• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 17 مرداد 1397
کد مطلب : 26233
+
-

صنایع‌دستی تحریم‌ها را دور می‌زند

معاون صنایع‌دستی به همشهری گفت: سال گذشته 250میلیون دلار از محل صادرات چمدانی صنایع‌دستی نصیب کشور شده است

صنایع ‌دستی
صنایع‌دستی تحریم‌ها را دور می‌زند

محمد باریکانی/خبر‌نگار

32میلیون دلار صنایع‌دستی در 2 ماه فروردین و اردیبهشت از ایران به خارج از کشور صادر شده است. این آماری است که پویا محمودیان، معاون صنایع‌دستی سازمان میراث فرهنگی که بیش از 3 ‌ماه است به این سمت منصوب شده به همشهری اعلام کرده است.

محمودیان در مورد تأثیر بازگشت دوباره تحریم‌های آمریکا برضد ‌ایران که فرش، صنایع‌دستی و اقلام غذایی ایران را نیز شامل شده به همشهری گفته است: برای آنکه این تحریم‌ها حداقل تأثیر را بر بخش صنایع‌دستی داشته باشد ورود به بازارهای جدید در دستور کار معاونت صنایع‌دستی قرار خواهد گرفت که البته اقدامی بسیار سخت است.

معاون صنایع‌دستی سازمان میراث‌فرهنگی با اشاره به آمار 281میلیون دلاری صادرات رسمی صنایع‌دستی در سال96 از مبادی گمرکی کشور که سایت گمرکات جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است، گفت: آمار صادرات صنایع‌دستی تا پایان سال96 رشد 19درصدی نسبت به‌مدت مشابه سال95 داشت.
او تأکید کرد: آمار صادرات صنایع‌دستی در 2 ‌ماه نخست سال97 نیز نسبت به فروردین و اردیبهشت سال96 با رشد 66.3درصدی مواجه شد.

آمار صادرات زیورآلات محرمانه است

او در پاسخ به این سؤال همشهری که زیورآلات و فرش در ردیف صنایع‌دستی ایران قرار نمی‌گیرند، گفت: فرش در سال‌های گذشته به زیرمجموعه سازمان صنعت، معدن و تجارت رفت و تمامی کارهای فرش با آنهاست و آمارش را نیز خودشان اعلام می‌کنند. تا سال92 نیز آمار زیورآلات سنتی به معاونت صنایع‌دستی داده می‌شد و این معاونت آمار صادرات زیورآلات سنتی را اعلام می‌کرد اما از سال93 به این‌سو، آمار صادرات زیورآلات سنتی توسط بانک مرکزی محرمانه اعلام شد.

او همچنین از ممنوعیت فروش صنایع‌دستی غیرایرانی در تمامی سایت‌های میراثی کشور خبر داد و گفت: با ابلاغیه رئیس سازمان میراث فرهنگی، هیچ سایت تاریخی کشور اجازه فروش صنایع‌دستی غیرایرانی را ندارد و درصورت فروش آثار خارجی، مدیرکل میراث فرهنگی استان باید پاسخگو باشد.

معاون صنایع‌دستی کشور همچنین درخصوص وجود سفال‌های چینی در لالجین، شهر جهانی سفال ایران، گفت: ارزیابان شورای جهانی صنایع‌دستی پس از آنکه اطمینان پیدا کردند در شهری هیچ صنایع‌دستی غیرایرانی وجود ندارد اجازه جهانی شدن آن شهر را می‌دهند اما نظارت‌های پس از ثبت جهانی نیز باید بر شهرهای جهانی صنایع‌دستی ایران صورت بگیرد. در مورد لالجین نیز هیچ کالای غیرایرانی در این شهر جهانی صنایع‌دستی عرضه نمی‌شود.

مشکل سفال‌های لالجین حل شد

او همچنین درخصوص آلوده بودن سفال‌های لالجین به سرب که به محدود شدن صادرات این هنر سنتی ایران منجر شده است، گفت: این مشکل در بسیاری از کارگاه‌های سفال لالجین برطرف شده و خود تولیدکنندگان اکنون در حال اصلاح تولیدات خود هستند. اما باید توجه داشت که این موضوع تنها شامل ظروفی است که مصرف غذایی دارند، اما بخش زیادی از سفال‌های لالجین تنها جنبه تزییناتی دارند که اکنون تولید‌کنندگان خود در حال برطرف کردن مشکل آلودگی به سرب سفال‌ها هستند.

پویا محمودیان ‌در پایان گفت‌وگوی خود با همشهری از خبرهای خوب هفته آینده این معاونت برای تولیدکنندگان و هنرمندان صنایع‌دستی گفت؛ قرارداد خوبی با یکی از بانک‌های عامل کشور بسته شده است تا تسهیلاتی با رقم بسیار منطقی در اختیار افرادی که به فکر توسعه کسب‌وکار صنایع‌دستی هستند قرار داده شود.

معاون صنایع‌دستی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور افزود: این موضوع از هفته آینده اجرایی می‌شود و تمامی کارگاه‌ها، هنرمندان، تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع‌دستی را شامل می‌شود.

 مستمری هنرمندان صنایع‌دستی برقرار است

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی با اشاره به برقرار شدن مستمری هنرمندان صنایع‌دستی در پاسخ به سؤال همشهری درخصوص وضعیت بیمه هنرمندان صنایع‌دستی گفت: ابتدا باید تفکیکی در بحث بیمه هنرمندان صنایع‌دستی می‌داشتیم، بنابراین در وهله نخست به بحث بیمه هنرمندانی که در مناطق روستایی و عشایری حضور داشتند پرداختیم و در اردیبهشت‌ماه تفاهمنامه‌ای با صندوق توسعه روستایی و عشایری امضا کردیم که مشکل بیمه هنرمندان صنایع‌دستی در روستاها و مناطق عشایرنشین حل شد. اما عمده بحث در موضوع بیمه، مختص به هنرمندانی بود که در دیگر مناطق کشور ساکن بودند. از ابتدای سال نیز برای حل مشکل بیمه این افراد مذاکرات زیادی با سازمان‌ها و افرادی که تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر هستند در حوزه معاون اول رئیس‌جمهور و سازمان برنامه و بودجه انجام شد که امیدواریم تا اواسط شهریورماه با توجه به قول مساعد دکتر نوبخت در رابطه با تأمین بودجه بیمه صنعتگران صنایع‌دستی خبرهای خوبی اعلام شود.

پویا محمودیان همچنین به موضوع صادرات چمدانی صنایع‌دستی اشاره کرد و گفت: در صادرات چمدانی، صنایع‌دستی کشور حرف برای گفتن بسیار دارد و گردشگران و حتی ایرانی‌هایی که خارج از کشور زندگی می‌کنند حتما به عنوان سوغات، صنایع‌دستی از ایران خارج می‌کنند چون صنایع‌دستی سوغات ماندگار است.
​​​​​​​او افزود: هنوز سیستمی برای ثبت صادرات چمدانی صنایع‌دستی در کشور نداریم. با وجود این، براساس آمار گردشگران ورودی سال96، براساس ضریب اشغال تخت هتل‌ها تخمین زدیم و مطالعات میدانی نیز در میدان نقش جهان اصفهان انجام شد و متوجه شدیم هر گردشگر 50 تا 150دلار صنایع‌دستی خریداری می‌کند. معاون صنایع‌دستی افزود: براساس همین آمار و آمار 5‌میلیون گردشگر ورودی سال96 در کمترین حالت اگر هر گردشگر 50دلار خرید صنایع‌دستی داشته باشد رقمی بالغ بر 250میلیون دلار تنها در حوزه صادرات چمدانی صنایع‌دستی کشور نصیب ایران شده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید