• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 15 مرداد 1397
کد مطلب : 25865
+
-

حماس و اسرائیل در آستانه آتش‌بس

جهان‌نما
حماس و اسرائیل در آستانه آتش‌بس


در هیاهوی این روزهای خاورمیانه، گزارش‌ها و اخبار تعجب‌آوری از غزه منتشر می‌شود؛ گزارش‌هایی که اگرچه تا این لحظه از سوی هیچ منبع فلسطینی یا اسرائیلی تأیید نشده اما نشانه‌های متعددی از صحت آنها وجود دارد. روز جمعه شبکه 2تلویزیون رژیم اسرائیل مدعی شد: مذاکرات اسرائیل و جنبش حماس برای آتش‌بس و توافقی 4مرحله‌ای با میانجیگری سازمان اطلاعات مصر و حمایت قطر به مراحل نهایی خود نزدیک شده است. براساس گزارش‌های رسانه‌های اسرائیلی جزئیات مراحل این توافق به شرح زیر است:

1- توقف فوری راهیپمایی‌های بازگشت و تمام حواشی آن، ازجمله بادبادک‌های آتش‌زا در مقابل گشایش فوری و مستمر گذرگاه رفح (مرز مصر و غزه) و همچنین اعمال تسهیلاتی در گذرگاه کرم ابوسالم (مرز رژیم صهیونیستی با غزه) به‌منظور انتقال دارو، سوخت، مواد غذایی و... .

2- انعقاد توافقی جامع میان جنبش فتح و حماس زیرنظر سازمان اطلاعات مصر که از یک سو منجر به پرداخت حقوق و معوقات کارمندان تشکیلات خودگردان در نوار غزه شده و از سوی دیگر زمینه را برای ورود نیروهای تشکیلات به غزه برای برگزاری انتخابات طی 6‌ماه آینده فراهم کند.

3- آغاز سرمایه‌گذاری‌های گسترده عربی و اسرائیلی در زیرساخت‌های اساسی نوار غزه و بازسازی خرابی‌های بازمانده از جنگ در این منطقه. سرمایه‌گذاری‌ها شامل تأسیس نیروگاه‌های برق جدید، فرودگاه و همچنین توسعه و اتصال بندر غزه به بندر پورسعید در صحرای سینا خواهد بود.

4- آغاز مذاکرات مستقیم میان حماس و اسرائیل برای تبادل اسرا و جنازه‌ها و همچنین انعقاد پیمان آتش‌بس 5 تا10ساله.
اگرچه هیچ منبع رسمی هنوز این گزارش‌ها را تأیید نکرده، اما رسانه‌های مختلفی ازجمله شبکه 10رژیم صهیونیستی و همچنین روزنامه رأی‌الیوم از موافقت اولیه حماس با این طرح سخن گفته‌اند. تمام اینها در حالی است که روز شنبه، نشستی مهم در دفتر سیاسی جنبش حماس در غزه با حضور تمام رهبران این جنبش به ریاست اسماعیل هنیه و صالح العاروری برگزار شده است. از سوی دیگر طی هفته‌های گذشته مقامات اسرائیلی سفرهای متعددی به دوحه داشته‌اند؛ سفرهایی که گفته می‌شود با هدف استفاده از نفوذ قطر در ساختار حماس صورت گرفته است. با این حال باید توجه داشت این توافق مخالفان سرسخت خود را نیز در هر دو طرف دارد؛ زمزمه‌های مخالفت با آتش‌بس با حماس در اسرائیل تا اندازه‌ای جدی شده که روز جمعه خانواده ارون شاوول، سربازی که در جنگ سال 2014مفقود شد و گفته می‌شود در غزه است، با انتشار نامه‌ای خطاب به بنیامین نتانیاهو به وی هشدار دادند از هرگونه توافقی با جنبش حماس پرهیز کند. از سوی دیگر، مواضع رسانه‌های نزدیک به سایر گروه‌های مقاومت فلسطینی، ازجمله جبهه آزادی خلق فلسطین یا جهاد اسلامی نشان می‌دهد که حتی درصورت موافقت حماس، فاصله زیادی تا اجرایی شدن چنین طرحی میان غزه و اسرائیل وجود دارد، اما عبدالباری عطوان، نویسنده مشهور فلسطینی با اعلام موافقت اولیه حماس با طرح توافق آتش‌بس10ساله نوشته است: این طرح به اختصار، حماس را طی سال‌های آینده از جنبش مقاومت مسلحانه به سازمانی دولتی برای اداره غزه تبدیل خواهد کرد و در حقیقت بخشی از معامله قرن است.

این خبر را به اشتراک بگذارید