• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
یکشنبه 21 مرداد 1397
کد مطلب : 26690
+
-

عضو شورای‌شهر اسلامی شهر تهران:

باغ‌های تهران باقی می‌ماند

رودررو
باغ‌های تهران باقی می‌ماند

ثریا روزبهانی| خبرنگار:

حفاظت از باغ‌های باقیمانده برای نگهداشت سرمایه و ریه‌های تنفسی پایتخت، یکی از موضوعات مهم و حیاتی شهر است که باعث شد «سید محمدعلی افشانی» شهردار تهران برای حفظ این فضاهای سبز و هرگونه ساخت‌وساز در محدوده برج باغ‌ها دست به کار شود و در نخستین نشست مطبوعاتی خود، از جلوگیری و ممنوعیت صدور مجوز برای ساخت در این محدوده و همچنین ارائه لایحه‌ای جدید با عنوان «نحوه حفاظت از باغ‌های باقیمانده در پایتخت» خبر دهد. حال آنکه این لایحه چیست و قرار است به چه صورت اجرا شود، سؤالاتی است که «محمد سالاری» عضو شورای‌شهر تهران به آن پاسخ می‌دهد. 
    
 شهردار تهران صدور پروانه ساخت‌وساز برای برج باغ‌ها را در اولین نشست خبری‌اش ممنوع اعلام کرد. این ممنوعیت و صادر نشدن مجوز از چه زمانی آغاز و اجرایی می‌شود؟ 
با پیگیری کمیسیون‌های شهرسازی و معماری، سلامت و محیط‌زیست شورای‌شهر تهران، لغو مصوبه برج باغ‌ها از دوم اردیبهشت امسال توسط معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران به شهرداری مناطق ابلاغ شد. با توجه به اینکه این دستور به شهرداری مناطق دیر اعلام شد، تعدادی مجوز ساخت در همان ماه ابتدایی سال صادر شده اما به هیچ عنوان پروانه‌ای بعد از آن برای ساخت‌وساز صادر نشده و تا تأیید طرح جایگزین صادر نخواهد شد. لغو این مصوبه به این دلیل است که در دوره پنجم شورا، کمیسیون معماری و شهرسازی با کمیسیون سلامت این طرح را بررسی کرد و اعضا به این اتفاق نظر رسیدن که این مصوبه با شرایط فعلی قابلیت اجرا ندارد و باید لغو شود. در همین راستا در آخرین جلسه شورا در سال گذشته، همه اعضای کمیسیون معماری و سلامت به لغو این مصوبه رأی دادند. از طرفی چون اجرای طرح برج باغ‌ها در سند فرادست الحاق شده و حالت قانونی پیدا کرده بود، باید طرح جایگزینی ارائه می‌دادیم که پیوست طرح را ملقا کند. به همین خاطر لایحه «نحوه حفاظت از باغ‌ها باقیمانده در پایتخت» را به‌عنوان راهکار جایگزین برای مجوز برج باغ به پارلمان شهری ارائه شد. 

 گویا طرح جایگزینی اولیه در جلسه شورا در خرداد رد شد. چرا طرح اولیه رد شد و اکنون قرار است چه طرحی جایگزین مصوبه برج باغ‌ها شود؟ 

بر اساس جلسه شورا در خرداد امسال، شهرداری تهران ملزم به ارائه لایحه‌ای مبتنی بر نگاه حفاظت از باغ‌ها و اراضی مشجر شهر تهران به‌عنوان طرح جایگزین مصوبه برج باغ‌ها به شورای‌شهر تهران شد. چراکه برمبنای مصوبه برج باغ در سال 82، مالکان اراضی باغ‌های شهر تهران در ازای ساختمان‌سازی در ۳۰‌ درصد از مساحت زمین، متعهد به حفظ ۷۰‌ درصد مابقی فضای سبز و باغی می‌شدند، اما از آنجا که در این مصوبه تأکید شده تراکم ساختمانی ۲۰درصد اضافه‌تر از تراکم ساختمانی منطقه‌ای را که باغ در آن واقع شده به مالک اعطا کنند، عملاً این مصوبه به ساخت ساختمان‌های بیش از ۱۲ طبقه در اراضی باغی تبدیل شد و در اثر گودبرداری نامتعارف 80درصد فضای سبز بسیاری از باغ‌ها ارزشمند نابود شد. از سوی دیگر هم براساس این مصوبه فضای کافی برای تأمین پارکینگ‌ و تأسیسات فراهم نمی‌شد. به همین خاطر معاونت شهرسازی و معماری و سازمان بوستان‌های شهرداری تهران بدون داشتن رویکرد بارگذاری و ساخت‌وساز، باید لایحه جدیدی ارائه دهد. 

 آیا شهرداری در لایحه جدیدی که ارائه می‌دهد، ملزم به رعایت اصول و رویکرد ویژه‌ای است؟ 

هدف اصلی در طرح جایگزین، بارگذاری نکردن در باغ‌هاست. به همین خاطر در لایحه پیشنهادی، باید مواردی از جمله ارزش اکولوژیکی باغ‌های شهر تهران و نیز قوانین فرادست و ضوابط حقوقی که درباره حقوق مکتسبه صاحبان باغ‌ها وجود دارد، بسته‌های تشویقی غیر تراکمی در باغ‌ها و بسته‌های تشویقی تراکمی با رویکرد حفاظت از باغ‌های باقی مانده و همچنین تغییر نوع بهره‌برداری‌ها از بارگذاری به سمت ایجاد فضاهای تفرجگاهی و گردشگری و گذران اوقات فراغت در باغ‌ها رعایت شود. 

این خبر را به اشتراک بگذارید