• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 15 مرداد 1397
کد مطلب : 25825
+
-

نامه روحانی به رئیس‌مجلس

حقایق را به مردم می‌گویم

دولت
حقایق را به مردم می‌گویم

محسن تولایی| خبرنگار:

2رئیس‌جمهور یکی فعلی و دیگری اسبق از جایگاه مردم در نظام جمهوری اسلامی و مشروعیت نظام به رأی مردم سخن گفته و بازگشت اعتماد به مردم را چاره بحران‌هایی دانسته‌اند که امروز کشور در آن درگیر است. حسن روحانی رئیس‌جمهور در روزهایی که عطش پاسخگویی از طرف دولت به اوج خود رسیده است، به طرح سؤال نمایندگان پاسخ مثبت داد. او و سایر چهره‌های حلقه اعتدال در کابینه، آنچنان که اعلام کرده‌اند از این فرصت برای صحبت با مردم فراتر از نمایندگان آنها سخن خواهند گفت. حسن روحانی در نامه خود به علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نوشته که مردم صاحب واقعی کشورند و مشروعیت من و شما نیز از آرای آنهاست. همزمان رئیس دولت اصلاحات هم در جمع نمایندگان ادوار مجلس در سخنانی که از نقش مردم در نظام جمهوری اسلامی حکایت داشت گفته که «ایران از ابتدای انقلاب تا به امروز انواع مشکلات را تجربه کرده، اما هرگز با بی‌اعتمادی گسترده مواجه نبوده‌ایم و اعتماد مردم و مسئولان به هم کارساز بود، وگرنه در جنگ نمی‌توانستیم دوام بیاوریم. این اعتماد امروز لطمه دیده و باید چاره‌ای اندیشید و در این مقطع نقش اصلاح‌طلبان کلیدی است و باید با ایثار و فداکاری و برای پیشرفت مردم و کشور و حل مشکلات از هیچ کوششی فروگذار نکنند.»

رمزنگاری‌های روحانی

حسن روحانی در پاسخ خود به رئیس مجلس کنایه‌های  رمزنگاری شده‌ای با علی لاریجانی داشت؛ گویی لاریجانی رمزگشای نکته‌های روحانی در این نامه و در روز طرح سؤال خواهد بود؛ یادآوری این نکته که این سؤال در روز تحلیف رئیس‌جمهور دوازدهم اعلام وصول شده است برای علی لاریجانی که زمانی همراه دولت بود و بعد از انتخابات اخیر هیأت رئیسه مجلس چرخشی به سمت اصولگرایان و منتقدان دولت داشت شاید کنایه‌ای بود بر اینکه در طرح سؤال از رئیس‌جمهور خط انتخابات96 هنوز دنبال می‌شود. اینکه زمان و شرایط طرح سؤال رعایت نشده است اشاره‌ای از سوی رئیس‌جمهور بود مبنی بر اینکه در فضایی چنین بحران‌زده که فشارهایی از خارج از کشور بر دولت تحمیل شده است؛ این حمله از طرف مجلس نابهنگام و ناشیانه است. این که سؤال مجلس «می‌تواند فرصت خوبی باشد تا برخی از حقایق را برای مردم عزیز کشورم بازگو نمایم.» از آن روی بود که سکوت دولت برای موافقان و مخالفانش، هر دو، در این روزها سنگین آمده بود و خواستار تشریح مسائل کشور از زبان مقام عالی اجرایی کشور بودند. این سکوت آنچنان بود که رئیس دولت اصلاحات بزرگ‌ترین حامی و پشتوانه رأی روحانی در انتخابات‌های بعد از سال92 صحبت‌های همدلانه‌ای با مردم در پذیرش مشکلات کشور و فشارهای وارد بر آنان طی ماه‌های اخیر داشت. او مستقل از رویکردهای دولت برای اداره کشور در ماه‌های تحریمی پیش‌رو، بی‌اعتمادی، گسست اجتماعی و کاهش امید به آینده را مهم‌ترین خطر برای جامعه دانست و 15راهکار برای برون‌رفت از وضعیت فعلی کشور ارائه داد.

رئیس دولت اصلاحات گفته «ما از انتخاب خود پشیمان نیستیم، اما دولت هم باید کارآمدی خود را در اولویت قرار داده و به مردم ثابت کند. مشکلات امروز دولت قابل درک است، اما باید کارآمدی دولت به ملت ثابت شود. ضعف‌ها و بی‌برنامگی‌ها و حتی عدم‌اجرای برنامه‌های مصوب را نمی‌توان به گردن رقبا انداخت، این چاره کار نیست... چه کسی یا چه چیزی مانع ترمیم کابینه و روی کارآمدن یک کابینه کارآمد قوی، توانمند، متخصص و دلسوز است؟ حتما نقص‌هایی وجود داشته که امروز با این وضعیت مواجهیم. مانع ترمیم دولت برای عملکرد قوی‌تر، منسجم‌تر و کارآمدتر و با برنامه‌تر برای حل مشکلات مردم چیست؟ وعده‌هایی داده شده، اما عملی نشده که در نتیجه عدم‌اهتمام به آن بوده که مسئولان موظفند به مردم بگویند.»

 نامه اجابت سؤال روحانی به مجلس مصادف با همین تعریض بی‌سابقه رئیس دولت اصلاحات بود. استقبال روحانی از طرح سؤال از رئیس‌جمهور به‌معنای پذیرش دومین تجربه سؤال در ادوار مختلف مجلس است. 7سال قبل یک‌بار محمود احمدی‌ن‍ژاد با ترشرویی پای تریبون پاسخگویی مجلس حاضر شده بود. «کنترل قاچاق»، «علت استمرار تحریم‌های بانکی»، «بیکاری»، «رکود اقتصادی» و «افزایش شتابان نرخ ارزهای خارجی و کاهش شدید ارزش پول ملی» محورهای تقاضای نمایندگان برای پاسخگویی روحانی هستند. جانمایه نامه دیروز روحانی به علی لاریجانی شاید همانی باشد که قاطبه مردم و کسانی که به روحانی در اردیبهشت96 رأی داده‌اند در ماه‌های اخیر خواستار آن شده‌اند؛ گفتن حقایق و پشت پرده مشکلاتی که این روزها برای دولت و کشور شکل گرفته است. روحانی نوشته است: «البته این امر می‌تواند فرصت خوبی باشد تا برخی از حقایق را برای مردم عزیز کشورم بازگو کنم که آنها صاحب واقعی کشورند و مشروعیت من و شما نیز از آرای آنهاست.»  

 روز یکشنبه بلافاصله پس از انتشار نامه رئیس‌جمهور نیز حسام‌الدین آشنا، مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور به نحو دیگری به طرح سؤال نمایندگان حاشیه زد و درباره  نامه رئیس‌جمهور در کانال تلگرامی‌اش نوشت «رئیس‌جمهور به مجلس می‌رود نه فقط برای پاسخ گفتن به نمایندگان مردم بلکه برای سخن گفتن با خود مردم.»

القای فروپاشی، جنگ روانی خطرناک است

مسئله بازگرداندن اعتماد به کشور در سخنرانی روز گذشته رئیس دولت اصلاحات هم محور بود. او به‌عنوان یک شهروند دوستدار ایران و اسلام به‌دلیل نقص‌ها و کمبودها، با همه وجود از مردم عذرخواهی و 15راهکار برای برون‌رفت از وضعیت کنونی ارائه کرد. او در این دیدار تلاش رئیس‌جمهور آمریکا برای مذاکره مستقیم را تحمیل خواسته خود و تخریب جایگاه ایران در خاورمیانه ارزیابی کرد و با اشاره به جنگ روانی گسترده در فضای مجازی گفت: هم‌اکنون همه به‌نحوی ناراضی هستیم و اعتراض داریم، اما عده‌ای با استفاده از شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی با ایجاد جنگ روانی، سعی دارند به ایرانیان، به‌ویژه نسل جوان ایرانی القا کنند که کار تمام است و شاهدیم که بیشترین تلاش آنها هم تخریب اصلاح‌طلبان است، چراکه می‌دانند تا اصلاحات زنده است جایی برای براندازی نیست. در داخل هم افراد و جریاناتی که مترصد گرفتن انتقام و حذف اصلاح‌طلبان هستند لبه دیگر قیچی حذف را روی جریان اصلاحات قرار داده‌اند. رئیس دولت‌های هفتم و هشتم اضافه کرد: گرچه شاهد موج عظیمی از تبلیغ این دیدگاه هستیم، اما انفعال در دولت و حیرانی اصلاح‌طلبان در برابر این موج نیز مایه تعجب است و امروز خلأ یک تیم قوی رسانه‌ای که مسائل را رصد کند و پاسخگو باشد بیش از هر زمان احساس می‌شود.

رئیس دولت اصلاحات گفته است:  ایران از ابتدای انقلاب تا به امروز انواع مشکلات را تجربه کرده، اما هرگز با بی‌اعتمادی گسترده مواجه نبوده‌ایم و اعتماد مردم و مسئولان به هم کارساز بود، وگرنه در جنگ نمی‌توانستیم دوام بیاوریم. این اعتماد امروز لطمه دیده و باید چاره‌ای اندیشید و در این مقطع نقش اصلاح‌طلبان کلیدی است و باید با ایثار و فداکاری و برای پیشرفت مردم و کشور و حل مشکلات از هیچ کوششی فروگذار نکنند.»  وی «یکی از القائات خطرناک» را این دانست که «نظام جمهوری اسلامی در حال فروپاشی است» و افزود: این یک جنگ روانی است و نظام فرو نمی‌پاشد، زیرا علاوه بر ابزارهای مختلفی که برای حفظ خود دارد، همچنان در میان بخش‌های قابل‌توجهی از جامعه پایگاه دارد. مطالبه بخش‌های بسیار بزرگ‌تری از جامعه نیز همچنان انقلاب، شورش و فروپاشی نیست، بلکه زندگی امن و برخوردار و آرام است و اگرچه ممکن است اعتقادی به جمهوری اسلامی هم نداشته باشند، اما خواهان آرامش و امنیت و برخورداری هستند. مطمئن باشید با دامن زدن به اعتراضات و تضعیف حکومت، هرج و مرج ایجاد خواهد شد و از دل آن دیکتاتوری گسترده ضدمردمی بیرون خواهد آمد که ممکن است به تجزیه کشور بینجامد. اینطور نیست که با ایجاد هرج و مرج به امید رفتن جمهوری اسلامی همه مشکلات حل شود. اقدامات بیرونی، زنگ خطر تجزیه ایران و از میان رفتن عظمت ایرانی را به‌صدا درآورده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید