• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 18 مرداد 1397
کد مطلب : 26290
+
-

با اجرای کمپین ملی طرح آبرسانی هلال احمر اهالی جنوب شرق کشور خوشحال می‌شوند

نذر لبخند‌های تو

چهره خوش‌حال هفته
نذر لبخند‌های تو


      نرگس قوی‌زری         محمد زارع
آغاز طرح ملی «نذر آب» در هفته گذشته خبر خوبی بود که علاوه بر ما قطعا حال خیلی از روستاییان شمال سیستان و بلوچستان را در این تابستان داغ و طاقت‌فرسا خوش کرد؛ پویشی که به همت جمعیت هلال احمر راه‌اندازی شد و هدفش نجات جان کسانی است که در بحران بی‌آبی و قحطی جانشان به خطر افتاده‌است. مردم و به‌ویژه بچه‌های سیستان و بلوچستان چهره خوشحال این هفته ما هستند که بیش از همه ما قدر آب را می‌دانند و از سختی‌های بی‌آبی باخبرهستند. برای اینکه از سازوکار این کمپین باخبر شویم و بدانیم چرا هلال احمر به ماجرای بی‌آبی و خشکسالی وارد شده است، با علی اصغری پیوندی- رئیس جمعیت هلال احمر کشور- گفت‌وگو کرده‌ایم؛ کسی که شادی این هفته اهالی سیستان و بلوچستان با نام او گره خورده و این کار خیر به نام او و سازمانش ثبت شده است. قطعا حال مردم سیستان و بلوچستان با اجرای این طرح خوش‌تر از روزهای گذشته می‌شود و زندگی‌شان آب و رنگ تازه‌ای به‌خود گرفته می‌گیرد.


چرا جمعیت هلال احمر باید به بحران بی‌آبی ورود کند؟
ورود ما به بی‌آبی از این جهت است که خشکسالی و قحطی، زندگی انسان‌ها را تحت‌تأثیر قرار داده و در واقع سلامتشان، جانشان و حیاتشان را تهدید کرده‌است. آدم‌هایی که گاهی در زلزله، سیل،  آوار و جاده به کمک احتیاج دارند الان در خشکسالی و بی‌آبی نیازمند کمک هستند. ما قرار نیست برای حل معضل بی‌آبی به این ماجرا وارد شویم. ما می‌خواهیم تأثیرات ناشی از بی‌آبی و خشکسالی را بر زندگی انسان‌ها کاهش دهیم.


در طول اجرای طرح «نذر آب» چطور این اتفاق خواهد افتاد؟
 این طرح در چند محور اجرا می‌شود. حدود 502روستا در سیستان و بلوچستان فاقد آب آشامیدنی هستند و آب آنها به‌صورت سقایی تأمین می‌شود. جمعیت هلال احمر حدود1270مخزن آب 2 تا 5 هزار لیتری برای این روستاها تأمین کرده است که آب این مخازن از سوی آبفا به‌صورت دوره‌ای تأمین می‌شود و مدام می‌توانند از آب این مخازن استفاده کنند.


بخش‌های دیگر این طرح شامل چه فعالیت‌هایی می‌شود و چقدر به موضوع آب مرتبط است؟
اقداماتی هم هست که به آب مستقیم ربط ندارد اما ریشه آن از آب است. مثلا کمبود آب در این منطقه مردم را دچار مشکلات سوءتغذیه کرده؛ یعنی وقتی آب نبوده بر اقتصاد خانواده، کشاورزی و دامداری منطقه تاثیر گذاشته و باعث شده سبد غذایی آنها به اندازه قبل که زندگی می‌کردند، کامل نباشد و بعضی از اینها کمبود ویتامین و پروتئین داشته باشند. اینها مشکلاتی است که ریشه در آب دارد. برای این بخش از مشکلات ما بسته‌های غذایی توزیع می‌کنیم. علاوه‌براین حدود 50هزار بسته غذایی یک ماهه به ارزش 17میلیارد تومان تأمین شده که در مرحله اول توزیع می‌شود. گاهی این آدم‌ها نیاز به درمان دارند. تحت‌تأثیرخشکسالی و کم آبی سلامتی‌شان به خطر افتاده و نیاز است که یک پزشک آنها را معاینه کند که در اینجا پزشکان داوطلب وارد عمل می‌شوند و داوطلبانه خدمات پزشکی و سلامت ارائه می‌دهند.



این مردم برای مصرف آب چقدر به آگاهی و آموزش نیاز دارند؟
بخش دیگر فعالیت ما در طرح نذر آب، آموزش است. به مردم منطقه آموزش می‌دهیم چطور آب را مصرف و نگهداری کنند چون مشکل آنها آب و تأمین آب برایشان دشوار است و خودشان مشکلات و تلخی‌های ناشی از بی‌آبی را چشیده‌اند، خوب می‌دانند با چه سختی‌ای آب تأمین می‌شود و حالا که آب با نذر و سختی و کمپین و همکاری مردم به دستشان می‌رسد باید درست مصرف کنند.


هزینه اجرای این طرح از کجا تأمین می‌شود؟
هلال احمر برای تأمین همه این موارد؛ آب، بسته‌های غذایی، پزشک داوطلب و ارائه آموزش‌ها، خودش بودجه‌ای را از محل درآمدهایش اختصاص داده است که صرف این بحران می‌کند و همزمان از مردم خواسته به این پویش اضافه شوند و در قلک اقتصادی این ماجرا چند سکه بیندازند. کمک کنند تا بودجه افزایش پیدا کند و طرح هم به لحاظ جغرافیایی گسترده شود و مدت زمان بیشتری هم این کمک‌ها ادامه داشته باشد. ما از مردم خواسته‌ایم روزی یک بطری آب معدنی معادل 500تومان نذر کنند و از طریق سامانه پیامکی این پول را بدهند. این پول‌ها کنار بودجه ما تجمیع می‌شود و اگر طرح در 500روستا اجرا می‌شده به کمک مردم ممکن است در 700روستا بتوان این طرح را اجرا کرد. به هر حال هلال احمر این کار را انجام می‌دهد، مانند زمان زلزله که مردم کمک می‌کنند و می‌توان کمک‌رسانی به مردم بیشتر و در محدوده بیشتری انجام شود.


محدوده اجرای طرح کجاست؟
هرکجا که بحران وجود داشته و کم‌آبی و خشکسالی به بحران رسیده باشد. اما جایی که الان روی آن تمرکز کرده‌ایم جنوب خراسان جنوبی، بخش‌هایی از کرمان و سیستان و بلوچستان است. اطلاعاتش را براساس پشتیبانی‌های فنی هم از وزارت نیرو و هم از فعالان جمعیت هلال احمر سراسر کشور که خودشان ارزیاب و مشاهده‌گرهایی در سراسر استان‌ها هستند، گرفته‌ایم. الان این 3منطقه به ما گزارش داده شده است. ممکن است بگویید در اهواز هم مشکل آب است اما ما جایی وارد می‌شویم که «بحران» باشد. ممکن است خدا کمک کند و مثلا فردا این مشکل در جنوب خراسان حل شود، طبیعتا دیگر طرح را در آنجا ادامه نخواهیم داد.


افتتاح طرح در سیستان بود. آیا همزمان در خراسان و کرمان هم آغاز شده است؟
در مرحله اول در بحرانی‌ترین نقطه یعنی سیستان و بلوچستان کار شروع شده است و گام‌های بعدی در استان‌های همجوار به‌زودی برداشته می‌شود.


آغاز طرح با تاسیس چند تانکر و توزیع چند بطری بود؟
14مرداد در نخستین روز 1270تانکر در 502 روستا مستقر شد. ظرفیت مجموع این تانکرها 5هزار میلیون لیتر است. 50هزار سبد غذایی به ارزش 17میلیارد تومان توزیع شده است. داوطلبان جمعیت هلال احمر 19استان هم در قالب کاروان‌های سلامت برای مشارکت در اجرای این طرح به منطقه اعزام شده‌اند.


پیش از این هلال احمر در زمینه آبرسانی در این منطقه کاری انجام نداده بود؟
به‌طور هدفمند و مثل الان که اینطور متمرکز و به شکل یک طرح کامل باشد خیر. فرض کنید زمانی که کاروان‌های سلامت مشغول کمک‌رسانی و فعالیت بوده‌اند و به درمان مردم رسیدگی می‌کردند حتما بین مردم بطری آب هم توزیع کرده‌اند. همراه بسته‌های غذایی آب بوده اما اینکه تمرکز روی موضوع آب باشد نه. این نخستین بار است.


شارژ تانکرهای آب چطور انجام می‌شود و در چه بازه زمانی‌ای؟
مدیریت این کار بر حسب خانوارهای موجود در روستا برعهده آبفای روستایی است. تلاش براین است که وقتی خالی شد و نیاز به شارژ مجدد داشت بلافاصله شارژ شود تا دسترسی به آب از بین نرود.



این طرح تا چه زمانی ادامه دارد؟
فعلا در فصل تابستان و ابتدای پاییز تا آغاز بارش‌های فصلی.


خیلی جاهای دیگر در کشور مشکل آب دارند اما چرا از سیستان‌وبلوچستان کار را شروع کرده‌اید؟
فرض کنید الان یک نفر برود خوزستان حتما نمی‌تواند به راحتی آب لوله‌کشی سالم پیدا ‌کند ولی ما می‌گوییم این آب لوله‌کشی ناسالم در خیلی جاهای دیگر در دسترس نیست. مثلا در روستاهای آذربایجان هم ممکن است در دسترس نباشد اما این وضعیتی که الان در سیستان‌وبلوچستان است در هیچ جای دیگر کشور نیست. قاعدتا جمعیت هلال‌احمر زمانی وارد کار می‌شود که زندگی عادی مردم به‌خطر افتاده باشد. گاهی وقت‌ها بحث مرگ‌وزندگی است گاهی هم صرفا یک مشکل قابل‌حل است.


منابع آب از کجا تأمین می‌شود؟
آب تانکر به هر شیوه‌ای و از هر جایی باید تأمین شود اما سعی کرده‌ایم برای این کار با همکاری و مشاوره و مشارکت وزارت نیرو کار را انجام دهیم. منابع هم بستگی به جغرافیای آن منطقه دارد اما حتما آب استاندارد و مورد تأیید وزرات بهداشت تهیه می‌شود. سازمان محیط‌زیست، وزارت بهداشت و وزارت نیرو مشاوره‌های فنی و پشتیبانی کار را به ما داده‌اند.



 با توجه به چیزی که در این چندروز دیده‌اید، شرایط جدید و رساندن آب به‌دست مردم چقدر در زندگی و حالشان تأثیر دارد؟
در اجرای این طرح هم حال خوبی به مردم دست داده و هم به داوطلبان ما. مردم محلی حتی در جاهایی مراسم استقبال برای کاروان‌های سلامت هلال احمر گرفته‌اند. هیچ‌چیزی مثل این اتفاق نمی‌توانست وحدت و برادری با مردم سیستان و بلوچستان را نشان دهد. کاروان‌های سلامت از 19استان کشور به 19شهرستان استان پهناور سیستان و بلوچستان رفته‌اند. مردم شهرهای مختلف آن منطقه وقتی می‌بینند هموطنان خودشان از استان یزد و اصفهان و مازندران برای کمک به آنها داوطلبانه آمده‌اند حس خوبی دارند. به علاوه خود دواطلبان ما هم حال خوبی پیدا کرده‌اند که به این مردم صبور و نیازمند خدمت می‌کنند. به من گزارش شده که خیلی از داوطلبان حاضر در این طرح از جیب خودشان برای نیازمندان منطقه خرج می‌کنند و دوستان دیگرشان را تشویق می‌کنند که آنها هم به منطقه بیایند.

حدود 502روستا در سیستان و بلوچستان فاقد آب آشامیدنی هستند و آب آنها به‌صورت سقایی تأمین می‌شود. جمعیت هلال احمر حدود1270مخزن آب 2 تا 5 هزار لیتری برای این روستاها تأمین کرده است که آب این مخازن از سوی آبفا به‌صورت دوره‌ای تأمین می‌شود و مدام می‌توانند از آب این مخازن استفاده کنند

در اجرای طرح نذر آب هم حال خوبی به مردم دست داده و هم به داوطلبان ما. مردم محلی حتی در جاهایی مراسم استقبال برای کاروان‌های سلامت هلال احمر گرفته‌اند. هیچ‌چیزی مثل این اتفاق نمی‌توانست وحدت و برادری با مردم سیستان و بلوچستان را نشان دهد


مشارکت کنیم

برای مشارکت در این کار خیر می‌توانید با ارسال عدد4 به شماره 2099999، روزانه هزینه یک بطری آب معدنی را نذر آسیب‌دیدگان از خشکسالی در استان‌های جنوب شرقی کنید.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید