• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 17 مرداد 1397
کد مطلب : 26237
+
-

بازدید خبرنگاران از طرح‌های عمرانی تکه نهم پایتخت

«شهر گردی» از منطقه 9 کلید خورد

«شهر گردی» از منطقه 9 کلید خورد

رضا نیک نام‌| خبرنگار:

منطقه 9


قرعه میزبانی برپایی نخستین برنامه «شب‌گردی» اصحاب رسانه و مدیران شهری پایتخت در حالی به نام شهرداری منطقه9 می‌افتد که عنوان آن به «شهرگردی» تغییر پیدا کرده است. اتفاقی که به گفته «آرش ظفری» معاون روابط‌عمومی مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران، قرار است از این پس هر هفته در یک پهنه جغرافیایی به میزبانی شهرداری مناطق برپا شود. در برنامه شهرگردی، مدیران شهری، معاونان و مسئولان حوزه‌های مختلف ضمن بیان مهم‌ترین شاخصه‌ها و ویژگی‌های منطقه، به معرفی امکانات و پروژه‌های انجام شده یا در حال انجام می‌پردازند و خبرنگاران و اصحاب رسانه رودررو با مدیران شهری صحبت می‌کنند. 

برنامه «شهرگردی» در منطقه9 با حضور بیش از 40خبرنگار از ساعت17 آغاز و تا ساعت23 ادامه پیدا می‌کند و با گرامیداشت روز خبرنگار پایان می‌یابد. «سیدعلی مفاخریان» شهردار منطقه9 و معاونانش ابتدا در سالن کنفرانس شهرداری، خلاصه‌ای از برنامه شهرگردی را تشریح و سپس با حضور در اتاق فرمان «داشبورد مدیریت شهری» درباره ویژگی‌ها و قابلیت‌های متنوع پروژه‌ها اطلاع‌رسانی می‌کنند. شهردار منطقه9 می‌گوید: «گرچه قطعه نهم پایتخت نزدیک به 175هزار نفر جمعیت دارد، اما موقعیت جغرافیایی و استراتژیک آن، از جمله محورهای اصلی و راه‌های مواصلاتی، قرارگرفتن در جوار فرودگاه مهرآباد، ترمینال مسافربری غرب، آستان مقدس امامزادگان عبدالله و زید(ع)، میدان آزادی و... باعث شده تا روزانه بالغ بر 5میلیون نفر از این محدوده عبور کنند و به‌عنوان شهروندان غیرساکن و سیار از خدمات منطقه9 بهره‌مند شوند.» 

«سیدعلی مفاخریان» ادامه می‌دهد: «اکنون با توجه به نیازها و کمبودهایی که در محله‌های این منطقه وجود دارد و همچنین با عنایت به مقوله و اصل پیوست اجتماعی، 50پروژه عمرانی، خدماتی و فرهنگی آماده بهره‌برداری شده‌اند که می‌توانند تا اندازه زیادی کمبودها و محرومیت‌های منطقه9 را کاهش دهند.»


فعالیت‌های شهری، زیر ذره‌بین

ساعت18:30 وارد اتاقی در طبقه دوم ساختمان شهرداری منطقه9 می‌شویم که نامش تازگی دارد؛ «داشبورد مدیریت شهری». در این اتاق مدیران شهری همه فعالیت‌ها وخدماتی که در محله‌ها به شهروندان ارائه می‌شود را رصد می‌کنند و به بررسی و آنالیز مسائل مختلف شهر می‌پردازند. با توجه به صحبت‌های شهردار منطقه9 این سیستم ارتباط و تعامل بین مردم و مسئولان را آسان‌تر کرده و می‌تواند با کارکرد و قابلیت‌هایی که دارد، اعتماد و اطمینان شهروندان به خدمتگزاران‌شان در شهرداری را افزایش دهد. در این فرایند کاملاً پیشرفته که روی صفحه مانیتورینگ در دسترس مدیران شهری قرار می‌گیرد، همه مأموریت‌های درحال انجام و بازخوردهای آن قابل دیدن و نتیجه‌گیری است. این اپلیکیشن خدمات‌رسان نوظهور که کاملاً بومی و ایرانی است، این امکان را فراهم می‌سازد تا پیام‌های ثبت شده در سامانه پیام‌رسان137 به‌صورت آنلاین و آنی مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد. به‌عنوان مثال، شهردار منطقه روی صفحه مانیتور به خبرنگاران نشان می‌دهد که یکی از خودروهای سامانه137 برای رفع مشکل فنی و عمرانی در بزرگراه فتح ایستاده و کارگران درحال انجام مأموریت در این محور هستند. 



خودکفایی در تولید برق مصرفی

براساس مصوبه سال1394 و الزام شهرداری‌ها به استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر، این طرح در مناطق مختلف شهر تهران وارد فاز عملیاتی و اجرایی شده است. برهمین مبنا، ساختمان مرکزی شهرداری منطقه9 از برق تولید شده پنل‌های خورشیدی برای تأمین انرژی موردنیاز استفاده می‌کند که در 2طبقه راه‌اندازی شده است. رئیس اداره محیط‌زیست شهرداری منطقه9 اطلاعاتی در این زمینه دراختیار حاضران می‌گذارد و شهردار منطقه می‌گوید: «در این ساختمان، از 2پنل خورشیدی که در مجموع 30کیلو وات برق تولید می‌کنند، مورد استفاده قرار گرفته که همه نیاز برق مصرفی ساختمان را تأمین می‌کند و به گفته کارشناسان، این نیروگاه خورشیدی بیشترین کیلووات برق ساعتی را به خود اختصاص داده است.» مفاخریان عنوان می‌کند که با راه‌اندازی این نیروگاه خورشیدی کوچک از قطع 1070اصله درخت و تولید 23تن گاز سمی و خطرناک جلوگیری و همچنین در بلندمدت سود و منفعت اقتصادی به دنبال خواهد داشت. 



سرانه فرهنگی افزایش می‌یابد

حوالی ساعت19 به ساختمان درحال ساخت کوثر می‌رسیم که 7طبقه با کاربری‌های مختلف دارد. همراه با شهردار و مدیران پروژه، نفس زنان از پله‌های ساختمان بالا می‌رویم تا قسمت‌های مختلف آن را ببینیم. پروژه‌ای که در دل محله هاشمی، یکی از محله‌های محروم منطقه9 ساخته می‌شود. مفاخریان درباره ضرورت اجرای این پروژه می‌گوید: «تلاش می‌کنیم با اجرای پروژه‌ها و طرح‌های مختلف، عقب‌ماندگی‌های گذشته و محرومیت‌های تاریخی این قطعه از پایتخت را کاهش دهیم. یکی از این پروژه‌ها که با مشارکت بخش خصوصی در حال اجراست، ساخت مجموعه فرهنگی و ورزشی کوثر است که معماری و مهندسی ویژه‌ای دارد. با راه‌اندازی این مجموعه 1330مترمربع به سرانه فرهنگی منطقه افزوده می‌شود. در این ساختمان چندمنظوره، استخر و سونا، 3سالن سینما با ظرفیت 350نفر، مجموعه رستوران‌های ملل شامل عربی، مراکشی و ایرانی، سالن ازدواج با ظرفیت 400نفر، خانه کودک، سالن‌های ورزشی بولینگ و بدنسازی و... در حال ساخت است.» این‌طور که یکی از مدیران پروژه عنوان می‌کند هزینه‌ای بالغ بر 15میلیارد و 300میلیون تومان تاکنون صرف این مجموعه شده و برای اتمام آن به 9میلیارد تومان دیگر نیاز است. 


مخروبه‌ای که تبدیل به سینما شد

تا غروب آفتاب فرصت چندانی نمانده که راهی پایگاه یکم شکاری در بزرگراه 45متری فتح می‌شویم. پس از طی مسیری مارپیچ، مقابل ساختمانی می‌ایستیم که قرار است به سینما تبدیل شود. مفاخریان می‌گوید: «مدتی قبل که همراه با امیر سرتیپ محمد تسویه‌چی، فرمانده پایگاه یکم شکاری از این شهرک بازدید داشتیم، با این ساختمان مواجه شدیم که سال‌ها به حال خود رها شده بود. آن زمان تصمیم گرفتیم با مشارکت شهرداری و نیروی هوایی این ساختمان مخروبه بازسازی، مرمت و به سینما تبدیل شود.» سپس به پیست دوچرخه‌سواری شهرک مسکونی پایگاه یکم شکاری می‌رویم. شهردار منطقه و جمعی از خبرنگاران سوار دوچرخه‌ها می‌شوند تا مسیر 13کیلومتری مارپیچ را رکاب بزنند و به خط پایان برسند.

مفاخریان می‌گوید: «هدف از اجرای این پروژه، بهینه‌سازی اوقات فراغت شهروندان و‌ ترویج فرهنگ استفاده از دوچرخه میان خانواده‌هاست.» او در مسیر برگشت از شهرک، به دیگر پروژه‌ها و طرح‌هایی که قرار است در قطعه نهم پایتخت به بهره‌برداری برسد، اشاره و عنوان می‌کند: «پروژه‌های دیگری که در منطقه9 به بهره‌برداری خواهند رسید، کتابخانه دکتر قریب، مجموعه 190هکتاری جنگلکاری، نخستین مدرسه صنایع‌دستی کشور، مخازن بتونی 50مترمکعبی آب برای آبگیری و آبیاری، مرکز رشد و فن‌آوری، دهکده کارآفرینی در محدوده رودخانه کن، زیرگذر استاد معین، مرکز توریستی بلور و شیشه تهران و تکمیل پروژه بزرگراه یادگار امام(ره) است.»
 

این خبر را به اشتراک بگذارید