• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 22 مرداد 1397
کد مطلب : 26803
+
-

پشت پرده گرانی گوشت و مرغ

مسئولان وزارت جهادکشاورزی می‌گویند: کمبود 120هزار‌تنی گوشت با واردات تأمین می‌شود

پشت پرده گرانی گوشت و مرغ

علی ابراهیمی | روزنامه‌نگار:

قیمت گوشت قرمز گوسفندی و گوساله به مرز 60 تا 90هزار تومان و نرخ گوشت مرغ به 10 تا 11هزار تومان نزدیک شده است؛ هرچند مسئولان دولتی از اتخاذ تدابیری برای افزایش عرضه گوشت، مرغ و تخم‌مرغ برای کاهش قیمت‌ها خبر می‌دهند اما تا‌کنون این سیاست‌ها قادر به کاهش قیمت در بازار خرده‌فروشی این اقلام نبوده است.

به گزارش همشهری، بررسی قیمت خرده‌فروشی انواع گوشت قرمز گوسفندی و گاوی و گوشت مرغ در سطح خرده‌فروشی حاکی از شتاب‌گرفتن بیشتر قیمت مواد پروتئینی است به‌نحوی که متوسط قیمت خرده‌فروشی هر کیلوگرم گوشت شقه گوسفندی از مرز 50هزار تومان عبور کرده و ران و راسته گوسفندی در مناطق مختلف شهر تهران در محدوده 55 تا 90هزار تومان به مصرف‌کنندگان عرضه می‌شود. در بازار گوشت گوساله و گاوی نیز قیمت‌ها سیر صعودی به‌خود گرفته به‌نحوی که نرخ خرده‌فروشی هر کیلوگرم گوشت ران گوساله به 50 تا 58هزار تومان افزایش یافته است. از سوی دیگر، عرضه اندک گوشت قرمز گرم و منجمد وارداتی تأثیر چندانی در شکست قیمت این اقلام نداشته است به‌نحوی که برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای هر کیلوگرم گوشت سردست وارداتی را به نرخ 42هزار و ران گوسفندی را به قیمت 55هزار تومان به مشتریان عرضه می‌کنند و خبری از عرضه گوشت منجمد برزیلی نیست. در بازار گوشت مرغ نیز رشد هزینه تمام‌شده تولید و کاهش جوجه‌ریزی و عرضه این محصول در فصل گرما موجب بالا‌ماندن قیمت این فرآورده شده است به‌نحوی که متوسط نرخ خرده‌فروشی هرکیلوگرم گوشت مرغ از 9هزار و 500 تا 11هزار تومان در مناطق مختلف شهر تهران در نوسان است. این شرایط موجب شده تا مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام با سکوت در برابر افزایش بی‌رویه قیمت گوشت قرمز و میزان اثر‌بخشی سیاست‌های این شرکت در تنظیم بازار مواد پروتئینی وعده عرضه فراوان گوشت گرم گوسفندی در میادین میوه و تره‌بار و فروشگاه‌های زنجیره‌ای را مطرح و متوسط نرخ متوسط هر کیلوگرم گوشت لاشه گوسفندی وارداتی را ۳۳ هزارتومان اعلام کند. حمید ورناصری تأکید کرده تخم‌مرغ وارداتی به قیمت هر شانه ۱۲‌هزار و ۶۰۰، گوشت مرغ تازه 8هزار و 100 و مرغ منجمد 6هزار و 750تومانی در میادین میوه و تره‌بار و فروشگاه‌های زنجیره‌ای عرضه خواهد شد.

عوامل مؤثر در گرانی گوشت و مرغ

افزایش قیمت گوشت قرمز و مرغ و تخم‌مرغ رویه‌ای است که از ابتدای امسال با افزایش نرخ ارز آغاز شد. اگرچه بارندگی‌های مناسب بهار امسال موجب بهبود وضع مراتع و وزن‌گیری سریع‌تر دام سبک(گوسفند و بز) به بازار مصرف شد، اما به‌تدریج خشکسالی ممتد آثار خود را بر کاهش تولید گوشت قرمز نمایان کرد. در واقع عرضه دام سبک قبل از وزن‌گیری مناسب به‌دلیل بازار مناسب و افزایش قیمت‌ها موجب پیش‌خوری دام سبک تولیدی کشور در فصل تابستان شد. از سوی دیگر، افزایش نرخ دلار، ممنوعیت صادرات دام سبک و بازار مناسب آن در برخی کشورهای همسایه با توجه به در‌پیش‌بودن عید قربان، زمینه‌های رشد قاچاق انواع دام به‌خصوص دام سبک به کشورهای عربی همسایه را فراهم کرده است، به‌نحوی که برخی دست‌اندرکاران تولید و فعالان صنفی اعلام می‌کنند دام سبک از طریق لنج در مرزهای جنوبی یا قاچاق در مرزهای غربی کشور راهی امارات و عراق می‌شود؛ موضوعی که علی‌اصغر ملکی، رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت گوسفندی با اشاره به آن افزایش قیمت ارز را انگیزه دامداران برای قاچاق دام زنده از مرزهای غربی و جنوبی کشور اعلام و تأکید کرده است: به‌دلیل افزایش قیمت ارز نرخ هر کیلو گوشت گوسفند که در ایران 24 تا 25هزار تومان است، در کشورهای هدف قاچاق 35هزارتومان عرضه می‌شود. به این عوامل باید در‌پیش‌بودن عید سعید قربان و افزایش تقاضای دام زنده با بازگشت حجاج را افزود، زیرا این شرایط موجب شده تا برخی تولید‌کنندگان از عرضه دام پرواربندی شده به امید رشد تقاضا و افزایش بیشتر قیمت‌ها در عید سعید قربان خودداری کنند. علاوه بر این، تازه‌ترین بررسی‌های مرکز ایران از قیمت محصولات کشاورزی در بهار امسال نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته حاکی از گرانی 42.6درصدی نرخ هر کیلوگرم یونجه و 21.9درصدی هر کیلوگرم کاه است که موجب افزایش 35.8درصدی قیمت فروش هر کیلوگرم گوسفند و بره زنده و 21.6درصدی هر کیلوگرم گوشت گوساله پرواری زنده شده است. در بازار گوشت مرغ نیز هنوز دیر‌زمانی از اعتراض و تجمع مرغداران در بهار امسال نسبت به کمبود و افزایش بی‌رویه قیمت نهاده‌های تولید مانند سویا، ذرت و... متاثر از بالا‌رفتن نرخ ارز و هشدار آنها نسبت به کمبود و افزایش قیمت مرغ و تخم‌مرغ نمی‌گذرد که جهش 4هزار تومانی قیمت هر‌کیلوگرم گوشت مرغ را شاهد هستیم، به‌نحوی که دیروز مهدی یوسف‌خانی، رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی قیمت خرده‌فروشی هر کیلوگرم گوشت مرغ را ۱۰ هزار و ۶۰۰، نرخ عمده‌فروشی مرغ آماده طبخ در کشتارگاه را 9هزار و 600 و قیمت این محصول درواحدهای صنفی را 9هزار و 750تومان اعلام و تأکید کرد: قیمت خرده‌فروشی مرغ شمال 9هزار و 900 و نرخ عمده‌فروشی مرغ کشتار شمال در میدان بهمن 9هزار تومان است.

تولید 840هزار تن گوشت قرمز

در این میان مدیرکل مرکز اصلاح نژاد دام وزارت جهادکشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری در مورد میزان نیاز و تولید گوشت قرمز در کشور گفت: با توجه به آمارهای تولید براساس میزان بارندگی سالانه بین 80 تا 120هزار تن کمبود گوشت قرمز(سبک و سنگین) داریم که از طریق واردات گوشت منجمد و گرم از استرالیا، روسیه، ارمنستان و برخی کشورهای مشترک‌المنافع تأمین می‌شود. مختار علی عباسی‌ تولید سالانه گوشت قرمز دام سبک و سنگین در کشور را 840هزار تن دانست که از این میزان 279هزار تن گوشت گوسفندی و 80هزار تن گوشت بز (در مجموع 350هزار تن گوشت دام سبک) و بقیه گوشت سنگین گاو و گوساله است او افزود: امسال نیز با توجه به شرایط اقلیمی و مراتع نیازمند 120هزار تن گوشت قرمز هستیم. علاوه بر کاهش تولید، عواملی مانند قاچاق دام زنده و کاهش عرضه به‌دلیل در‌پیش‌بودن عید قربان نیز در افزایش قیمت گوشت قرمز مؤثر بوده است. به گفته او، کاهش بارش‌ها موجب شد تا ضعیف‌شدن مراتع دام سبک زیر وزن مطلوب به کشتار برود و میانگین وزن عرضه دام و نه تعداد آن به بازار کاهش یابد. همچنین اگرچه آمار دقیقی از قاچاق دام نداریم، اما پس از ممنوعیت صادرات دام سبک، محدودشدن صادرات دام سنگین به تلیسه و افزایش نرخ ارز، صادرات غیرقانونی دام را به‌صرفه کرده است. عباسی با بیان اینکه برای پیشگیری از افزایش قیمت دام زنده در ایام عید قربان به تمام استان‌ها اعلام کرده‌ایم تا مراکزی که با مازاد نیاز دام پرواربندی‌شده مواجه هستند، دام سبک مازاد را برای عرضه در مراکز پیش‌بینی شده در میادین میوه و تره‌بار به تهران منتقل کنند تا با نرخ روز به متقاضیان عرضه شده و از افزایش قیمت به‌دلیل کاهش عرضه دام زنده جلوگیری شود.


کاه و یونجه گران شد،  قیمت شیر و گوشت بالا رفت

مرکز آمار ایران تازه‌ترین قیمت محصولات کشاورزی را در بهار امسال منتشر کرد. این آمار نشان می‌دهد میانگین قیمت هر کیلوگرم کاه و یونجه در بهار امسال در ایران به‌ترتیب 9986 و 1582ریال بوده که به این ترتیب نسبت به بهار پارسال هر کیلوگرم یونجه 42.6درصد و هر کیلوگرم کاه 21.9درصد گران‌تر شده و در نتیجه قیمت تمام‌شده شیر و گوشت گاو و گوسفند را افزایش داده است. به گزارش همشهری، نکته مهم اختلاف قیمت این دو محصول اثرگذار بر قیمت محصولات لبنیاتی و پروتئینی در استان‌های مختلف است؛ به‌گونه‌ای که دامداران بوشهری هر کیلوگرم یونجه را 14هزار و 167ریال خریده‌اند درحالی‌که قیمت برای دامداران خراسان جنوبی 2100ریال بوده است. از سوی دیگر، قیمت هرکیلوگرم کاه در بهار امسال در استان خراسان رضوی 7677ریال بوده درحالی‌که در استان مازندران کاه کیلویی 669ریال بوده است. سوی دیگر قیمت‌ها را باید در قیمت فروش شیرخام دید به‌نحوی که مرکز آمار می‌گوید هر یک کیلوگرم شیر خام گوسفندی به‌طور میانگین در بهار امسال نسبت به بهار پارسال تنها 0.7درصد افزایش یافته و به اندکی بیش از 44هزار ریال و هر کیلوگرم شیر‌خام گاو هم با 6.5درصد افزایش به 12هزار و 421ریال رسیده درحالی‌که قیمت فروش هر کیلوگرم گوسفند و بره زنده در ایران طی بهار امسال نسبت به بهار پارسال با رشد قیمت 35.8درصدی به بیش از 202هزار ریال و هر کیلوگرم گوساله پرواری زنده نیز با افزایش 21.6درصدی به کمی بیش از 155هزار ریال رسیده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید