• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 20 مرداد 1397
کد مطلب : 26549
+
-

بوی بد بهار

شهروندان بهار از بوی نامطبوع 3 واحد تولیدی شهرک صنعتی بهاران این شهر گلایه دارند

شهری
بوی بد بهار

حمید نصرتی‌قانعی| همدان- خبرنگار:

چندی پیش خبری مبنی بر اعتراض شهروندان بهار به انتشار بوی نامطبوع 3 واحد تولیدی در شهرک صنعتی بهاران منتشر شد. این شهروندان معتقدند علاوه بر این‌که آرامش زندگی از آنها سلب شده، سلامتشان نیز در خطر است. شهروندان شهرک فرهنگیان بهار با امضای طوماری خطاب به استاندار همدان، نماینده مردم شهرستان در مجلس شورای اسلامی، دادستان شهرستان بهار و سایر مسئولان از آنها خواسته‌اند این مشکل را پیگیری و حل کنند.


خواسته شهروندان

عضو شورای اسلامی شهر بهار درباره بوی نامطبوع مورد اعتراض مردم در شهر بهار به همشهری می‌گوید: از سال گذشته بوی نامطبوع 2 کارخانه اسید‌سازی و یک کارخانه تخمیر کاغذ مردم را ناراحت کرده بود و به شورا مراجعه می‌کردند و از ما می‌خواستند که این مشکل را برطرف کنیم. آنها می‌گفتند که بو از اردیبهشت بیشتر شده و آرامش آنها را گرفته است. تا جایی که ما بررسی کردیم این بو دائمی و مستمر است و مشام را آزار می‌دهد. علی عطایی با اشاره به این‌که قبلا هم اهالی اعتراضات مشابهی را داشتند، ادامه می‌دهد: بعد از طرح شکایت، با برخی از اهالی که معترض بودند از محل شهرک به همراه نماینده نیروی انتظامی بازدید کردیم تا مشخص شود اهالی از چه بویی اظهار گلایه و اعتراض می‌کنند. در این بازدید مشخص شد که منشأ این بو فقط واحد‌های تولیدی در شهرک صنعتیاست. 

وی می‌گوید: هرچند وجود شهرک صنعتی برای این شهر و اشتغال آن ضرورت دارد، اما این دلیل نمی‌شود که واحد‌های تولیدی آلاینده آرامش مردم را سلب کنند. اکنون مردم شهر بهار با تنظیم و امضای طوماری خطاب به مسئولانی مانند استاندار همدان، نماینده مردم شهر‌ستان بهار در مجلس شورای اسلامی و دادستان شهرستان بهار از آنان تقاضا دارند که این مشکل را حل کنند. فرمانداری شهرستان هم جلسه‌هایی در این ‌باره برگزار کرده است که در شکایت قبلی فقط به جریمه منجر شد و در شکایت اخیر هم فعلا نتیجه مشخص نیست. شهر بهار 28 هزار نفر و شهرک فرهنگیان مجاور شهرک صنعتی بهاران در حدود 10 هزار نفر جمعیت دارد. این بوی نامطبوع بیشتر در نوار غربی شهر بهار به مشام می‌رسد. 


سرانجام پیگیری‌ها

این عضو شورای اسلامی شهر بهار با یاد‌آوری این‌که بخش بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی بوی نامطبوع محیط را به اداره حفاظت محیط‌زیست مربوط می‌داند، می‌افزاید: شورا هم به غیر از شکایت مردم شکایتی را مطرح کرده است مبنی بر این‌که باید هر بخشی از شهرک صنعتی که این آلایندگی را به وجود آورده است سریع‌تر آن را برطرف کند تا آرامش به مردم شهر برگردد. وی اضافه می‌کند: اداره حفاظت محیط‌زیست مسئول نظارت و رسیدگی به این موضوع است اما آنها می‌گویند دستگاهی برای تشخیص بو ندارند. با پیگیری‌های متمادی سرانجام کارشناسان محیط‌زیست مسئولان این کارخانه‌ها را مجاب کرده‌اند که طبق قانون آلایندگی موجود را کاهش دهند. 


ایجاد تصفیه‌خانه

حسن رمضانی، شهردار شهر بهار، در پاسخ به این سوال همشهری که آیا با افزایش ساخت‌وساز‌های شهری، شهر به حریم شهرک صنعتی وارد شده است یا نه می‌گوید: شهر وجود داشته و تغییری در حریم شهر ایجاد نشده است. با شکایت مردم این گلایه‌مندی را در جلسه‌های فرمانداری مطرح کردیم. یک گروه‌ کاری متشکل از نمایند‌گان دستگاه‌هایی مانند اداره حفاظت محیط‌زیست، فرمانداری، دادستانی و شورای اسلامی شهر برای بازدید محل انتشار بو تشکیل شد. 

وی اضافه می‌کند: این واحد‌های تولیدی باید تصفیه‌خانه داشته باشند تا مانع انتشار بو در شهر شود.حتی نباید برخی واحد‌ها در این شهرک صنعتی مستقر می‌شدند. نمی‌توانیم شهر را کوچک کنیم اما نباید برخی مشاغل در محدوده شهر‌ها فعالیت داشته باشند چون برای محیط‌زیست شهر‌ها مشکل ایجاد می‌کنند. شهرک فرهنگیان بهار جزئی از شهر بهار است و در حدود 2500 خانوار دارد. ما اعتراض مردم را پیگیری کرده‌ایم. قبل از آن‌که من مسئولیت شهرداری بهار را برعهده بگیرم هم مردم اعتراض‌هایی در این باره داشتند و به فرمانداری منعکس شده بود. در حال حاضر هم مشکل همچنان باقی است و مردم از بوی نامطبوع منتشرشده ناراضی‌اند.


مشکلی وجود ندارد

مدیرعامل شرکت شهر‌ک‌های صنعتی استان همدان می‌گوید: شهرک صنعتی بهاران حدود یک و نیم دهه فعالیت دارد و بیش از 60 واحد تولیدی در بخش‌های مختلف این مجموعه صنعتی مشغول به کار هستند. زمانی که شهرک را جانمایی می‌کردند شهر تا این اندازه بزرگ نشده بود. قبل از تشکیل شهرک‌های صنعتی این محیط‌ها را اداره حفاظت محیط‌زیست بررسی می‌کند و بعد مجوز فعالیت‌ برای واحد‌های تولیدی مستقر در آن صادر می‌شود. پس اگر این شهرک مشکلات زیست‌محیطی داشت، حفاظت محیط‌زیست مجوز ساخت آن را صادر نمی‌کرد. کیوان گردان با یاد‌آوری این‌که در شهرک‌های صنعتی استان آلایندگی خاصی نداریم، می‌افزاید: کنترل آلایندگی‌ واحد‌های تولیدی با اداره حفاظت محیط‌زیست است. واحد‌های متخلف هم به دادگاه معرفی و جریمه می‌شوند تا آلایندگی آنها مدیریت شود. زمانی که شهرک صنعتی بهاران مجوز فعالیت گرفت، مسکن‌های موجود ساخته‌شده در حوالی شهرک نبود. با این همه ما نیز موافق تولید آلایندگی این واحد‌‌های تولیدی مستقر در شهرک‌ها نیستیم. 


90 درصد مشکل حل شده است

فرماندار شهرستان بهار می‌گوید: مردم به فعالیت 3 کارخانه تولیدی در شهرک صنعتی بهاران اعتراض دارند. این کارخانه‌ها قبل از آغاز فعالیت بنده در فرمانداری بهار در 3 نوبت کاری فعالیت می‌کردند. معمولا هم در نوبت ‌کاری شب این بوی نامطبوع افزایش داشته است. این کارخانه‌ها را ملزم به نصب سامانه دوبل کردیم. موضوع در حال حاضر حل شده است و بخش کوچکی از این مشکل باقی مانده است. به این واحدها  که مردم از آنها گلایه دارند هشدار داده‌ایم که اگر سامانه تصفیه بو را اجرا نکنند، تعطیل می‌شوند. 
احسان قنبری ادامه می‌دهد: کارخانه تولید کاغذ هم قول داده است که سامانه تصفیه خود را به‌روز‌رسانی و اجرا کند. اکنون 90 درصد مشکل حل شده است. فاصله چندانی بین شهر و شهرک صنعتی بهاران نیست. شهر این سمت جاده قرار دارد و شهرک صنعتی هم آن سمت جاده است. شهرک صنعتی در کل در حریم شهر همدان و بهار قرار دارد. از روز اول شهرک را باید خارج از حریم شهر می‌ساختند اما با این همه باید موضوع را مدیریت کرد، چراکه نه می‌توان شهر را جابه‌جا کرد و نه شهرک صنعتی‌ را.

این خبر را به اشتراک بگذارید