• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 9 دی 1396
کد مطلب : 2653
+
-

شرط دردسرساز راه‌آهن برای نیشابوری‌ها

تقاطع فردوسی نیشابور در مسیر قطار تهران - مشهد به شرط مسدود شدن 2 تقاطع ایجاد شد

خراسان رضوی
شرط دردسرساز راه‌آهن برای نیشابوری‌ها

 شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، سال 87 – 88، تصمیم‌های جدیدی برای تقاطع‌های ریلی در مسیر راه آهن تهران - مشهد گرفت.  این شرکت تقاطع فردوسی نیشابور را در مسیر خط ریلی تهران - مشهد به شرط مسدود کردن 2 تقاطع کشتارگاه و کاشمر ایجاد کرد.

از آن زمان تاکنون حذف این تقاطع‌ها به تعویق افتاد تا این‌که سرانجام این طرح به درخواست راه‌آهن کشور و با وجود انتقاد اهالی نیشابور، پاییز امسال کلید خورد. هادی ترقی، رئیس کمیسیون عمران شورای شهر نیشابور، درباره حذف این 2 تقاطع و نحوه رسیدگی به اعتراض مردم با همشهری گفت‌و‌گو کرد. 

 

کسبه خیابان کاشمر به اجرای پروژه حذف تقاطع همسطح و اجرای تقاطع غیرهمسطح اعتراض دارند. آیا شورای شهر برای متضرر نشدن آنها مصوبه‌ای دارد؟

این طرح، یک طرح ملی است که به صورت مستقیم از سوی وزارت راه و شهرسازی اجرا می‌شود. از ابتدا قرار نبود مصوبه‌ای برای کسبه خیابان کاشمر داشته باشیم، اما با پیشروی طرح و اعتراض شهروندان، تصمیم بر آن شد که کارشناسان ما بعد از بررسی و مشخص شدن زیان کسبه، متراژ تجاری این مغازه‌ها را جابه‌جا کنند. اگر هم کسبه تمایل به جابه‌جایی نداشتند، بعد از برآورد مالی، هزینه ملک خود را دریافت می‌کنند. 

بنابراین هنوز هم مصوبه‌ای برای این کار ندارید؟

خیر. این یک توافق همکاری بین شهرداری و افرادی است که از شهرداری پروانه تجاری دارند و اکنون به دلیل اجرای پروژه ناراضی‌اند. 

چرا شهرداری باید این پروژه را که مربوط به راه‌آهن است، اجرا کند؟ این کار چه هزینه‌ای بر دوش شهرداری می‌گذارد؟

شورای سوم شهر نیشابور در این باره با مدیر کل راه‌آهن توافقی کرده بودند که کار تبدیل 2 تقاطع را به تقاطع غیرهمسطح شهرداری انجام دهد. به همین دلیل شورای پنجم و شهرداری ناچارند حدود 700 میلیون تومان برای اجرای 2 زیرگذر هزینه کنند. این در حالی است که پروژه ملی محسوب می‌شود و در کل مسیر تهران - مشهد هم فقط 2 مکان در نیشابور باید از حالت تقاطع همسطح خارج شود که باید با اعتبار ملی اصلاح می‌شد. 

آیا از تاریخ شروع پروژه تاکنون برای رفع نارضایتی‌ها اقدام دیگری هم انجام شده است؟

بله. 2 مسیر برای عبور و مرور اهالی در حال بازگشایی است.

آیا راه‌آهن هم برای جبران این خسارت‌ها مشارکت دارد؟

خیر. متاسفانه راه‌آهن اعتباری برای کمک به شهرداری در چنین شرایطی در نظر نگرفته است و مسئولان آن فقط قول داده‌‌اند 2 مسیر خیابان ابراهیمی و کشتارگاه را در شهر به صورت زیرگذر اجرا کنند.

البته شورا و شهرداری از کیفیت اجرای یک زیرگذر از سوی راه‌آهن گله دارد و نمی‌گذارد زیرگذر دیگر با این کیفیت اجرا شود.

ما حساسیت مردم را می‌دانیم، اما شهروندان باید بدانند شورا برای تغییر وضع این تقاطع‌ها در یک عمل انجام شده قرار گرفته تا جایی که با وجود شرایط بد مالی ناچار به پرداخت هزینه 700 میلیون تومانی ذکر شده است. 

 

   شهردار چه می‌گوید؟

شهردار نیشابور چندی پیش درباره دلیل حذف تقاطع‌های همسطح خط آهن تهران - مشهد توضیح داده بود: مخاطره‌های برخورد قطار با عابران و وسایل نقلیه در تقاطع همسطح وجود دارد. از سوی دیگر، در مسیر مشهد و تهران فقط 2 تقاطع همسطح با ریل وجود دارد که هر 2 تقاطع در نیشابورند و امکان حفظ آنها وجود نداشت. علی نجفی می‌افزاید: برای کاهش مشکلات معیشتی کسبه، پول ملک تجاری به آنها پرداخت می‌شود تا بتوانند کار خود را در جای دیگری ادامه دهند

این خبر را به اشتراک بگذارید