• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
چهار شنبه 24 مرداد 1397
کد مطلب : 27078
+
-

قدرت‌نمایی خونین طالبان

جهان
قدرت‌نمایی خونین طالبان

طالبان با حمله به نقاط مختلفی در افغانستان، دولت مرکزی این کشور را به چالش کشیده و نمایش قدرتی خونین به راه انداخته است.

اوج درگیری‌های روزهای اخیر نیروهای دولتی افغانستان و طالبان در شهر غزنی در جنوب این کشور روی داد که در آن دست‌کم 100سرباز و 30غیرنظامی کشته شدند. به گزارش الجزیره، درگیری‌ها در غزنی، که مرکز استان ولایتی به همین نام است، روز جمعه با حمله طالبان به این شهر آغاز شد. این درگیری‌ها، دیروز ادامه داشت و دولت مرکزی، ‌با وجود حمایت هوایی نیروهای آمریکایی موفق نشد طالبان را در این شهر شکست دهد. طارق شاه بهرامی، وزیر دفاع افغانستان روز دوشنبه در کابل اعلام کرد که در این درگیری‌ها، نزدیک به 200جنگجوی طالبان کشته شده‌اند که 12نفر از آنان «فرماندهان کلیدی» این گروه تروریستی بوده‌اند.
فرماندهی نظامی آمریکا در کابل اعلام کرده است که جنگنده‌های آمریکایی، فقط در روز یکشنبه 9بار در غزنی عملیات داشته‌اند.

ارتباط با داخل شهر غزنی (تا لحظه نوشتن گزارش، عصرسه‌شنبه)، ‌به‌دلیل نابود‌شدن زیرساخت‌های مخابراتی توسط طالبان به سختی امکان‌پذیر بود و آسیب‌دیدگی شدید جاده‌های منتهی به شهر و همینطور بسته شدن آنها توسط طالبان، تردد به این شهر را سخت کرده است. رسانه‌های محلی هم از زمان شروع حمله طالبان به سختی می‌توانند جریانات روی داده در شهر را مخابره کنند. با این حال از تصاویر و روایت‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی از این درگیری منتشر شده می‌توان به‌شدت بسیار بالای آن پی برد.

یک شاهد عینی که از غزنی فرار کرده به الجزیره گفته است: «آنها ساختمان‌ها را به آتش می‌کشیدند و اجساد در همه جا پراکنده بود و همزمان در همه شهر درگیری ادامه داشت.»

غزنی، تنها یکی از چند منطقه‌ای است که در سراسر افغانستان مورد حمله طالبان قرار گرفته است. دیروز بی‌بی‌سی گزارش داد که در فاریاب در شمال افغانستان، یک قرارگاه ارتش که چند روز در محاصره طالبان بود در نهایت سقوط کرد. در این درگیری، 17سربازکشته شدند. یک روز پیش از این هم در ولایت تخار، 12پلیس مرزی در درگیری با طالبان کشته شدند.

این خبر را به اشتراک بگذارید