• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
چهار شنبه 17 مرداد 1397
کد مطلب : 26189
+
-

اولویت با انجام وظایف ذاتی شهرداری است

شهردار تهران: بعضی پروژه‌های دو ساله، 10سال است که نیمه‌کاره مانده‌اند

شهر
اولویت با انجام وظایف ذاتی شهرداری است

محبوبه نظام‌آبادی | خبر‌نگار


باز هم از مبارزه با فساد گفت؛ مبارزه‌ای که شهردار تهران، پیش‌تر تأکید کرده بود هزینه آن را خواهد پرداخت. سیدمحمدعلی افشانی گفت: برخی پروژه‌ها باید دو ساله تمام می‌شد، اما 10سال نیمه‌کاره باقی مانده‌است. پروژه استاد معین که خیلی زودتر باید به بهره‌برداری می‌رسید و مردم چشم‌انتظار منطقه را خوشحال می‌کرد از همین دسته است.

افشانی پس از بازدید از طرح‌ها و پروژه‌های منطقه 9 با حضور در مجموعه شهید حیدری (خانه مشق) گفت: ما می‌توانیم 2 نگاه به شهر داشته باشیم؛ یکی اینکه تنها جنبه «فیزیکی شهر» را ببینیم و دنبال اجرای پروژه‌های عمرانی و فیزیکی جدید باشیم. 
چنین رویکردی، یک آفت در مدیریت سابق شهر ما بوده که نتیجه آن، معطل‌شدن ثروت مردم در پروژه‌هایی است که اغلب، منابع لازم برای تکمیل آنها مهیا نمی‌شد و سود چندانی هم برای مردم نداشت. نگاه دیگر این است که پروژه‌های خود را متناسب با منابع در اختیار و واقعی شروع کنیم؛ نه اینکه با اصرار یا خوشامد دیگران پروژه‌هایی را آغاز کنیم که پیشاپیش می‌دانیم برای تکمیل آن منابع لازم را نخواهیم داشت.

افشانی درباره مأموریت‌های اصلی شهرداری گفت: فلسفه وجودی ما به‌عنوان یک نهاد اجتماعی و خدمات‌رسان، خدمت به مردم است و ما باید اول به وظایف خود بپردازیم؛ مثلا تجهیز شبکه معابر، حمل‌ونقل عمومی، ایجاد و حفظ سرانه فضای سبز و... از وظایف اصلی ماست. اما در سال‌های گذشته، برخی مدیران شهری کارهای دیگری انجام می‌دادند که ربطی به آنان نداشت و صرفا مدیریت شهری را از انجام وظایف اصلی خود منحرف می‌کرد؛ مثلا پرداختن به امور بهزیستی، صنعتی و... از وظایف شهرداری نیست و هر یک، متولیان قانونی خود را دارد.

شهردار ادامه داد: شهرداری باید اولویت را به انجام وظایف ذاتی خود بدهد و سپس به یاری بقیه نهادها بپردازد و آن‌ هم مشروط به آنکه منابع و اعتبارات لازم را هم در اختیار داشته باشد.
افشانی افزود: بدهی‌های به‌روز شده شهرداری تهران بیش از 50هزار میلیارد تومان است که از این رقم 22هزار و 700میلیارد تومان بدهی به نظام بانکی است که سود آن بیش از 250میلیارد تومان در ‌ماه است و این یعنی سالانه 3هزار میلیارد تومان به هزینه‌های شهرداری اضافه می‌شود.
وی تأکید کرد: وقتی 25درصد از اقتصاد ایران در تهران است، یعنی ما می‌توانیم از این ظرفیت برای ارتقای درآمدهای شهرداری و مشارکت بیشتر مردم در اداره شهر استفاده کنیم.

شهر هوشمند
شهردار تهران با اشاره به کاربرد فناوری‌های نوین گفت: اگر شهر ما «شهر هوشمند» شود، از هدررفت بخش عظیمی از منابع، پیشگیری خواهد شد؛ به‌عنوان مثال اگر کسی دنبال جای پارک خودروی خود است، باید بتواند با استفاده از سامانه‌ای، سریع جای پارک پیدا کند و نباید مدت زیادی از وقت خود را برای یافتن جای پارک هدر دهد. در شهرهای مدرن دنیا اینگونه مسائل حل شده ولی متأسفانه برای ما هنوز مشکل‌ساز است.

افشانی افزود: هوشمندسازی شهر به معنی ارتباط با مردم در همه بخش‌هاست و می‌دانم این کار به زمان زیادی نیاز دارد و البته منافع افراد بسیاری را به خطر خواهد انداخت و مقاومت شدید آنان را برخواهد انگیخت. ما در جلسه‌ای که داشتیم، مشخص کردیم که صاحبان پلاک‌ها در تمام نقاط تهران باید بدون ابهام بدانند که درصورت کسب مجوز، امکان ساخت چند طبقه و با چه شرایطی را خواهند داشت.

ترافیک و بافت‌های فرسوده
افشانی با یادآوری جدیت دولت برای بازسازی بافت‌های فرسوده گفت: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های ما بازسازی بافت‌های فرسوده شهری است. ما تلاش می‌کنیم مقدمات بازسازی 20هزار واحد را فراهم کنیم.

افشانی درباره ضرورت آمادگی شهرداری تهران برای مقابله با بحران‌ها یادآوری کرد: من در زلزله بم به‌عنوان مدیر نوسازی مدارس حضور داشتم. در زلزله کرمانشاه هم به‌دلیل سمتی که در وزارت کشور داشتم، حاضر بودم و از نزدیک مشاهده کردم. ضعف ما این بود که نمی‌توانستیم مردم را ساماندهی کنیم. اگر ما مردم را ساماندهی کنیم و کارت شناسایی به آنها بدهیم و بتوانیم ارتباطات منطقی ایجاد کنیم به‌راحتی امکانات را می‌توانیم توزیع کنیم. در همین زلزله اخیر تهران که درواقع زلزله بحران‌سازی‌ هم نبود، تهران قفل شد. ما باید در این زمینه خیلی زود برنامه‌ریزی‌های دقیق انجام دهیم.

شهردار همچنین افزود: نخستین شاخص در «شهر زیست‌پذیر» رفع آلودگی و ترافیک است. یکی از مهم‌ترین برنامه‌های ما ساماندهی حمل‌ونقل عمومی است؛ براین اساس در زمینه افزایش واگن‌های مترو اقدامات خوبی انجام شده است. زمانی که من در وزارت کشور بودم خرید 630واگن در مرحله آخر امضا بود و بنا بود باقیمانده آن تا 1050واگن هم تولید شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید