• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 24 مرداد 1397
کد مطلب : 27109
+
-

ده‌ها‌هزار جنگجوی داعش در عراق و سوریه

براساس گزارش سازمان ملل حدود 30هزار تروریست در منطقه باقی مانده‌اند

ده‌ها‌هزار جنگجوی داعش در عراق و سوریه


سازمان ملل در گزارشی اعلام کرده است که با وجود شکست داعش در عراق و سوریه و قطع روند اعزام نیروهای تازه به این منطقه، همچنان بین 20تا 30هزار جنگجوی داعش در این دو کشور حضور دارند. به گزارش الجزیره، براساس این گزارش، ‌نزدیک به 3تا 4هزار نیروی داعش در لیبی مستقر شده و برخی از فرماندهان عملیاتی کلیدی آن به افغانستان منتقل شده‌اند.

براساس این گزارش که توسط گروه نظارتی تحریم سازمان ملل تهیه شده، 30هزار نیروی داعش در منطقه، ‌به‌صورت مساوی در عراق و سوریه تقسیم شده‌اند. در این گزارش درباره حضور نیروهای خارجی آمده است: «در میان این نیروها همچنان هزاران جنگجوی تروریستی فعال خارجی وجود دارد.»

این سازمان نظارتی هر شش‌ماه یک‌بار گزارشی درباره وضعیت داعش و القاعده به شورای امنیت سازمان ملل ارائه می‌کند.

داعش با هدف تاسیس خلافت در سوریه رشد کرد و در سال 2014بعد از اشغال رقه، ‌این شهر را پایتخت خود اعلام کرد. چند‌ماه بعد نیروهای داعش شهر موصل را در عراق به اشغال خود درآورد و ابوبکر بغدادی رهبر گروه، در این شهر، تاسیس خلافت را اعلام کرد. داعش یک سال بعد، بیشتر سوریه و یک‌سوم قلمرو عراق را به تصرف خود درآورد، با این حال در همان سال ائتلافی جهانی علیه داعش شکل گرفت و در سال 2017 از نظر نظامی شکست خورد.

داعش هم‌اکنون قلمروهای کوچکی را در سوریه در اختیار دارد و در عراق، ‌هرچند هیچ قلمرویی ندارد اما در سلول‌های پنهانی فعالیت می‌کند.

با شکست داعش، نه‌تنها منابع مالی که منابع انسانی آن هم تحلیل رفته است. با این حال براساس گزارش سازمان ملل، جدایی جنگجویان خارجی از داعش در سوریه و عراق، «پایین‌تر از پیش‌بینی‌ها» بوده است و این نیروها همچنان مقصد جدیدی برای خود پیدا نکرده‌اند؛ البته تعداد قابل توجهی از آنها به افغانستان رفته‌اند.

این گزارش تخمین می‌زند که بین 3500تا 4500جنگجوی داعش در افغانستان حضور دارند و تعداد آنها روزبه‌روز بیشتر می‌شود. البته در این گزارش به این موضوع اشاره شده که «جریان اضافه شدن نیروهای خارجی به این گروه، ‌عملا متوقف شده است.»

منابع مالی داعش هم در حال خشک‌شدن هستند و مجموع ذخایر این گروه تروریستی، «حدود چند صد میلیون دلار آمریکاست». بخشی از منابع مالی این گروه از فروش نفت از میادین نفتی شمال شرق سوریه تأمین می‌شود.

داعش در یمن تنها 250تا 500 عضو دارد و عملا زیر سایه القاعده در همین منطقه قرار دارد. القاعده در یمن تعدادی بین 6000تا 7000نیرو دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید