• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 24 مرداد 1397
کد مطلب : 27075
+
-

آفات به مزارع پنبه آمد

آفات مکنده و شته‌ها از جمله عوامل خسارت‌زا در کشت پنبه هستند

کشاورزی
آفات به مزارع پنبه آمد

زهرا خورشیدکلایی|  گرگان ـ خبرنگار:


پنبه به سبب اهمیت و نقش موثر در اقتصاد کشورها به طلای سفید معروف است و گلستان با توجه به حاصلخیزی خاک و آب‌وهوای مساعد برای تولید پنبه مرغوب و فراوان، روزگاری سرزمین طلای سفید شهرت داشت.


خطر آفات

رئیس اداره پنبه و دانه‌های روغنی سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: در سال جاری 11 هزار هکتار پنبه در سطح اراضی استان کشت شده است. به دلیل گرمای بی‌سابقه در تابستان امسال و کاهش سطح محصولات تابستانه و بهاره با هجوم آفات به مزارع پنبه روبه‌رو هستیم که اگر مدیریت نشود ممکن است کاهش شدید سطح عملکرد پنبه را شاهد باشیم .

«علی موسی‌خانی» افزود: کشت پنبه در گلستان از اردیبهشت‌ماه آغاز شد و اکنون برخی از مزارع پنبه در اواخر مرداد آماده برداشت «وش» هستند. تا اواسط پاییز نیز برداشت پنبه ادامه دارد. 
وی بیان کرد: کشاورزان باید آفات موجود در مزارع پنبه را کنترل کنند آفات پنبه نظیر آفات مکنده و شته‌ها در این مرحله از کشت پنبه خسارت‌زا هستند. 
موسی‌خانی اظهار کرد: کشاورزان باید در مورد استفاده از سم برای دفع آفات مزارع پنبه خود با کلینیک‌های گیاه‌پزشکی مشورت کنند تا هرچه سریع‌تر برای کنترل آفات اقدامات لازم صورت گیرد. 


رشد 42 درصدی قیمت پنبه 

رئیس اداره پنبه و دانه‌های روغنی سازمان جهاد کشاورزی استان در ادامه با بیان این‌که امسال قیمت تضمینی پنبه 3196 تومان اعلام شده است، افزود: با توجه به افزایش قیمت دلار و ارز و نوسانات بازار باید کارخانه‌های پنبه پاک‌کنی پنبه را با قیمت بالاتر خریداری کنند. موسی‌خانی از رشد ۴۲ درصدی قیمت پنبه و از اختصاص یارانه به بذر با قیمت هرکیلو ۱۲۰۰ تومان خبر داد و گفت: به علت این‌که در گذشته استان از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان پنبه کشور بود سازمان جهاد کشاورزی برای رونق دوباره کشت این محصول اقداماتی انجام داده است.  وی بیان کرد: امسال برای کشت پنبه از ارقام ارمغان، لطیف و گلستان استفاده شده است. این ارقام زودبازده‌اند و عموما بین 100 تا 120 روز محصول می‌دهند. 

موسی‌خانی با بیان این‌که برنامه امسال کشت پنبه در 16 هزار هکتار بود، گفت: امسال 11 هزار هکتار گندم نیز کشت شد که بیشتر در شهرستان‌های گرگان، گنبد و آق‌قلا کشت این محصول انجام شد و نسبت به سال گذشته نیز با هزار هکتار این کشت افزایش داشت .


برداشت صحیح پنبه

رئیس اداره پنبه و دانه‌های روغنی سازمان جهاد کشاورزی استان به پنبه‌کاران توصیه کرد از برداشت وش در صبح‌های زود و روزهای بارانی به دلیل وجود شبنم صبحگاهی و مرطوب بودن وش‌ها خودداری کنند، زیرا رطوبت زیاد در هنگام برداشت علاوه بر تخمیر روغن پنبه دانه و افت کیفیت آن، سبب زرد شدن الیاف و کاهش قیمت آن می‌شود. 
وی افزود: بهترین زمان برای برداشت وش پنبه زمانی است که با تابش آفتاب یعنی حدود ساعت 9 صبح رطوبت صبحگاهی وش از بین رفته باشد. 
موسی‌خانی بیان کرد: وش‌های جمع‌آوری‌شده تا قبل از این ساعت نیز باید در محلی خارج از مزرعه پهن و پس از خشک شدن جمع‌آوری و بسته بندی شوند. 

وی ادامه داد: وش‌های استحصالی پس از برداشت نیز باید در محل خشک و سرپوشیده و به دور از ریزش باران تا زمان حمل به کارخانه نگهداری شوند تا در صورت تاخیر در حمل دچار افت کیفیت محصول نشوند. 
رئیس اداره پنبه و دانه‌های روغنی سازمان جهاد کشاورزی گلستان با بیان این‌که باید از برداشت قوزه‌های نارس خودداری شود، گفت: قوزه‌های نارس علاوه بر افزایش درصد رطوبت و مواد خارجی در وش، به‌دلیل رسیده نبودن هم در بذر و هم در الیاف کیفیت بسیار پایینی دارند و طبیعتا با بهای پایین‌تری نیز به فروش می‌رسند.
 موسی‌خانی عنوان کرد: در صورتی که مزرعه آلودگی به آفت عسلک داشته باشد حتما باید قبل از برداشت سمپاشی شود، زیرا ترشحات این آفت در زمان برداشت روی وش‌های شکفته‌شده می‌ریزد و باعث چسبندگی الیاف و در نتیجه افت کیفیت و قیمت شدید وش می‌شود.


مشکلات مرحله داشت

یک کارشناس علوم کشاورزی گفت: متاسفانه گاهی مرحله داشت در کشاورزی به‌درستی انجام نمی‌شود و حتی پیش‌بینی نشدن آفات احتمالی می‌تواند خسارت‌های سنگینی به پنبه‌کاران وارد کند. 
«گرگانلی کر» افزود: پنبه از جمله محصولات کشاورزی است که آفات و بیماری‌های متنوعی دارد. برخی از این آفات با پیش‌بینی و روش‌های معمولی مانند جلو آوردن زمان کاشت کاملا قابل پیشگیری است. 
او ادامه داد: در چند سال گذشته برنامه دولت بر احیای دوباره کشت پنبه به عنوان کشت بومی و کاملا سازگار با اقلیم به‌ویژه در ناحیه دشت بوده است. امروز کشت پنبه در استان به حدود یک‌دهم کشت آن در گذشته هم نمی‌رسد اما توجه ویژه‌ای باید به آن شود. یکی از این توجه‌ها در دسترس بودن سموم و پاک‌کننده‌هاست، اما مهم‌تر از آن آموزش‌های تخصصی به پنبه‌کاران است. 
این کارشناس کشاورزی اضافه کرد: مرکز ترویج جهاد کشاورزی به خوبی می‌داند که در مورد گیاهی مانند پنبه با روش‌هایی حتی در مرحله کاشت می‌توان از خسارت جلوگیری کرد، اما پس از آن و در صورت کنترل نشدن ممکن است کشاورز متحمل خسارت‌های سنگین شود.  

کر ادامه داد: با توجه به این‌که استان تلاش می‌کند کشاورزان را به سمت کشت بیشتر پنبه به عنوان کشت بومی و متناسب با شرایط آب سوق دهد و از سوی دیگر شمال ایران با کشت پنبه گلستان یک بار دیگر برای احیای صنعت نساجی و صنایع وابسته تلاش می‌کند، بهتر این است که از رخ دادن خسارت‌های چنین جلوگیری کند. خوشبختانه آفت پنبه قابل درمان است و روش‌های علمی و حتی سنتی مبارزه با آن آشکار است.


برداشت سایر محصولات

رئیس اداره پنبه و دانه‌های روغنی سازمان جهاد کشاورزی گلستان در خصوص برداشت محصول آفتابگردان گفت: امسال 3 هزار آفتابگردان در استان کشت شده که برداشت آن در شرق استان آغاز شده است و توسط مباشر خرید که شرکت غله است و مراکز خرید تعاون روستایی از کشاورزان خریداری می‌شود. 
«علی موسی‌خانی» افزود: کار خرید آفتابگردان از کشاورزان استان با نرخ تضمینی تعیین شده هر کیلوگرم 26 هزار و 644 ریال و با در نظر گرفتن 2 درصد ناخالصی و 9 درصد رطوبت توسط شورای اقتصادی تا پایان شهریورماه ادامه دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید