• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
چهار شنبه 17 مرداد 1397
کد مطلب : 26165
+
-

شکست قیمت‌ها

قیمت خودروهای داخلی 18درصد و گوشی موبایل تا 10درصد کاهش یافت

علی ابراهیمی |خبرنگار

ارائه بسته جدید ارزی، فروکش کردن تب افزایش دلار و نبود تقاضا برای خودرو و گوشی‌های تلفن همراه گران، موجب کاهش نرخ این محصولات در بازار مصرف شد. به گزارش همشهری، تازه‌ترین اظهارنظر فعالان صنفی و مشتریان خودروهای داخلی و وارداتی و برخی کالاهای صنعتی مانند گوشی تلفن همراه حاکی از عقب‌گرد قیمت این محصولات در بازار مصرف است. قیمت خودروهای داخلی در 2 ‌ماه گذشته متاثر از نوسان نرخ ارز و عرضه قطره‌چکانی شرکت‌های خودروسازی رشد 35درصدی را در حاشیه بازار تجربه کرده و عملا این خودروها را در حاشیه بازار بی‌قیمت کرده بود. رسیدن نرخ پژو 206تیپ دو معمولی به مرز 65میلیون تومان و ساندرو استپ وی اتوماتیک به مرز 100میلیون تومان در حاشیه بازار شرایط سختی را پیش روی مشتریان واقعی خودرو قرار داد اما در 2روز گذشته قیمت‌ها در بازار با کاهش مواجه شده است. اگرچه تازه‌ترین گزارش‌های رسمی وزارت صنعت نشان می‌دهد تأخیر در تحویل خودرو، مهم‌ترین دلیل نارضایتی مشتریان است. در بازار گوشی تلفن همراه هم کاهش شدید عرضه این محصول متاثر از تخلفات ارزی وارد‌کنندگان و توقیف 100هزار گوشی تلفن همراه وارداتی شرایطی را رقم زده بود که قیمت گوشی‌های جدید برند آیفون در بازار به مرز 16میلیون تومان رسید اما اکنون فعالان صنفی از دنده معکوس قیمت‌ها در بازار گوشی تلفن همراه خبر می‌دهند.

تشدید سیر نزولی قیمت خودرو
رئیس اتحادیه دارندگان نمایشگاه‌های اتومبیل و فروشندگان خودروی تهران در گفت‌وگو با همشهری در مورد آخرین وضعیت قیمت خودروهای داخلی و وارداتی در حاشیه بازار اعلام کرد، در 20روز گذشته قیمت خودروهای داخلی در حاشیه بازار 35درصد افزایش یافته بود اما برخی خبرهای ارزی موجب شد تا ریزش قیمت‌ها که از چهارشنبه هفته گذشته آغاز شده تا دیروز سه‌شنبه تداوم یابد. سعید مؤتمنی با اشاره به کاهش قیمت خودروهای گروه سمند و پژو در بازار گفت:این کاهش قیمت‌ها در گروه محصولات پژو، 206 ، دنا و سمند بیشتر بوده است به‌نحوی که قیمت پژو 206تیپ دو که هفته گذشته در حاشیه بازار به 52میلیون و 500هزار تومان رسیده بود دیروز به 46تومان کاهش یافت. همچنین قیمت پژو 206تیپ 5از 63میلیون به 55میلیون، سمند ال ایکس از 50 به 44میلیون، پژو 207اتوماتیک از 100میلیون به 72میلیون، تندر90پلاس از 97میلیون به 85میلیون و دنای معمولی از 73میلیون به 61میلیون و 500 هزارتومان کاهش یافت. 

او افزود: همچنین قیمت هایما اس 7که هفته گذشته در حاشیه بازار به 175میلیون رسیده بود دیروز به 155میلیون، هایما اس 5 از45به 35میلیون، سراتوی فول 2000آپشنال از 180به 160میلیون و پژو  2008از 205به 183میلیون رسیده است. به گفته مؤتمنی، سیر نزولی قیمت در بازار برخی خودروهای پرتقاضای تولید مشترک نیز تشدید شده است به‌نحوی که نرخ ساندرو استپ وی اتوماتیک در حاشیه بازار از 105به 95میلیون و ساندرو اتومات معمولی از 93به 85میلیون تومان کاهش یافته است.
 به گفته مؤتمنی، در مجموع قیمت خودروهای داخلی نسبت به 20روز گذشته 18درصد کاهش داشته و به‌نظر می‌رسد با تشدید این روند در چند روز آینده نیز تا 12درصد دیگر کاهش قیمت این خودروها را شاهد باشیم. مؤتمنی با بیان اینکه قیمت خودروهای داخلی در روز دوشنبه حدود 10درصد و روز سه‌شنبه 8درصد کاهش داشته است، افزود: اکنون خریداری در بازار خودرو وجود ندارد. اما وقتی عرضه خودرویی در بازار کم می‌شود واسطه‌ها با هجوم به بازار برای عرضه کالا با قیمت بالاتر اقدام می‌کنند. رئیس اتحادیه دارندگان نمایشگاه‌های اتومبیل و فروشندگان خودروی تهران، افزود: بسته اخیر ارزی موجب ثبات نسبی بازار ارز شده و به‌نظر می‌رسد واسطه‌ها از بازار خودرو دست کشیده‌اند. مصرف‌کنندگان واقعی هیچ‌گاه در ثبت‌نام‌ها شرکت نکرده و یا قادر به خرید خودرو به این شیوه نبوده‌اند اما نزدیک به دو دهه است که برخی دلال‌ها امور خود را از محل ثبت نام خودروهای داخلی می‌گذرانند.

کاهش قیمت گوشی موبایل

در بازار گوشی تلفن همراه نیز ارائه بسته ارزی دولت، تأمین ارز مورد نیاز ثبت سفارش و نبود مشتری برای خرید گوشی‌های گران موجب نزولی شدن قیمت‌ها شده است. به‌نحوی که قیمت آیفون ایکس 256که تا روز دوشنبه هفته جاری 14میلیون و 800هزار تومان بود دیروز به 13میلیون و 200هزار تومان کاهش یافته است نرخ این گوشی در ملتهب‌ترین روزهای نوسان نرخ ارز به مرز 17میلیون تومان نیز رسیده بود. همچنین قیمت گوشی 5A سامسونگ که 3میلیون تومان بود به 2میلیون و 700هزار تومان رسید. از سوی دیگر انتشار اخباری مبنی بر عرضه بیش از 100هزار گوشی تلفن همراه برند اپل به قیمت مصوب واردات با ارز 4هزار و 200تومانی که اکنون به‌دلیل تخلف ارزی شرکت‌های وارد‌کننده توقیف شده است، موجب دست نگه داشتن مشتریان این گوشی و افت تقاضا در بازار مصرف شده است. دیروز رئیس اتحادیه صنف دستگاه‌های مخابراتی، ارتباطی و لوازم جانبی تهران به ایرنا گفت: تاکنون و به‌دلیل مشکلات ارزی و سوءاستفاده‌های پیش آمده دست اندرکاران تلفن همراه به‌ویژه واردکنندگان در بلاتکلیفی به سر می‌بردند .

 بازار بی‌رمق خودروهای خارجی 

رئیس اتحادیه دارندگان نمایشگاه‌های اتومبیل با اشاره به وضعیت بازار خودروهای وارداتی، گفت: در بازار خودروهای خارجی نیز خرید و فروش به صفر رسیده است اما پس از تشدید بازرسی‌ها و افزایش عرضه این خودروهای دپو شده به بازار از دوشنبه هفته جاری به این طرف کاهش قیمت 30میلیون تومانی در برخی خودروها را شاهد بوده‌ایم به‌نحوی که قیمت سانتافه از 510به 480میلیون تومان رسیده و اکنون خودروی خارجی در بازار زیاد است اما خریداری نیست. او تأکید کرد: بازار خودروهای وارداتی به‌دلیل کاهش قدرت خرید مردم در مقابل افزایش بی‌رویه‌ قیمت‌ها بی‌مشتری شده است زیرا سال گذشته همین موقع سانتافه 205میلیون تومان بود اما اکنون به 480میلیون رسیده است. این شرایط موجب سوق یافتن تقاضای خرید به سمت خودروهای مونتاژ داخلی مانند مزدا، هایما، انواع پژو و ساندروی تولید مشترک شده گرچه در مجموع مصرف‌کننده‌ای در بازار خودرو وجود ندارد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید