• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
دو شنبه 15 مرداد 1397
کد مطلب : 25918
+
-

استیضاح پر ابهام

استیضاح پر ابهام

در مجلس دهم اتفاقات عجیب، کم نیفتاده است؛ اصلا خاصیت پارلمان به غیرقابل پیش‌بینی‌بودنش است اما مجلس دهم خلاف جریان شنا می‌کند. اگر نمایندگان مجلس هشتم روی کار بودند، در شرایطی مشابه این روزهای کشور که سکه، نقره‌داغ می‌کند یا ارز، افسارگسیخته می‌تازد، طبیعتا وزیر اقتصاد را به میز استیضاح می‌کشاندند که در سال 90، شمس‌الدین حسینی را کشاندند اما مجلس دهم حساب اقتصاد را از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌کشد و این جای ابهام دارد. دومین استیضاح یک وزیر در یکسالگی یک دولت، شاید یکی از عجیب‌ترین اتفاقاتی باشد که یک مجلس می‌تواند به نام خود ثبت کند. علی ربیعی وزیر تعاون، ‌کار و رفاه اجتماعی برای حضور در مجلس روز چهارشنبه آینده را انتخاب کرده است، او نامه گلایه‌آمیزی به رئیس مجلس نوشته و شکایت خود را از روند استیضاح اعلام کرده اما سؤالاتی همچنان درباره این استیضاح باقی است که شاید لازم باشد هیأت رئیسه مجلس درباره آن و عملکرد خود شفاف‌سازی‌ کند.

نکته اول؛ خلاف آیین‌نامه

هم علی ربیعی، وزیر کار و هم حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور معتقدند که این استیضاح روال خود را طی نکرده است. ربیعی نوشته است: «از اینجانب هیچ‌گونه دعوتی برای حضور در کمیسیون تخصصی به‌منظور ارائه توضیح و پاسخ به سؤالات نمایندگان محترم به عمل نیامده است؛ درحالی‌که انتظار می‌رفت فرصتی برای اینجانب فراهم می‌شد تا در کمیسیون تخصصی حضور پیدا می‌کردم.» حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور هم معتقد است که عدم‌بررسی این طرح استیضاح در کمیسیون‌های تخصصی آیین‌نامه را نقض کرده است. هیأت رئیسه مجلس پاسخ دهد چه عجله‌ای در اعلام این طرح استیضاح بوده است؟

چرا ربیعی، چرا شریعتمداری و کرباسیان نه

دغدغه نمایندگان اگر وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم نباشد، باید عملکرد مجلس را پر ایراد دانست. چنین دغدغه‌ای در نطق‌ها، تذکرها و گلایه‌های نمایندگان زیاد دیده شده اما وقتی پای عمل به میان آمده، دست مجلس خالی بوده است. حداقل درباره این استیضاح اخیر، مجلس به بیراهه رفته است. رانت عجیب و غریبی که در واردات خودرو شکل گرفت، استفاده پتروشیمی‌ها از رانت ارزی و اشتباهات سلسله واری که در توزیع سکه و ارز صورت گرفت، طبعا باید پای محمد شریعتمداری و مسعود کرباسیان وزیران صمت‌(صنعت، ‌معدن و تجارت) و اقتصاد را به استیضاح باز می‌کرد؛ اما اینکه مجلسی که هزینه هر دقیقه اداره آن 300میلیون تومان آب می‌خورد و لحظه لحظه آن باید برای وضعیت اقتصادی کشور و حل بحران‌های اقتصادی خرج شود، چطور از دل استیضاح وزیر کار قرار است نسخه حل بحران‌های اقتصادی کشور را در آورد، شاید نیاز به توضیح داشته باشد. نکته دیگر در این ماجرا اینکه اخیرا در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به همراه سازمان برنامه و بودجه مأمور تدوین و اجرایی‌کردن بسته‌های کمکی برای معیشت مردم شدند. استیضاح وزیر کار در مجلس چه نسبتی با این ماموریت دارد؟

استیضاح زودهنگام

ابهام بعدی در استیضاح وزیر تعاون،‌کار و رفاه اجتماعی، کلیدخوردن این استیضاح 5‌ماه بعد از استیضاح قبلی است. توجیه این اقدام فقط همین می‌تواند باشد که نمایندگان استیضاح‌کننده در جلسه قبلی که اسفندماه برگزار شد به وزیر کار به‌صورت مشروط رأی داده و از او خواسته باشند طی 5‌ماه به محورهای استیضاح قبلی سروسامانی ببخشد. از سویی آنچنان که پیداست تقریبا محورهای استیضاح فعلی وزیر کار همان موارد گذشته است. اینکه چطور همان نمایندگان مجددا اصرار به طرح همان محورهای استیضاح دارند که قبلا علی ربیعی به آنها پاسخ گفته و از مجلس رأی گرفته شاید سؤالی است که استیضاح‌کنندگان باید در روز استیضاح به آن پاسخ دهند.

استیضاح‌های پرشمار

ابهام دیگر تعداد استیضاح‌هایی است که در کمیسیون‌های مختلف گیر کرده و هیأت رئیسه مجلس نیازی به اعلام وصول آن نمی‌بیند. براساس آنچه علی اصغر یوسف نژاد به ایلنا گفته است: استیضاح وزیر نفت، وزیر اقتصاد و وزیر کشور در کمیسیون‌های مختلف در دستور بررسی است. عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور و همراه و یار علی لاریجانی بارها در معرض استیضاح مجلس قرار گرفته اما به هر دلیلی استیضاح او منتفی شده است. دلیل در اولویت قرار گرفتن استیضاح وزیر کار در بین همه این استیضاح‌ها چه بوده است؟

مناقشه 2 وزارتخانه

چه ارتباطی بین این استیضاح و مناقشات دامنه دار و طولانی وزارت رفاه با وزارت بهداشت وجود دارد. تفاوت دیدگاه‌های حسن قاضی‌زاده هاشمی و علی ربیعی در تأمین سلامت مردم امروز دیگر بر کسی پوشیده نیست و اختلافات این دو وزیر در سال‌های اخیر چنان بالا گرفته بود که یکسال پیش در تشکیل کابینه دوازدهم صحبت از حضور یکی از دو نفر در دولت بود. 4روز پیش غلامرضا تاجگردون که تلاش می‌کند در مجلس پا جای پای محمدرضا باهنر بگذارد و استیضاح و رأی اعتمادهای مجلس را فرماندهی کند تصویری از دیدارش را با حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی منتشر کرد که به همراه عبدالرضا عزیزی؛ رئیس سابق کمیسیون اجتماعی و همشهری عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور با وی دیدار کرده است. تاجگردون نوشته بود:«تا دیروقت با آقای دکتر هاشمی وزیر خوب بهداشت و درمان جلسه داشتم. ارز گران شده قیمت دارو هم بالا رفته و مشکلات بیماران هم زیاده شده امیدوارم این بحران‌ها به‌زودی حل بشه.»

فردای همان روز استیضاح علی ربیعی اعلام وصول شد و غلامرضا تاجگردون که یکی از اصلی‌ترین استیضاح‌کنندگان ربیعی در نوبت پیش بود، عکسی آرشیوی از خود در کنار علی ربیعی منتشر کرد و نوشت: دوباره استیضاح! این استیضاح شاید به مناقشه 2وزارتخانه ارتباطی نداشته باشد و شاید غلامرضا تاجگردون تلاش می‌کند این تداعی را ایجاد کند اما در هر صورت لازم است هیأت رئیسه درباره این ابهام هم توضیح دهد. نکته آخر در استیضاح ربیعی، کلید‌واژه‌ای است که در همه طرح‌های استیضاح‌کنندگان وجود دارد؛ شستا. هلدینگ اقتصادی بزرگی که همیشه برای حضور در هیأت مدیره‌های شرکت‌های سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی رقابتی بین برخی نمایندگان وجود داشته است. در روزهای گذشته بعد از اعلام طرح استیضاح ربیعی تصویری از نامه یکی از نمایندگان به رئیس سازمان تأمین اجتماعی برای استخدام همسرش با مدرک کارشناسی ارشد مدیریت استراتژیک در بیمارستان مصطفی خمینی منتشر و گفته شد که این نامه مربوط به استیضاح قبلی و درخواست یکی از استیضاح‌کنندگان از رئیس سازمان تأمین اجتماعی است. هیأت رئیسه مجلس توضیح دهد آیا در استیضاح جدید چنین درخواست‌هایی هم وجود داشته است یا خیر؟ یا آنکه علی ربیعی در دفاعیات خود از این نوع درخواست‌ها و میزان پاسخ مثبت یا منفی‌اش به این درخواست‌ها توضیحاتی دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید