• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
شنبه 13 مرداد 1397
کد مطلب : 25608
+
-

مبارزه با بیکاری از پشت کامپیوتر

مازندران رتبه هفتم کسب‌وکارهای اینترنتی کشور را در اختیار دارد

اشتغال
مبارزه با بیکاری از پشت کامپیوتر

شهرام سوادکوهی| ساری - خبرنگار:

مازندران در زمینه زیرساخت‌های ارتباطی یکی از استان‌های برتر کشور است.
 استانی که بیشترین ضریب نفوذ اینترنت را دارد و بنا بر آمارها 2 میلیون و 500 هزار نفر در آن از اینترنت همراه استفاده می‌کنند. 
سرمایه‌گذاری‌های متعدد در زمینه زیرساخت‌های ارتباطی استان، سبب شده که مازندران در صدر جدول استان‌های برخوردار از فناوری‌های ارتباطی کشور قرار بگیرد. حجم سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در دولت یازدهم برای بخش ارتباطات مازندران حدود 11 هزار میلیارد تومان برآورد شده است. 


وعده‌های وزیر

ماه گذشته نیز با حضور وزیر ارتباطات هزار و 58 طرح مربوط به بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات در مازندران به بهره‌برداری رسید. «محمدجواد آذری جهرمی» در سفرش به مازندران به ویژگی‌های مثبت زیرساختی استان در زمینه ارتباطات اشاره کرد و مازندران را دارای مشخصه‌های ویژه‌ای در این زمینه دانست.
 او تاکید هم کرد که برای پوشش نسل 3 و 4 تلفن همراه در نقاط کمتر برخوردار و نقاط شهری به طور کامل تلاش شود. اقدامات دیگری مانند توسعه فیبر نوری در مازندران هم در دستور کار دولت قرار دارد و در حال انجام است.

 البته آذری جهرمی به این موضوع نیز اشاره کرد که در روزهای پیک حضور گردشگران و مسافران در مازندران، به دلیل این‌که میزان درخواست‌ها و دریافت خدمات از زیرساخت‌های ارتباطی استان به دو برابر حد معمول افزایش پیدا می‌کند، دچار اختلالاتی در زمینه ارتباط می‌شود. 
این زیرساخت‌ها و البته تقاضای جمعیت ثابت و شناور مازندران برای دریافت خدمات اینترنتی، ساکنان این استان را به اینترنت‌بازترین مردم ایران تبدیل کرده است.
 هرچند آمارها پیش از این نیز نشان می‌دادند که مردم مازندران بیشتر از سایر مردم ایران در فضای مجازی حضور دارند و از خدمات اینترنتی استفاده می‌کنند، اما فیلترینگ تلگرام این آمار را به شکل دیگری نمایان کرد و نشان داد که مازندرانی‌ها برای حضور در فضای مجازی به تناسب فعالیتشان، پیگیرتر هم هستند. پس از فیلتر شدن تلگرام، میل به استفاده از فیلترشکن برای باز کردن تلگرام در بخشی از جامعه بیشتر شد. 


میل فراوان به کار در نت

براساس آمار مازندرانی‌ها از شبکه‌های اجتماعی بیشترین استفاده را دارندکارشناسان حوزه فناوری و اطلاعات معتقدند که این زیرساخت‌ها و میل به حضور در فضای مجازی می‌تواند یک ظرفیت مهم برای اقتصاد مازندران باشد.
 اقتصادی که نه تنها در حوزه IT می‌تواند سودآوری داشته باشد، بلکه به سودآوری سایر محورهای توسعه استان نیز کمک خواهد کرد. 
کسب‌وکارهای اینترنتی که در سال‌های اخیر نبض اقتصاد و مشاغل دنیا را به دست گرفته‌اند می‌توانند در مازندران با توجه به زیرساخت‌های موجود و همچنین میل مازندرانی‌ها به فعالیت در فضای مجازی و اینترنت، مسیر میانبر و البته هموارتری برای توسعه و همچنین شناساندن ظرفیت‌های مهم اقتصادی باشند. 
با این حال هرچند مازندرانی‌ها در میزان استفاده از اینترنت و برخی شاخص‌های حوزه ارتباطات رتبه نخست کشور را در اختیار دارند، اما در زمینه کسب‌وکارهای اینترنتی با وجود قرار داشتن در بین استان‌های برتر جدول کسب‌وکارهای اینترنتی، صدرنشین نیستند. 


ظرفیت‌های تازه اشتغال

به گفته مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات مازندران، میزان اشتغال ثبت شده بخش ICT در مازندران طی یک سال اخیر 450 نفر است که نسبت به یک سال پیش از آن حدود 30 درصد رشد کسب‌وکارهای اینترنتی را نشان می‌دهد.  «یدالله طهماسبی» از رتبه هفتم مازندران در بخش کسب‌‌وکارهای اینترنتی خبر داد و گفت که تلاش‌هایی برای راه‌اندازی زیست‌بوم ICT در مازندران در حال انجام است. 
در جدول تعداد کسب‌وکارهای اینترنتی کشور، مازندران پس از تهران، خراسان رضوی، اصفهان، فارس، آذربایجان شرقی و البرز رتبه هفتم را در اختیار دارد.

یک کارشناس ارشد ITBM (فناوری اطلاعات در مدیریت بازرگانی) دراین‌باره به همشهری گفت: درست است که مازندران بالاترین ضریب نفوذ اینترنت در کشور را دارد، اما باید پرسید چه بهره‌ای از این ظرفیت در تسهیل خدمات گرفته می‌شود؟ بخش زیادی از کاربران استان صرفاً برای استفاده‌های غیر‌اداری و غیر‌کاری به اینترنت متصل می‌شوند و این یعنی نادیده گرفتن موقعیتی که برای توسعه از طریق زیرساخت‌های الکترونیک داریم. 
«جمشید رحیمی ایرا» افزود: برای مثال مازندران به عنوان نقطه مرکزی منطقه شمال کشور یعنی از آستارا تا گنبد، منطقه مناسبی است که یک طرح جامع «سبز در سبز» را در آن اجرا کرد و به عنوان نخستین منطقه گردشگری دیجیتال به جامعه جهانی دنیای مجازی آن را شناساند. این اتفاق می‌تواند در سایر حوزه‌ها نیز با استفاده از فرصت فضای مجازی برای مازندران بیفتد.
استفاده از فرصت فضای مجازی و اینترنت در اقتصاد و درآمدزایی و پشتیبانی از شرکت‌های دانش‌بنیان در برنامه ششم توسعه نیز به شکل ویژه‌ای مد نظر است. شرکت‌های دانش‌بنیان در مازندران می‌توانند با استفاده از زیرساخت‌های موجود فناوری اطلاعات و ارتباطات شرایط مطلوبی داشته باشند. 

به گفته «علی معتمدزادگان»، رئیس پارک علم و فناوری مازندران، قرار است مرکز کسب‌وکارهای اینترنتی و فاوا نیز در این استان راه‌اندازی شود تا رشد این فعالیت‌ها و کسب‌وکارهای اینترنتی بیشتر شود. 94 شرکت دانش‌بنیان در استان مازندران فعالیت می کنند و 110 مجوز فناوری نیز در استان صادر شده است. رشد این فعالیت‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها برای بهره‌برداری از فرصت مناسب مازندران در برخورداری از زیرساخت‌های ارتباطی، مسیر توسعه استان را هموارتر خواهد  کرد. 


افزایش برنامه‌های استارت‌آپی در استان

رشد و افزایش تعداد برنامه‌های استارت‌آپی در مازندران هم نشان می‌دهد که گرایش به این فعالیت‌ها در حال افزایش است و حتی به محورهای اصلی توسعه استان یعنی کشاورزی و گردشگری هم کشیده شده است. میزبانی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مازندران از رویداد کشوری استارت‌آپ گردشگری استان مازندران که قرار است 18 شهریور در بابلسر برگزار شود، یکی از همین نمونه‌هاست. رویدادی که با همکاری و مشارکت دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و شرکت‌های دانش‌بنیان برگزار خواهد شد و افزایش برگزاری نمونه‌های آن در محورهای مختلف مرتبط با استان می‌تواند هم به کسب‌وکار حوزه‌های مختلف کمک کند و هم جایگاه مازندران را در جدول کسب‌وکارهای اینترنتی ارتقا دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید