• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 20 مرداد 1397
کد مطلب : 26460
+
-

چهره روز

پاسخ اقتصاد به سیاست عبادی

پاسخ اقتصاد به سیاست عبادی

اظهارنظر مقامات سیاسی دولت عراق مبنی بر همراهی با تحریم‌های آمریکا به‌خاطر منافع ملی کشورشان، در رسانه‌ها و بین افکار عمومی ایران و حتی عراق بازتاب فراوانی داشته است. حیدرعبادی، نخست‌وزیر عراق که این روزها موقعیت سیاسی‌اش را پس از انتخابات پارلمانی این کشور در خطر می‌بیند، در واکنش به ازسرگیری تحریم‌های آمریکا علیه ایران گفته که ما مخالف وضع تحریم علیه ایران هستیم اما بغداد به‌منظور حمایت از ملت عراق به این تحریم‌ها پایبند خواهد بود.

همزمان سخنگوی دولت عراق هم تأکید کرده این کشور به استفاده از دلار در مبادلات مالی خود با ایران پایان می‌دهد. اما گذشته از واکنش‌های اولیه به این موضعگیری مقامات سیاسی دولت فعلی عراق، پاسخ یحیی آل‌اسحاق، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق نشان می‌دهد که تقابل سیاست با اقتصاد در آینده چه فرجامی را رقم خواهد زد و آیا تجارت تهران-بغداد دستخوش تغییرات جدی می‌شود یا نه. به‌گفته آل‌اسحاق، ایران و عراق رابطه دلاری با یکدیگر ندارند و مبادلات تجاری براساس ریال یا دینار است و مبادلات بانکی از سوی بانک مرکزی به‌گونه‌ای نیست که بخواهد روابط دلاری آن را تحت‌تأثیر قرار دهد. پاسخ معنادار این مقام اقتصادی ایرانی خواندنی است؛ او می‌گوید: متأسفانه برخی مقام‌های سیاسی دولت عراق به‌دلیل انتخابات پیش‌رو (برای انتخاب نخست‌وزیر) نه به پیشینه اقتصادی ایران و عراق توجه می‌کنند و نه آتیه اقتصادی این کشور را درنظر می‌گیرند.

آینده روشن است. این موضع منطقی و البته اقتصادی یحیی آل‌اسحاق به موضعگیری سیاسی و البته ناپایدار نخست‌وزیر عراق نشان می‌دهد 2کشور همسایه به زیستن در کنار یکدیگر بیشتر نیاز دارند و پناه گرفتن در سایه تهدیدها و تحریم‌های آمریکا علیه ایران برای ماندن در قدرت، می‌تواند به‌معنای پایان یافتن احتمالی دوران نخست‌وزیر عراق بر اریکه قدرت باشد. البته نباید احساس را بر تحلیل‌ها و موضعگیری‌ها ترجیح داد، زیرا عراق بازار نخست صادراتی ایران است و برهم زدن این بازار خواسته برخی کشورهای رقیب سیاسی و اقتصادی ایران هم هست. ابرهای سیاست‌ورزی کنار خواهد رفت و همزیستی مسالمت‌آمیز مبنی بر احترام متقابل آینده روشنی را برای اقتصاد و تجارت 2کشور رقم خواهد زد.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :