• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
چهار شنبه 24 مرداد 1397
کد مطلب : 27104
+
-

تحریم در برابر تحریم

اردوغان در پاسخ به فشارهای اقتصادی آمریکا خواستار تحریم محصولات الکترونیکی این کشور شد

گزارش
تحریم در برابر تحریم


 باز هم واکنش‌های تند اردوغان به تحریم‌های آمریکا علیه ترکیه، این‌بار در جریان مراسم هفدهمین سالگرد تاسیس حزب عدالت و توسعه؛ حزبی که از دید بسیاری، منشأ اصلی بحران اخیر واشنگتن و آنکارا به‌شمار می‌رود. رئیس‌جمهور ترکیه در واکنش به کاهش تاریخی ارزش لیر و ادامه تحریم‌های آمریکا گفت: ما تولیدات و تجهیزات الکترونیکی آمریکا را تحریم خواهیم کرد. اگر آنها آیفون دارند، آن طرف هم سامسونگ هست.

ما هم در داخل ونوس و وستل داریم. به گزارش الجزیره رجب طیب اردوغان با تاکید بر اینکه منشأ بحران اقتصادی اخیر ترکیه بیش از آنکه به داخل این کشور بازگردد خارجی است، گفت: آنها از اقتصاد به‌عنوان یک اسلحه استفاده می‌کنند، ولی ما این اقدامات را بی‌پاسخ نگذاشته و هزینه‌های متقابلی را بر کشورهایی که جنگ اقتصادی را علیه ترکیه اجرا می‌کنند، اعمال خواهیم کرد. مردم ترکیه با تمام وجود خود، با چنگ و دندان از آزادی و شرافت خود دفاع می‌کنند.

تنش‌های میان آمریکا و ترکیه طی ماه‌های اخیر به بالاترین سطح خود در تاریخ روابط 2کشور رسیده است. ادامه حصر خانگی کشیش آمریکایی در ترکیه به اتهام مشارکت در کودتای سال2016 علیه دولت اردوغان، بازداشت تاجر ترکی در آمریکا به اتهام دور زدن تحریم‌های ایران، آمادگی ترکیه برای خرید سامانه موشکی S-400 و نقش‌آفرینی این کشور در تحولات عراق و سوریه ازجمله مهم‌ترین پرونده‌های اختلافی میان آنکارا و واشنگتن به‌شمار می‌روند.

از سوی دیگر، روز گذشته همزمان با سخنان تند اردوغان علیه آمریکا در جمع اعضای حزب عدالت و توسعه، مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه این کشور نیز در دیدار با سرگئی لاوروف، از تحریم‌های آمریکا علیه چندین کشور انتقاد کرد.

او گفت: روسیه و تمام کشورهای حوزه آسیا-اقیانوسیه به‌خاطر این تحریم‌ها، به‌ویژه ایران به مشکل خورده‌اند. اگر آمریکا می‌خواهد به‌عنوان یک کشور قابل احترام باقی بماند، باید نگرانی همه کشورها را در نظر بگیرد و همه را یک شریک برابر بداند.

تمام اینها در حالی است که همچنان گفت‌وگوهای مستقیم آنکارا و واشنگتن برای عبور از این بحران بی‌سابقه ادامه دارد؛ گفت‌وگوهایی که البته روزبه‌روز شانس موفقیتشان کاهش می‌یابد. در این زمینه روز گذشته جان بولتون، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا با سفیر ترکیه در این کشور بر سر پرونده کشیش آمریکایی دیدار داشت؛ دیداری که اگرچه جزئیاتی از محتوای آن منتشر نشده اما به گفته سخنگوی کاخ سفید، برای روابط دوجانبه ترکیه و آمریکا مفید بوده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید