• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 16 مرداد 1397
کد مطلب : 25967
+
-

نگرانی‌های داخلیِ مرد سیاست خارجی

ظریف در مراسم روز خبرنگار: التهابات در بازار شکل نگرفت در فضای مجازی و رسانه‌ها شکل گرفت

دیپلماسی
نگرانی‌های داخلیِ مرد سیاست خارجی

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان دیروز آب پاکی را روی دست آمریکا و رئیس جمهورش ریخت. او در مراسمی در جمع خبرنگاران که به مناسبت روز خبرنگار  در ساختمان وزارت خارجه برگزار شد پرسید چه کسی باور می‌کند ترامپ اهل مذاکره باشد. وزیر خارجه کشورمان روایتی از 2 سال مذاکره سخت با آمریکا را به صورت خلاصه یادآوری کرد و گفت: مذاکره باید ارزش داشته باشد و ما بدانیم وقت‌مان را برای چه چیز می‌گذاریم، ما با آمریکا 2 سال مذاکره کردیم اما رئیس‌جمهور آمریکا با یک مصاحبه کوتاه همه چیز را باطل کرد.   ظریف در این نشست از جنگ روانی و تبلیغاتی آمریکا صحبت کرد و از قدرت رسانه‌های داخلی برای مقابله با این جنگ روانی سخن گفت. او گفت که وضع امروز ایران خوب است و از همه خواست به ناامیدی و سیاه نمایی پایان دهند.

وظیفه داریم باری از دوش مردم برداریم
وی با اشاره به اینکه ایران هیچ‌گاه میز مذاکره را ترک نکرد ادامه داد: طرف‌های مقابل متوجه شدند که با فشار و تبلیغات نمی‌توانند سیاست ایران را عوض کنند. البته این فشارها مردم ایران را دچار سختی می‌کند و ما وظیفه داریم که فشارها و سختی‌ها را از دوش مردم برداریم نه اینکه به آنها فشاری وارد کنیم. وظیفه دستگاه‌های دیپلماسی این است که باری از دوش مردم بردارند نه اینکه باری بر دوش مردم اضافه کنند.

رئیس دستگاه سیاست خارجی ایران ادامه داد: امروز تمام دنیا اعلام کرده‌اند که با سیاست‌های آمریکا علیه ایران همراهی ندارند. البته ممکن است که قلدری‌ها و فشارهای سیاسی آمریکا باعث ایجاد برخی از فشارها و اختلال‌ها شود ولی واقعیت این است که در دنیای کنونی این آمریکاست که منزوی است. در هر کجای دنیا با هر کسی صحبت کنید صحبت از انزوای نتانیاهو، ترامپ و بن‌سلمان می‌کنند، نه انزوای ایران. به گزارش ایسنا، وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه با اشاره  به اهمیت دیپلماسی عمومی خاطرنشان کرد: آقای پمپئو یک جلسه می‌گذارد و می‌گوید که با ایرانی‌های حاضر در آمریکا گفت‌وگو و دیدار کرده درحالی‌که ۸۰درصد کسانی که در آن جلسه حضور داشتند به گفته مقامات آمریکایی غیرایرانی بودند. در آن جلسه فردی شروع به سروصدا کرد و کسانی که به حرف‌های او اعتراض داشتند به انگلیسی می‌گفتند یواس‌یواس (آمریکا). آنها حتی ظاهر را نیز حفظ نکردند و به انگلیسی این سخنان را می‌گفتند. آنها تلاش می‌کنند که بگویند با مردم ایران رابطه داریم. حال سؤال این است که اگر شما با مردم ایران رابطه دارید چرا نخستین تحریمی که اعمال کردید تحریم هواپیما بود؟ 

چرا مجوز هواپیما را لغو کردند؟
وزیر امور خارجه کشورمان درخصوص فروش هواپیمای ATR به ایران گفت: این شرکت در نهایت از روش‌های خودش برای فروش هواپیما به ایران استفاده کرد. بنابراین تمام تلاش‌های آمریکا مبنی بر اینکه می‌خواهد با ایران مذاکره کند، درحالی‌که همزمان تحریم‌ها را علیه ایران به‌ویژه در رابطه با تحریم‌هایی که مستقیم به مردم ایران مرتبط هستند اعمال می‌کند یک بازی روانی است. مقامات آمریکایی یعنی آقای ترامپ و پمپئو به همین یک سؤال جواب دهند؛ چرا قبل از موعد تحریم‌ها مجوز 200هواپیمای آمریکایی و اروپایی را لغو کردید، درحالی‌که خودتان مجوز فروش آنها را صادر کرده بودید؟ چرا تا موعد تحریم‌ها صبر نکردید؟

چه‌کسی باور می‌کند؟
وزیر امور خارجه کشورمان با طرح این پرسش که چه‌کسی باور می‌کند ترامپ می‌خواهد با ایران مذاکره کند؟ تصریح کرد: مقام معظم رهبری گفتند اگر در مذاکرات هسته‌ای نتیجه بگیریم و برجام بتواند به خوبی اجرا شود زمینه برای مذاکرات آتی فراهم می‌شود. برجام از یک مذاکره 12ساله و 2سال مذاکرات مستقیم به‌دست آمد.

آقای ترامپ ما مذاکره کردیم، اما...
ظریف با یادآوری دیدارهای مقامات ایران و آمریکا در طول مذاکرات هسته‌ای گفت: جان کری 18روز در هتل نشست و با ایران مذاکره کرد، هیچ وقت در تاریخ آمریکا یک وزیر خارجه این مدت برای یک مذاکره از کشورش بیرون نبوده است و این قدرت جمهوری اسلامی ایران را نشان می‌دهد. بنابراین باید به آقای ترامپ بگوییم که ما مذاکره کردیم، خوب هم مذاکره کردیم. 2سال مذاکره مستقیم داشتیم. حتی در یک دوره از مذاکرات از ساعت 9شب تا 6 صبح بدون وقفه طولانی‌ترین ساعات مذاکره انجام شد. ما روی هر کلمه برجام ساعت‌ها مذاکره کردیم. مثلا در مورد موضوع موشک ساعت‌ها مذاکره شد. بعد رئیس‌جمهور آمریکا در یک مصاحبه کوتاه می‌آید و همه‌‌چیز را باطل می‌کند؛ این یک نمایش تبلیغاتی بیشتر نیست.

باید بدانیم برای چه مذاکره می‌کنیم
وی تأکید کرد: مذاکره باید ارزش داشته باشد و ما بدانیم که وقت‌مان را برای چه چیز می‌گذاریم. 60درصد مردم آمریکا معتقد بودند که نباید آمریکا از برجام خارج شود. بیش از 180کشور در دنیا از برجام حمایت کردند. جز چند متحد آمریکا سایر متحدان آن از برجام حمایت کردند و با این سابقه آمریکا ادعای مذاکره با ایران می‌کند. آنها به‌دنبال فضاسازی هستند که بگویند ما اهل مذاکره هستیم و حتما مردم ایران این را قبول نمی‌کنند.
ظریف گفت: در این برهه حساس در شرایطی هستیم که از نظر من همه در یک کشتی هستیم. اعتقاد قلبی من این است که امروز جناح راست، چپ، میانه و اعتدالی نداریم. امروز اقوام، ملیت‌ها و زبان‌های مختلف نداریم. امروز در کشور مخالف و موافق نظام نداریم. آنچه رژیم اسرائیل به نابودی‌اش کمر بسته و ناپختگانی در همسایگی ما به خیال خام‌شان دنبال آن هستند موجودیت ایران است. 

 شرایط فعلی از قبل بسیار بهتر است

وزیر امور خارجه آگاهی دادن به مردم را از وظایف مهم رسانه‌ها عنوان کرد و افزود: سعی کنید سیاه‌نمایی و ناامید کردن مردم را کنار بگذارید. کشور ما در شرایط خوبی است، اجازه ندهیم یک فضای بحرانی از کشور ما بسازند. ما شرایط بسیار سخت‌تری را قبلا گذرانده‌ایم که شرایط فعلی بسیار بهتر از آن شرایط است، بنابراین می‌توانیم از عهده آن برآییم. ظریف با بیان اینکه التهابات بازار ارزی کشور در رسانه‌ها و فضای مجازی شکل گرفت، نه مغازه‌ها افزود: روی قیمت‌های نجومی دلار معامله‌ای نشد، اما در فضای افکار عمومی این معامله‌ها شکل گرفت. واقعیت روی زمین این است که میزان صادرات و درآمد ارزی ما به‌مراتب بیشتر از نیازهای وارداتی ماست، اما آنچه باعث شد فضا به این شکل درآید عدم‌اطمینان به آینده است و همین مسئله فضا را ملتهب کرد. رئیس دستگاه دیپلماسی تأکید کرد: سیاست آمریکا این بود که چنین فضایی را در ایران شکل دهد و برای همین این بازی را انجام می‌دهد که یک روز می‌آید می‌گوید کاری درباره ایران می‌کنیم که دنیا ندیده باشد و از طرفی می‌گوید حاضریم با آنها مذاکره کنیم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید