• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
چهار شنبه 24 مرداد 1397
کد مطلب : 27068
+
-

کشاورزان: برنج نمی‌فروشیم

هادی حق‌شناس:هیچ الزامی برای کشاورزان برنجکاردر فروش محصول خود با قیمت توافقی وجود ندارد

گزارش
کشاورزان: برنج نمی‌فروشیم

وحیده اسماعیلی|  رشت -خبرنگار:


 فصل برداشت برنج شالیزارهای استان درحالی آغاز شده است که بسیاری از کشاورزان برای فروش محصول خود به کارخانه‌های برنجکوبی در شک و تردید به سر می‌برند. 

دامنه شرایط نامناسب اقتصادی، نوسانات ارزی و تلاطم بازار به خرید و فروش برنج شمال نیز کشیده شده است. بنا برشنیده‌های خبرنگارهمشهری بسیاری از برنجکاران از فروش برنج تولید امسال فعلا خودداری کرده‌اند و دلیل آن را انتظار برای افزایش قیمت برنج در بازارعنوان می‌کنند.
 این درحالی است که همزمان با شروع برداشت برنج وزارت جهاد کشاورزی نرخ تضمینی خرید برنج کشاورزان را هر کیلو 9هزار و 820  تومان اعلام کرده است. با توجه به این‌ که هر کیلو برنج در بازارهای محلی با قیمت 12 هزار500 تومان به فروش می‌رسد، این نرخ چندان مورد رضایت اتحادیه و برنجکاران شمالی قرار نگرفته است.

 یک برنجکار عمده در روستای شالکو رشت دراین باره گفت: بیش از2 هفته است که محصول شالی خود را از شالیزار برداشت کرده‌ام اما جرات نمی‌کنم محصول خود را بفروشم. چون می‌دانم قیمت‌ها بالاتر خواهد رفت.
 «رجب اسماعیل‌زاده»افزود: سال‌ها قیمت برنج در فصل برداشت برای کشاورزان پایین بود و کشاورز با کمترین سود نسبت به هزینه‌های تولید برنج مجبور به فروش محصول خود بود. امسال با توجه به گران بودن همه کالاها و حتی بالا بودن هزینه‌های تولید انتظارداریم شالی هم با قیمت بالاتری از ما خریداری شود و فقط سودش به جیب دلال و کارخانه برنجکوبی نرود ضمنا دولت اگر می‌خواهد از ما حمایت کند هزینه تولید را کاهش بدهد. زیرا نرخ تضمینی برنج بسیار کم است و اصلا برای کشاورز به صرفه نیست که محصول خود را  به این قیمت به دولت بفروشد. 

 برنجکار دیگری هم با اشاره به وجود برنج‌های خارجی در بازار گفت: همیشه برنج‌های خارجی رقیب برنج شمال بوده‌اند و موجب افت قیمت برنج تولیدی برنجکاران شمال می‌شوند. دولت باید هم جلوی واردات بی‌رویه را بگیرد هم این‌ که کمک کند تا بازرگانی برنج سر و سامان بگیرد.

 «محمد گرجی» که بعد از درو برنج باردیگر شالیزار خود را به زیر کشت دوم برنج برده است می‌گوید: امسال انتظار داریم برنج استان با قیمت مناسب در بازارعرضه شود تا دچار ضرر و زیان نشویم. در یک ماه گذشته قیمت همه کالا‌ها افزایش پیدا کرده است و مطمئنا قیمت برنج هاشمی هم با افزایش مواجه خواهد شد. برای همین فعلا عجله‌ای برای فروش محصول خود به کارخانه ندارم و قصد هم ندارم آن را به قیمت تضمینی به مراکز خرید بفروشم.


فعلا برنج نمی‌فروشم

یکی دیگر از کشاورزان هم در این باره گفت:وقتی همه کالا‌ها در این روزها گران شده‌اند برای من این سوال را به وجود می‌آورد که آیا برنج با بقیه کالا‌ها فرق می‌کند؟
«علی نصیری» ادامه داد: وقتی با وجود، افزایش قیمت همه کالاها در بازار، دولت نرخ خرید تضمینی را کمی بیشتر از 9هزار و 800 تومان اعلام می‌کند، موجب می‌شود تا من با توجه به افزایش قیمت هزینه‌ها محصولم را نفروشم.
این کشاورز افزود: بی‌شک واسطه‌ها که اطلاعات کافی از میزان تولید را در کشور دارند و همچنین می‌دانند واردات برنج در کشور با محدویت‌هایی مانند تحریم همراه است در یکی دو ماه آینده یک قیمت افزایشی کاذب تعیین می‌کنند تا کشاورزان را برای فروش محصول ترغیب شوند. 

وی بیان کرد: دراین شرایط تب فروش بالا می‌رود.همه فروشنده می‌شوند و سودجویان بعد از خرید نهایی و جمع کردن برنج از بازار،   این محصول را با قیمت سرسام‌آوری وارد بازار خواهند کرد. به همین دلیل برای حفظ بازار و جلوگیری از افزایش قیمت کاذب فعلا برنج را نمی‌فروشم. 


کاهش انگیزه تولید به دلیل قیمت پایین
 
 یک کارشناس اقتصادی هم در این باره معتقد است فلسفه قیمت گذاری و خرید تضمینی محصولات کشاورزی در صورت نبود مشتری دربازار آزاد و پوشش دادن   قیمت تمام شده در هزینه‌های تولید است. خرید تضمینی به این معنی نیست که اگر کشاورز مشتری دارد محصولش را به دولت هم بفروشد. هیچ الزامی برای کشاورزان برنجکاردر فروش محصول خود با قیمت توافقی وجود ندارد.
«هادی حق شناس» افزود: اگر هزینه‌های تولید برنج با همین نرخ خرید تضمینی برابری کند مشکلی نیست،اما اگر قیمت اصلی بیش از خرید تضمینی باشد قطعا این مساله می‌تواند به محصول برنج و کشاورز آسیب برساند. در حال حاضر بخش قابل توجهی از واردات برنج به کشور به دلیل ایجاد تعادل در بازار است و اگر قیمت‌ها واقعی نباشند مطمئن باشید بحث خود کفایی برنج در کشور به خطر می‌افتد.
 وی تاکید کرد: وظیفه جهاد کشاورزی این است که قیمت تضمینی را با توجه به هزینه‌های تمام شده در زمان برداشت برنج جبران کند درغیراین صورت این قیمت توافقی جوابگوی نیاز کشاورزان نیست و قطعا انگیزه تولید را کاهش می‌دهد. با کاهش انگیزه تولید راه برای واردات برنج خارجی باز می‌شود. لذا قیمت تضمینی باید درجهت مقابله با کاهش تولید و جلوگیری از واردات برنج نرخ گذاری شود.

   قیمت تضمینی برنج جوابگوی هزینه‌های تولید نیست

  رئیس اتحادیه برنج فروشان استان با اشاره به این‌ که وزارت جهاد کشاورزی در تعیین قیمت نرخ تضمینی هیچ مشورتی با ما نداشته گفت: معمولا دراین مواقع هیچ صحبت و مشاوره‌ای با ما وکشاورزان عمده صورت نگرفته و راسا این تصمیمات گرفته می‌شود.
«اسماعیل محمدی‌پویا» افزود: خرید تضمینی برنج در موقعی خوب است که کشاورز برای فروش برنج خود بازار و خریداری نداشته باشد. در حالیکه این روزها با توجه به افزایش قیمت درهمه کالاهای اساسی و هزینه‌های بالای تولید انتظار می‌رود قیمت برنج امسال در بازارهای محلی بیشترازاین باشد. حتی همین امروز نیز نرخ برنج هر کیلو 11 هزار تومان قیمت گذاری شده بود.  وی با تاکید بر این‌ که همزمان با آغاز فروش برنج محلی باید در بازارها ثبات و آرامش وجود داشته باشد گفت: در حال حاضر دولت با نرخ خرید تضمینی که در نظر گرفته از نظر روحی و روانی موجب انزجار در بازار برنج می‌شود و تاثیر بسیار منفی به جا می‌گذارد. قیمت گذاری جدید روی برنج تازه حاصل باید با توجه به هزینه‌های انجام شده در زمان کاشت و داشت و برداشت باشد تا جبران هزینه‌های تولید برای کشاورز را داشته باشد.

 محمدی‌پویا افزود: دولت باید با حمایت‌های خود مانند دادن کود ارزان قیمت و کاهش آب بهای کشاورزی هزینه‌های تولید را برای کشاورز کاهش دهد. در حالی که این نرخ جوابگوی هزینه تولید نیست. 
رئیس اتحادیه برنجکاران ادامه داد: زمانی خرید تضمینی برای کشاورز مهم است که خریدارانی دربازار آزاد نباشند. دولت باید ابزارهای عملیاتی خود را برای تعادل در بازار به کار بگیرد نه این‌که خود عاملی برای بی‌ثباتی بازار باشد. در حال حاضر کشاورزان مشکلی برای فروش محصول خود به سرمایه داران ندارند و حتی در بازدید از 6 کارخانه برنجکوبی مشاهده کردم حدود 2 هزار کیسه جب (شالی) دراین مکان‌ها وجود داشت و کشاورز تمایلی برای فروش آنها نداشت.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید