• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
شنبه 20 مرداد 1397
کد مطلب : 26523
+
-

چینی‌ها به غارت آبزیان جنوب ادامه می‌دهند


عضو شورای‌عالی استان‌های کشور گفت: چینی‌ها با صید ناروا با کشتی‌های بزرگ و صنعتی‌شان، دریا را جارو می‌کنند و نسل آبزیان را از بین می‌برند.
‌به گزارش ایسنا، کیانوش جهانبخش‌ در جلسه شورای‌عالی استان‌ها افزود: به مشاهدات و حرف مردم و صیادان هرمزگان در این زمینه اعتماد کنید.
این عضو شورای شهر بندرعباس افزود: نمی‌دانم از کجا شروع کنم؛ از فاضلاب‌های خانگی و صنعتی که هنوز به دریا می‌ریزد و برای آرام‌کردن مردم، هر روز شعار و بسته‌ای ارائه می‌دهند و در عمل هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده است. من خجالت می‌کشم در چشم مردم سرزمینم نگاه کنم.
جهانبخش با بیان اینکه تا زمانی که محیط‌زیست زیرنظر دولت‌ها اداره شود و از دولت ارتزاق کند، وضع به همین منوال است، تصریح کرد: مطمئنا اولویت دولت‌ها، ایجاد اشتغال و توسعه صنایع و کسب درآمد است و حفظ محیط‌زیست اولویت دسته‌چندم آنهاست. می‌دانم که شاید صدای مرا هم مانند صداهای دیگر از نقاط محروم نشنوند، اما تکلیف دارم به عهدی که با مردم سرزمینم دارم، پایبند باشم و همچنان صدایشان باقی بمانم.  احمد مرادی، نماینده هرمزگان هم پیش‌تر گفته بود: بارها گفته‌ام کشتی‌های چینی در استان‌های جنوبی ناجوانمردانه پدر صیادان بومی را درآورده‌اند. ماهی همواره سر سفره مردم هرمزگان بوده است اما امروز ماهی کجاست و مردم چطور ماهی کیلویی خدا تومان خریداری کنند؟

داستان غارت آبزیان جنوب

اردیبهشت‌ماه امسال در گزارشی که به مناسبت روز ملی خلیج‌فارس با عنوان «غارت آبزیان جنوب توسط چینی‌ها» در صفحه زیست‌بوم منتشر شد، محمدرضا فاطمی، استاد اکوبیولوژی دریا در گفت‌وگو با همشهری به نابودی منابع آبزی خلیج‌فارس و دریای عمان به بهانه صید خبر داد و گفت: 5سال پیش، چینی‌ها براساس یک قرارداد تحقیقاتی درباره «ذخایر دریایی» وارد دریای عمان شدند. آنها ابتدا برای تحقیقات خود از تور ترال استفاده می‌‌کردند که تحت کنترل و نظارت بود اما پس از چندی بر تعداد کشتی‌ها افزوده شد و به بهانه صید فانوس‌ماهی، مشغول صید در دریای عمان شدند. از آن زمان تاکنون چینی‌ها با به‌کار‌گیری کشتی‌های ایرانی که پرچم ایران بر فراز آنها افراشته است، مشغول فعالیت هستند.

محمدرضا فاطمی در همان گفت‌وگو افزود: استفاده از پرچم ایران این شبهه را ایجاد می‌کند که ایران مشغول صیادی است. صید ضمنی این شیوه صیادی (صید با تور ترال) بسیار بالاست.‌ آنها با تغییر شیوه صید، ماهیان یال‌اسب را که حرام گوشت است، صید می‌کنند و به شناورهای مادر تحویل می‌دهند و به این شیوه این ماهیان صادر می‌شود. او گفت: فعالیت عمده چینی‌ها صید جانبی است؛ ظاهر کار البته درست است اما شیوه صید به‌گونه‌ای است که کف دریا را جارو و همه آبزیان را صید می‌کنند. این کار باعث شکایت و اعتراض صیادان بومی شده، با وجود این، صید ماهیان به این شیوه شدت گرفته است؛ شیوه‌ای که تداوم آن باعث نابودی آبزیان خلیج‌فارس می‌شود. همین حالا هم باعث رکود صید بومیان شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید