• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
سه شنبه 16 مرداد 1397
کد مطلب : 25957
+
-

رانندگان نافرمان

رئیس پلیس راه استان: کاهش محسوس آمار تلفات نیازمند عزم جدی مردم و همه مسئولان و نخبگان است

شهری
رانندگان نافرمان

فرحناز چراغی| کرمانشاه- خبرنگار:

کمتر زمانی پیش می‌آید از یکی از خیابان‌های شهر کرمانشاه بگذرید و شاهد یک حادثه رانندگی در شهر نباشید. فرقی نمی‌کند در کدام محله از شهر زندگی می‌کنید، اما در برخی محلات چون پردیس، بزرگراه امام(ره) و... میزان تصادفات رانندگی بالاست. به نحوی که اگر چرخی در خیابان‌های ورودی به این محله بزنید در کمتر از یک ساعت شاهد چند تصادف خواهید بود.
 این‌که چرا رانندگی در شهر برای بسیاری از رانندگان کلافه‌کننده می‌شود، موضوعی است که نیاز به بررسی بیشتر از سوی کارشناسان دارد. به برخی از محلات پر ترافیک شهر رفتیم و درباره چند‌و‌چون رانندگی و وضعیت آن با مردم به گفت‌وگو نشستیم.


عجله مهم‌ترین دلیل تصادفات

یک راننده تاکسی در شهرک پردیس می‌گوید: عجله شاید مهم‌ترین دلیل تصادفات در این شهرک است. این شهرک و محله‌های اطراف آن جمعیت زیادی در خود جای داده است و یک شهرک شلوغ است. «محمدی» می‌افزاید: فرهنگ رانندگی در شهر کرمانشاه جا نیفتاده است. از طرفی راهنمایی و رانندگی نیز به هر کسی به راحتی گواهینامه می‌دهد. وی ادامه می‌دهد: بسیاری از رانندگان هنگام رانندگی به حق خود قانع نیستند و همیشه حق را به خود می‌دهند. به همین خاطر شاهد تصادفات مختلف در برخی نقاط شهر هستیم.
این راننده تاکسی اضافه می‌کند: برای برخی راننده‌ها قوانین راهنمایی و رانندگی معنایی ندارد و هر طور که صلاح می‌دانند رانندگی می‌کنند و جان مردم را به خطر می‌اندازند.


علت ترافیک

یکی دیگر از رانندگان که ترافیک میدان آزادی کلافه‌اش کرده است، اظهار می‌کند: علت ترافیک در برخی خیابان‌ها از جمله میدان آزادی، توقف بی‌جای اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها در وسط خیابان برای سوار کردن مسافر است. وی با انتقاد از این وضعیت بیان می‌کند: باید پلیس با چنین حرکاتی برخورد کند که ترافیک این چنین بیشتر نشود.
برخی راننده‌ها نیز بدون توجه به آینه بغل رانندگی می‌کنند و گویی آینه‌ها هیچ کاربردی برای آن‌ها ندارد. همین می‌شود که تصادفات زیادی در شهر اتفاق می‌افتد.


بی‌توجهی رانندگان به قوانین

در چهارراه جعفرآباد با یک راننده صحبت می‌کنیم، وی که شرایط رانندگی در این چهارراه را خسته کننده می‌داند، می‌گوید: گویی قانون در این چهارراه معنایی ندارد و هرج و مرج نامتعارفی این‌جا حاکم است. هر فردی حرف خود را می‌زند و توجهی به قوانین راهنمایی و رانندگی ندارد. با وجود عبور زیرگذر از این چهارراه هنوز مشکلات ترافیکی در این نقطه مثل قبل است. از بس کسی قانون را رعایت نمی‌کند، همیشه این نقطه گره ترافیکی عجیبی دارد که ناشی از بی‌قانونی و ادعای قلدری برخی شهروندان است. با وجود پلیس هم همیشه این چهارراه حیاتی شهر، پر از مشکل است.

«صادق نظری» که راننده جوانی است، می‌افزاید: مشکل رانندگی فقط در استان ما نیست و بسیاری از استان‌های کشور با این مشکل مواجه هستند. وی با انتقاد از فرهنگ نامناسب رانندگی در کرمانشاه می‌گوید: فرهنگ‌سازی در عرصه رانندگی به عوامل مختلفی بستگی دارد. از صدور بی‌حساب و کتاب گواهینامه گرفته تا فرهنگ تولید خودرو و ضعف‌ها در ناوگان حمل و نقل وسایل نقلیه عمومی همه و همه دست به دست هم داده‌اند که ما با مشکلات زیادی روبه‌رو باشیم. بسیاری از رانندگان هنگام چراغ قرمز روی خط عابر متوقف می‌شوند و برای عابر پیاده ارزشی قائل نیستند. برخی رانندگان کرمانشاهی بسیاری از قوانین را نادیده می‌گیرند به همین خاطر است که همیشه با مشکلات زیادی در رانندگی مواجهند.  نظری ادامه می‌دهد: البته مشکلات آسفالت خیابان‌ها، کنده‌کاری‌های مختلف در کوچه و خیابان، اشکالات هندسی راه‌های عبور و مرور را نیز باید بر این مشکلات اضافه کرد.  آمار‌ها نشان می‌دهد درصد بالایی از تصادف‌هایی که صورت می‌گیرد، با خصوصیات اخلاقی و رفتاری برخی راننده‌ها ارتباط مستقیم دارد. به عبارت دیگر، افکار و اخلاقی که راننده‌ها در زندگی دارند، روی رانندگی آن‌ها تاثیر می‌گذارد.


مرگ ۱۱۹ کرمانشاهی

مدیرکل پزشکی قانونی استان کرمانشاه از مرگ و میر ۱۱۹ کرمانشاهی در حوادث رانندگی خبر می‌دهد. دکتر «آرتین کمالی» با بیان خبر فوق، آمار کشته شدگان ناشی از تصادفات امسال را ۱۱۹ نفر می‌داند که هم شامل تصادفات جاده‌ای با فوت کمتر از ۳۰ روز و هم تصادفات بیش از ۳۰ روز بوده که در منزل یا بیمارستان بعد این مدت فوت شده‌اند، در حالی که این آمار در مدت مشابه سال قبل ۹۴ نفر بوده و افزایش ۲۶ درصدی را نشان می‌دهد.

رئیس پلیس راه استان نیز با بیان این‌که برابر گزارش سالانه سازمان جهانی بهداشت حوادث رانندگی در دنیا سالانه باعث مرگ بیش از یک میلیون و 200 هزار نفر می‌شود، می‌افزاید: در کنار آن بین 20 تا 50 میلیون نفر نیز دچار جرح و نقص بدنی می‌شوند که خسارات ناشی از آن برای افراد و خانواده‌ها و دولت‌ها سرسام‌آور است. سرهنگ «محمد حیدری» اظهار می‌کند: از لحاظ اقتصادی و اجتماعی ۹۰ درصد کشته‌های حوادث رانندگی از کشورهای عقب مانده و در حال توسعه بوده اند و در کشورهای توسعه یافته نیز اکثر قربانیان را افراد طبقات متوسط جامعه تشکیل داده‌اند. 

رئیس پلیس راه استان ادامه می‌دهد: از لحاظ سنی ۴۸ درصد قربانیان در سنین ۱۵ تا ۴۴ سالگی قربانی حوادث شده‌اند و از نظر جنسی ۷۰ درصد قربانیان آقا و مابقی زن بوده‌اند.
وی اضافه می‌کند: در گزارش سازمان بهداشت جهانی، ایران پنجمین کشور پرتلفات دنیا براثر حوادث رانندگی است که می‌توان رد پای علل و عوامل ذکر شده در این گزارش را در وقوع حوادث رانندگی کشور و حتی استان کرمانشاه دید. حیدری بیان می‌کند: از آن‌جا که کار پلیس اجرای مقررات و بخشی نیزآموزش و فرهنگ‌سازی است، از هیچ تلاشی فروگذاری نمی کند، ولی کاهش محسوس آمار تلفات نیازمند عزم جدی مردم و همه مسئولان و نخبگان است.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :