت معماری و شهرسازی شهرداری تهران اعلام شده‌است، اظهار کرد: تمامی این موارد روی سامانه شهرسازی معاونت پیاده‌سازی‌ شده است به این معنی که در هر یک از مناطق اگر شهروندان تقاضای ساخت یک پارسل یا پلاک ثبتی را داشته باشند، مشخص است که این پلاک روی گسل یا در حریم آن قرار دارد یا نه.

قائم‌مقام معاونت معماری و شهرسازی شهرداری تهران تأکید کرد: شهروندان با ورود به سامانه طرح تفصیلی می‌توانند از وضعیت ملک خود از حیث قرار داشتن روی گسل یا در حریم آن مطلع شوند. فرهادی در ادامه با بیان اینکه در ویرایش آیین‌نامه 2800 و مبحث ششم مقررات ملی ساختمان مجموعه‌ای از ضوابط و مقررات برای ساخت املاکی که روی گسل قرار دارند تبیین شده ‌است، گفت:  هم‌اکنون هم مرکز تحقیقات ساختمان وابسته به وزارت راه و شهرسازی ضوابط خاص طراحی ساختمان روی گسل‌ها و حریم آنها را تدوین می‌کند اگرچه این ضوابط هنوز ابلاغ نشده‌ است. قائم‌مقام معاونت معماری و شهرسازی شهرداری تهران ادامه داد: ضمن اینکه طبق مصوبه شورای‌عالی شهرسازی، احداث ساختمان‌های با اهمیت بسیار بالا مانند مدارس، ساختمان‌های مخابرات و خدمات و تاسیسات شهری که در مبحث ششم در آن تأکید شده‌است، روی گسل‌ها یا در حریم آنها ممنوع اعلام شد.

فرهادی، قائم مقام معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران با اشاره به‌وجود ساختمان‌های خطرزا مانند انبارها و کارخانجات شیمیایی روی گسل‌ها عنوان کرد: درصورت وقوع زلزله تخریب این ساختمان‌ها موجب آسیب به محیط اطراف می‌شود. به همین دلیل طبق مصوبه شورای‌عالی شهرسازی این نوع از کارخانه‌ها باید از حریم گسل خارج شوند. همچنین مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه شورای شهر در دیدار با دبیران شورایاری منطقه 2با بیان اینکه ساخت بافت مسکونی روی گسل ممنوع بوده است، اظهار داشت: با وجوداین ممنوعیت اما طی بررسی‌ها مشخص شد 400 برج روی گسل‌های تهران ساخته شده است. 

این خبر را به اشتراک بگذارید