• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 22 مرداد 1397
کد مطلب : 26789
+
-

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران اعلام کرد

برنامه گسترده شهرداری برای پاییز پاک

طرح «دوچرخه اشتراکی» از پاییز در تهران اجرایی می‌شود

شهر
برنامه گسترده شهرداری برای پاییز پاک

سیدمحمد فخار/خبر‌نگار

ساختمان ایرانشهر این روزها با 2چالش جدی مواجه است؛ ترافیک و آلودگی هوا. این را از همان دوچرخه‌های کنار ورودی اصلی می‌شود فهمید. 10ماه است که دغدغه مدیران تهران به این 2 معضل اصلی شهر منحصر شده.
راه‌حل اما جایی است که مدیران تنها به فکر خودرو نباشند و پیاده را هم محور اقدامات خود قرار دهند. پرسش همشهری از معاون شهردار تهران هم همین بود؛ پرسشی که خبر ‌ماه آینده این معاونت را فاش کرد؛ «سهم پیاده‌ها در برنامه‌های شهرداری تهران چقدر است و کدام نهاد متولی آنهاست؟»

انبوهی از برنامه‌ها،  بودجه‌ها و نهادها، بار خودرومحوری را در تهران به دوش می‌کشند اما پیاده‌محوری هیچ متولی ندارد و شهرداری تهران در دوره جدید خود طی‌ ماه‌های اخیر تلاش کرده دری به این بهشت شهروندی بگشاید.

اطلاعات رسیده به همشهری نشان می‌دهد تا پیش از پاییز 97،  انقلابی در پیاده‌روسازی تهران ایجاد خواهد شد. کمیته‌ای در معاونت حمل‌ونقل برای توسعه برمبنای حمل‌ونقل ایجاد شده و سعی دارد حرکت و زیرساخت پیاده‌محوری را توسعه و مسیرهای دوچرخه را افزایش دهد. این طرح چنان گسترده است که در طرح تفصیلی تهران نیز قرار است سهمی برای پیاده‌ها تعیین کند. بر این مبنا باید توسعه پیاده‌راه‌ها و باریک‌کردن خیابان‌ها در دستور شهرداری باشد و همزمان کار توسعه دوچرخه نیز پیش رود. در طرح شهرداری تهران برای پیاده‌ها قرار است «دوچرخه اشتراکی» با همکاری یک شرکت خصوصی ایجاد شود. طی این طرح، 5 هزار دوچرخه آماده استارت طی برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای استفاده شهروندان مهیا شده تا از آن استفاده کنند و هر کجا که مایل بودند آن دوچرخه‌ها را رها کنند و شرکت مذکور این دوچرخه‌ها را جمع‌آوری می‌کند.

پروژه دوچرخه قبلی اشکال اساسی داشت و روش اجرا خوب نبود. در آن زمان 2هزار دوچرخه خریداری شد اما قرارداد با شرکتی بسته شده بود و یک شرکت دیگر خانه دوچرخه و کانکس ایجاد کرده بود و هر کدام را جدا جدا انجام داده بودند که عملا محکوم به شکست بود؛ چراکه یک مکانیسم واحد را نمی‌توان جدا جدا اجرایی کرد. هم‌اکنون شهرداری فقط مجوز را صادر کرده و از بخش خصوصی نیز حمایت می‌شود. بدین‌ترتیب همه کارها برعهده یک شرکت است و پیش‌بینی می‌شود بتوان این طرح را به‌صورت موفق از شهریور‌ماه و تا پاییز اجرایی کرد.

حل مسئله زوج و فرد

اجرای طرح درست نبوده و اثرات بلندمدت آن مناسب نیست و حتما باید طرحی جایگزین شود. برای آن تفاهمنامه‌ای با دانشگاه تربیت مدرس امضا شده تامطالعات لازم برای کسب تجربیات دیگر کشورها و شهرهای جهان صورت ‌گیرد.

ساماندهی پارک حاشیه‌ای​​​​​​​

هفته آینده براساس مطالعات مفصلی که درباره پارک حاشیه‌ای انجام شده،  مزایده تجهیز،  نگهداری و بهره‌برداری از پارک حاشیه‌ای منتشر می‌شود. منطقه 2پایلوت این طرح است. طبق برنامه تا 2سال آینده باید بتوان ۱۲۰ هزار جای پارک را ساماندهی کرد.

محدودیت شماره‌گذاری خودروها​​​​​​​

اینکه هر خودرویی که تولید می‌شود می‌تواند در تهران نمره شود، درست نیست. بر همین اساس میزان شماره‌گذاری و تعداد خودروهای پایتخت باید مدیریت شود و در حال انجام مطالعات هستیم.

توسعه خطوط حمل‌ونقل عمومی​​​​​​​

مترو سرفصل برنامه‌های شهری در این زمینه بوده و قرار است در سال‌جاری خبرهای خوبی درباره خطوط 6 و 7 و تکمیل پایانه خط 3مترو شنیده شود. مطالعات خطوط دیگر نیز در حال انجام است.

سختگیری در معاینه فنی​​​​​​​

طی‌ ماه‌های اخیر سعی شده در نخستین گام معاینه فنی در تهران جدی‌تر گرفته شود. در فاز نخست طرح کاهش،  4.2میلیون جریمه برای خودروهای فاقد معاینه فنی صادر شد. ​​​​​​​

فاز دوم طرح کاهش​​​​​​​

از اول آبان‌ماه طرح کاهش در فاز دوم در همه سطح شهر به‌صورت ۲۴ ساعته اجرایی می‌شود. دوربین‌ها، خودروهای فاقد معاینه فنی را از اول آبان جریمه می‌کنند و جریمه ۵۰ هزار تومانی در انتظار خودروهای فاقد معاینه فنی است.

باربرگ کامیون‌ها​​​​​​​

از چهارشنبه هفته جاری طرح باربرگ به‌صورت آزمایشی اجرا می‌شود. طبق آن،  صدور باربرگ(بارنامه) برای هر کامیون الزامی است و کامیون‌های متقاضی بارنامه نیز حتما باید معاینه فنی داشته باشند و باربرگ به‌صورت آنلاین توسط پلیس چک می‌شود.​​​​​​​

سرویس ادارات​​​​​​​

استاندار تهران طی نامه‌ای به همه کارخانجات، ارگان‌ها و دستگاه‌ها اعلام کرده که حق ندارند برای تأمین سرویس کارکنان‌شان با پیمانکارانی قرارداد ببندند که اتوبوس‌هایشان فاقد معاینه فنی است و تا اول آبان باید همه معاینه فنی بگیرند.

شرکت واحد

میزان مراجعه اتوبوس‌ها به مراکز معاینه فنی و اخذ برگه آن در اتوبوس‌های پایتخت تا اول مهرماه به بیش از ۹۵ درصد خواهد رسید و اتوبوس‌هایی که نتوانند تا اول مهرماه معاینه فنی دریافت کنند،  از ترددشان جلوگیری می‌شود.

طرح‌هایی برای موتورها​​​​​​​

برقی‌کردن موتورها در شهری مثل تهران کار 6‌ ماه تا یک سال نیست. در این باره ‌ماه گذشته مناقصه تبدیل موتورهای کاربراتوری به انژکتوری برگزار شد و قرار است۵۰دستگاه انژکتوری شوند و بررسی‌ برای همه موتورها با نمونه عینی انجام شود.

مکث

2چالش و 10برنامه

محسن پورسیدآقایی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران دیروز در نشست خبری درباره 2چالش اساسی حمل‌ونقل پایتخت یعنی ترافیک و آلودگی هوا،  برنامه‌های مشخص طراحی شده را در 10بند اعلام کرد. این بندها در داده نمای زیر خلاصه شده است.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید