• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
پنج شنبه 18 مرداد 1397
کد مطلب : 26368
+
-

استارتاپ‌ها، نقشه‌هایی هستند که شما را به پول می‌رسانند

مثل یک نقشه گنج

مثل یک نقشه گنج

  سمیرا مرکدی

طی سال‌های اخیر، اپلیکیشن‌ها درآمدهای قابل‌توجهی برای صاحبان خود به ارمغان آورده‌اند و در این میان بازی‌های موبایلی صدرنشین هستند. اما علاوه بر بازی‌ها چند سالی است که صاحبان ایده با هزینه‌ای نه چندان قابل توجه و فقط از طریق یک اپلیکیشن توانسته‌اند کسب و کارهای کوچک و بزرگی راه‌اندازی کنند. برخی از آنها مانند تاکسی‌های تلفنی به حدی جای خالی‌شان احساس می‌شد که با شروع کار و آغاز تبلیغات اولیه حسابی کارشان گرفت. با این موفقیت‌ها علاقه به این نوع کسب و کار روزبه‌روز بیشتر شد و طی همین یکی دوسال اخیر، برای پرکردن باک اتومبیل و تعمیر لوازم برقی تا سبزی خردکنی اپلیکیشن‌هایی راه‌اندازی شده است. اینها همه نشانه این است که به سرعت به سمتی پیش می‌رویم که رقابت در این حوزه سخت می‌شود اما آنچه می‌تواند احتمال موفقیت ما را بیشتر کند توجه به نکته‌هایی است که در ادامه می‌خوانید.

سرمایه‌ای به نام ایده
طبق بررسی‌ها در سال۲۰۱۷، به‌طور میانگین هر فردی بیش از ۴ساعت از وقت روزانه خود را با تلفن همراهش سپری کرده و این برای کسانی که فکر و ایده کسب و کار از طریق فضای مجازی را دارند یک فرصت ارزشمند به‌شمار می‌رود. چه چیزی بهتر از اینکه از طریق تلفن همراهی که اینقدر طرفدار دارد وارد خانه مشتری شوید و محصول‌تان را معرفی کنید. بدون نیاز به هزینه سنگین خرید یا اجاره مغازه فقط با یک اپلیکیشن که لزوما هم نیاز نیست قیمت بالایی داشته باشد کارتان را شروع کنید. اما پیش از طراحی، نخستین قدم برای موفقیت، داشتن یک ایده ناب است. ایده خود را مکتوب و از زوایای مختلف آن را بررسی کنید.

شناسایی رقبا و بازار
دقیقا می‌خواهید در چه حوزه‌ای ورود پیدا کنید؟ اصلا اطلاع دارید که رقبای شما چه کسانی هستند؟ باید حوزه کاری را که می‌خواهید در آن فعالیت داشته باشید دقیق مشخص کنید و این هم کار خیلی ساده‌ای نیست! نیاز بازار را خوب بشناسید. اگر رقبایی دارید بررسی کنید که نقاط ضعف و قوتشان چیست و در طراحی اپلیکیشن خود، آنها را لحاظ کنید. توجه داشته باشید که اپ شما علاوه بر ظاهر زیبا باید بتواند تعامل کاربر با شما را آسان‌تر کند.
کسب و کارهای اینترنتی به سرعت در حال رشد و افزایش کیفیت خود هستند! همانطور که شما عملکرد رقبای خود را رصد و سعی می‌کنید بهتر باشید، آنها هم شما را زیر ذره‌بین دارند. باید تلاش کنید تا آنجا که ممکن است منعطف عمل کرده و پلتفرمی را انتخاب کنید که امکان ایجاد تغییرات و اصلاحات براساس بازخوردهای مخاطبان را داشته باشد.

نقشه راه چیست؟
به یک نقشه‌ حرفه‌ای نیاز دارید و داشتن معماری کسب‌و‌کار لازمه گام برداشتن در این مسیر است. معماری کسب‌و‌کار به شما کمک می‌کند که هزینه‌های اضافی را حذف کنید و پول بیشتری به‌دست آورید. با برنامه‌های کوتاه‌مدت شروع کنید و بعد از گذشت زمان که توانایی کافی پیدا کردید برنامه‌های بلندمدت را دنبال کنید. استراتژی را به هیچ وجه فراموش نکنید چون دنیای کسب‌و‌کار اپلیکیشن بسیار رقابتی و پویاست. زمانی نیاز داشتن معماری کسب‌و‌کار کاملا حس می‌شود 
که شما به‌دنبال جمع‌آوری سرمایه برای استارتاپ خود هستید.

فراموش نکنید که اپلیکیشن در آینده به پشتیبانی و ارتقا نیاز دارد و اگر تیم ضعیفی داشته باشید خیلی زود از میدان خارج می‌شوید و کاربران و مشتریان، رقبای بهتر را جایگزین می‌کنند

افزایش سرعت
در این کسب و کار، اگر دنبال موفقیت و درآمد خوب هستید باید یک تیم راه‌اندازی کنید. دقت داشته باشید از افرادی که بتوانند برای طولانی مدت با شما همکاری کنند کمک بگیرید. توسعه یک اپلیکیشن حداقل به یک برنامه‌نویس و یک طراح نیاز دارد و زمانی که شما برنامه‌نویس و طراح مستقل استخدام می‌کنید نباید انتظار داشته باشید که کار تیمی قوی دریافت کنید. فراموش نکنید که اپلیکیشن در آینده به پشتیبانی و ارتقا نیاز دارد و اگر تیم ضعیفی داشته باشید خیلی زود از میدان خارج می‌شوید و کاربران و مشتریان، رقبای بهتر را جایگزین می‌کنند. باید بتوانید با روش‌های مختلف وفاداری مشتریان را جلب کنید.

بازاریابی و فروش
با توجه به اینکه هر روز رقبای جدیدی پیدا می‌کنید باید زمان و سرمایه‌ زیادی را برای تبلیغات خود صرف کنید. هدف شما باید رسیدن به بالاترین تعداد کاربر ‌باشد چون آنچه ارزش اپلیکیشن شما را بیشتر می‌کند، تعداد کاربران و خدماتی است که ارائه می‌دهید. شما از اپ خود به روش‌های مختلفی می‌توانید به درآمد برسید که ارائه خدمات یا محصولات یکی از آنهاست. اگر اپ شما شرایطش را داشته و وجودش یک ضرورت باشد حتی می‌توانید برای دانلودش مبلغ خرید مشخص کنید. (چنانچه در حوزه‌‌ای فعالیت می‌کنید که منحصر به فرد نیستید و رقیب دارید بهتر است دانلود رایگان داشته باشید تا با افزایش تعداد کاربران‌تان ارزش اپ خود را افزایش دهید.) راه دیگر کسب درآمد شما می‌تواند از طریق جذب آگهی باشد. وقتی تعداد کاربران و بازدید روزانه شما زیاد باشد خیلی‌ها حاضر هستند برای تبلیغ خودشان مبلغ قابل توجهی پرداخت کنند. حتی می‌توانید ۲نسخه از اپلیکیشن خود را وارد بازار کنید؛ رایگان و پولی. در نسخه پولی می‌توان امکانات و ویژگی‌های خاصی را برای کاربران درنظر گرفت.

سرمایه مورد نیاز
بعد از اینکه ایده خود را توسعه دادید و وارد دنیای اپلیکیشن‌ها شدید مرحله بعدی شروع می‌شود که مهم‌ترین مرحله است. بیزینس‌پلن شما تعیین‌کننده میزان سرمایه‌ای است که به آن احتیاج دارید. اگر به اندازه کافی سرمایه‌دارید که بخش عمده مشکل حل است اما اگر پول کافی ندارید تا حد ممکن سراغ وام‌های با سود زیاد نروید مگر اینکه نتایج روی کاغذ به شما ثابت کند که از پس هزینه‌ها برمی‌آیید. اصلا چرا شریک مطمئن و با انگیزه پیدا نمی‌کنید که بتوانید با همدیگر کار را پیش ببرید! طی این سال‌ها شرکت‌های شتاب‌دهنده مختلفی شکل گرفته که پس از بررسی طرح و ایده برای شما سرمایه‌گذار پیدا می‌کنند. شاید هم روش‌های دیگری برای جذب سرمایه داشته باشید اما زودتر شروع کنید چون ایده‌ای که در ذهن دارید شاید در ذهن افراد دیگری هم باشد و اگر آنها زودتر شروع کنند شما سخت‌تر به نتیجه می‌رسید.

آنچه همان ابتدا در اختیار کاربر قرار می‌دهید باید رضایت او را جلب کند در غیراین‌صورت احتمال اینکه نتیجه معکوس بگیرید زیاد است. از طرف دیگر، اگر شما ایده ناب خود را به شکلی ضعیف وارد بازار کنید ممکن است رقبای شما آن را کپی کنند

اپ‌سازهای ارزان
با توجه به رشد کسب و کارهای اینچنینی، گاهی برخی از طراحان قیمت‌های سرسام‌آوری را ارائه می‌دهند و شما اگر می‌خواهید کارتان را به شکل امتحانی شروع کنید شاید نتوانید از پس چنین هزینه‌هایی بربیایید و در کل از تصمیم خود منصرف شوید. اما طراحی اپ ارزان هم امکانپذیر است! برای این کار 2راه دارید؛ ابتدا یک و ب‌سایت طراحی کنید که امکانات موردنظر را داشته باشد سپس با تهیه و نصب افزونه‌های اپ‌ساز ارزان روی آن، امکان دانلود اپلیکیشن را برای کاربران فراهم کنید. به این ترتیب، آنچه را که شما در وب‌سایت خود ارائه می‌کنید کاربران با گرافیکی متفاوت در اپلیکیشن و روی تلفن همراه خود مشاهده می‌کنند. هزینه خرید افزونه اپ‌ساز برای مدیریت محتوای جوملا یا وردپرس که بیشترین کاربرد را در دنیا دارند فقط حدود 50هزار تومان است. اما اگر نمی‌خواهید وب‌سایت داشته باشید می‌توانید از برنامه‌های اپ‌ساز آنلاین استفاده کنید. ارائه‌دهندگان این سرویس، شرایطی فراهم کرده‌اند که با پرداخت مبلغی اندک خودتان بتوانید یک اپ ساده را طراحی کنید. فقط برای فعال‌ماندن و پشتیبانی باید به شکل ماهانه یا سالانه مبلغی پرداخت کنید. به هر حال اینها چند پیشنهاد است که با توجه به انتظار و نیاز خود می‌توانید از آن استفاده کنید اما به این نکته دقت کنید آنچه در همان ابتدا در اختیار کاربر قرار می‌دهید باید رضایت او را جلب کند در غیراین‌صورت احتمال اینکه نتیجه معکوس بگیرید زیاد است. از طرف دیگر، اگر شما ایده ناب خود را به شکلی ضعیف وارد بازار کنید ممکن است رقبای شما آن را کپی کنند و به شکل جذاب‌تری ارائه دهند.


ارتقا و پیشرفت
کار شما با شروع دانلود توسط کاربران یا فروش اپلیکیشن‌ به پایان نمی‌رسد. کاربران منتظر نسخه‌های به‌روزرسانی شده آن هستند. خوب است بدانید که بیشتر اپلیکیشن‌ها فقط برای چند روز توسط کاربران استفاده می‌شوند و تعداد اندکی از آنها هستند که برای ماه‌ها و یا شاید بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای موفقیت طولانی‌مدت باید همیشه به فکر بهبود برنامه خود باشید تا مخاطبان را تحت‌تأثیر قرار دهید. باید برای ویژگی‌های جدید اپلیکیشن خود هزینه‌هایی را درنظر بگیرید و برنامه مشخص داشته باشید. به‌دلیل تمام مواردی که ذکر شد و بسیاری از موارد دیگری که ممکن است در طول مسیر با آن رو‌‌‌به‌رو شوید پیشنهاد می‌شود که به‌دنبال یک شریک خوب باشید. یافتن شریک مناسب در این مسیر حرکت شما را سریع‌ و راحت‌تر می‌سازد تا زودتر به موفقیت برسید.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید