• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 13 مرداد 1397
کد مطلب : 25606
+
-

نان آهن فروشان همچنان آجر است

افزایش قیمت ارز طی یک سال گذشته باعث کمبود تقاضا در بازار آهن شده است

گزارش
نان آهن فروشان همچنان آجر است

محمد منزه| اصفهان- خبرنگار:

صنعت آهن یکی از اساسی‌ترین پایه‌های اقتصادی و اجتماعی هر کشـور به شـمار می‌آید؛ زیرا آهن عنصری حیاتی است که کاربردهای زیادی در همه جنبه‌های زندگی انسـان، اعم از ساختمان‌سازی، سـاخت انواع وسایل نقلیه، پل‌سازی و... دارد و پایه بسیاری از فناوری‌های روز دنیاست. در سال‌های اخیر، صنعت آهـن ایران به موازات سایر صنایع با فراز و نشیب‌های زیادی مواجه شـد و از آن‌جا که در بیشـتر صنایع ما ردپایی از این صنعت وجـود دارد، تحت‌الشعاع صنایع دیگر قـرار گرفت و سال‌های سختی را سپری کرد. رکود در امر ساخت‌وساز و خودروسازی، خواب بازار آهن را عمیق‌تر کرد، به طوری که بسیاری از تولیدات آهن روی دست تولیدکنندگان ماند و به فروش نرفت. از سوی دیگر واردات غیرمنطقی و بدون دلیل این محصول به کشور به آشفتگی بیش ازپیش بازار دامن زد. در روزهای اخیر نیز نوسانات ارزی بار دیگر بازار آهن را دستخوش تغییرات قیمتی کرد و منجر به سرگردانی خریداران و فروشندگان شد.


علت گرانی‌های اخیر بازار آهن

رئیس اتحادیه دفاتر آهن‌فروشی اصفهان با اشاره به گرانی‌های اخیر در بازار آهن اظهار می کند: افزایش اخیر قیمت آهن به دلیل افزایش قیمت دلار بوده و این موضوع مشخص است.
«اکبر شمشیری» در پاسخ به این سؤال که شرکت‌های داخلی تأمین‌کننده آهن کشور هستند، پس ارتباط  گرانی آهن با دلار چیست، می‌افزاید: شرکت‌های داخلی می‌توانند محصولات خود را صادر کنند و معادل آن دلار دریافت کنند و می‌توانند عرضه داخلی داشته باشند.رئیس اتحادیه دفاتر آهن‌فروشی اصفهان ادامه می دهد: بی‌ثباتی در بازار ارز باعث بی‌ثباتی در بازار آهن هم شده است، شرکت‌های داخلی آهن داخل را تأمین می‌کنند، اما وقتی با صادرات آن، دلار 11 هزار تومانی می‌گیرند، تمایلشان به صادرات بیشتر می‌شود.وی در همین زمینه ادامه می دهد: تولیدکنندگان عرضه داخلی را هم با هر قیمتی که بخواهند انجام می‌دهند و کاری به مبنای خرید ندارند که همین موضوع منجر به تشدید رکود می‌شود. به گفته او، از آن جایی که متقاضی آهن در بازار بورس زیاد است و خریداران می‌خواهند در این بازار ارزان بخرند و گران بفروشند حدود 2هفته‌ای است که آهن و فولاد به بورس عرضه نشده است.شمشیری با اشاره به تشنج در بازار و سرگردانی خریدار و فروشنده تأکید می کند: اگر بازار ارز ثبات پیدا کند و بدانیم نسبت ریال با دلار چقدر است، آن زمان می‌توانیم برای آهن، لوازم خانگی و سایر محصولات، قیمت ثابت در نظر بگیریم.


کمبود تقاضا از طرف انبوه‌سازان

رئیس اتحادیه آهن‌فروشان اصفهان ضمن اظهار تأسف از وضعیت موجود در بازار می‌گوید: بازار آهن اصفهان از چند سال گذشته به خواب طولانی فرورفته است و بیش از 60 درصد فعالان این صنعت در دهه اخیر در استان از حرفه خود به دلیل مشکلات و رکود کناره‌گیری کرده‌اند. 
 «اکبر شمشیری» بیان می‌کند: افزایش هزینه‌های تولید، کمبود نقدینگی و ســرمایه در گردش فعــالان صنف آهــن، مســائل بانکی و افزایش بی‌رویه و غیرمنصفانه واردات آهن به کشور از مهم‌ترین عواملی هســتند که کمر فعالان صنعت آهن را در کشــور و همچنین استان اصفهان خم کرده‌اند. وی با بیان این که وضعیت برخی صنایع به ویژه صنعت ساختمان‌سازی بر بازار آهن بسیار تأثیرگذار است، اظهار می‌کند: به دلیل گران بودن برخی مصالح ساختمانی و کمبود خرید و فروش و همچنین پایین آمدن آمار 40 درصدی ساخت و ساز سال گذشته در اصفهان همین دلایل باعث شده تقاضا برای خرید آهن از طرف انبوه‌سازان کمتر شود و این موضوع به رکود بازار آهن بسیار دامن زده است. 


دفترهای فروش آهن رو به تعطیلی هستند

رئیس اتحادیه آهن‌فروشان اصفهان در ادامه صحبت‌های خود بیان می‌کند: در استان اصفهان 500 واحد دفتر فروش آهن پروانه کسب دارند، اما اکنون فقط کمتر از 70 دفتر از آنان مشغول به کار هستند و بقیه به علت مشکلات ذکرشده قادر به ادامه فعالیت خود نیستند. وی در ادامه با انتقاد از عدم همکاری بانک‌ها با صنعتگران عنوان می‌کند: بانک‌ها هیچ‌گونه تسهیلاتی به فعالان صنعت آهن پرداخت نمی‌کنند. 
شمشیری تصریح می‌کند: شرکت‌هایی که به دست بانک‌ها تأسیس شده‌اند، با استفاده از سرمایه‌های مردم در قالب خرید و فروش از ذوب‌آهن و صنایع فــولاد و بورس فعالیت می‌کنند و خرده‌فروشان آهن نمی‌توانند با آن‌ها رقابت کنند. وی ادامه می‌دهد: زمانی ‌که یکی از فعالان این بخش به بانک برای دریافت وام مراجعه می‌کند با قوانین سخت از قبیل داشتن چند ضامن، داشتن سند و... روبه‌رو می‌شوند.


مالیات بر ارزش افزوده، کمر صنعتگران را خم کرد

رئیس اتحادیه آهن‌فروشان اصفهان مالیات بر ارزش افزوده را مهم‌ترین عامل در مضیقه قرار گرفتن فعالان بازار آهن و سایر صنایع می‌داند و در همین زمینه ادامه می‌دهد: متأسفانه اداره دارایی بدون در نظر گرفتن درآمد افراد از آن‌ها مالیات دریافت می‌کند که این واقعه تلخ باعث رکود اغلب صنایع کشور شده است. 
شمشیری با تأکید بر این‌که صنعت آهن به شدت تحت تاثیر نرخ ارز قرار دارد به همشهری می‌گوید: طی چند ماه گذشته که قیمت ارز جهش زیادی داشته به تبع آن قیمت آهن‌آلات نیز به شدت افزایش قیمت داشته است. این افزایش قیمت‌ها در بازار آهن از بهمن سال 96 شروع شده و همین امر سبب شده اکنون کاهش بیشتر از 40 درصد تقاضا برای خرید وجود داشته باشد و همین امر سبب شده محصولات تولیدکنندگان در انبارها ذخیره شود و این بازار با کاهش مشتری روبه‌رو شود.  وی با اشاره به این که صنعت آهـن ایـران از همه ظرفیت‌های لازم در زمینه تولید بهره‌مند است، تاکید می‌کند: صنعت آهن ایران به لحاظ تخصص و توانمندی از بسیاری از کشورهای دنیا چند گام جلوتر است و اگر حمایت‌ها و توجه لازم را دریافت کند، می‌تواند بازارهای جهانی را بیش از پیش به خود جلب کند. 


صادرات آهن، قفل رکود بازار را می‌شکند

رئیس اتحادیه آهن‌فروشان اصفهان ضمن اظهار امیدواری از حرکت صنعت آهن همگام با ایجاد تحولات مثبت آینده در اقتصاد کشور می‌گوید: با توجه به نوسانات قیمت ارز اما همچنان باور بر این نکته داریم که صادرات آهن می‌تواند قفل رکود بازار را بشکند و چرخ تولید را به حرکت وا دارد و پای ایران را به بازارهای بزرگ جهانی باز کند. 


یک‌سوم صادرات اصفهان به آهن و فولاد اختصاص دارد

آمار صادرات سال گذشته استان اصفهان نشان می‌دهد از مجموع کل صادرات استان در سال ۹۶ نزدیک به یک‌سوم آن به آهن و فولاد اختصاص دارد. استان اصفهان به دلیل وجود 2 مجموعه بزرگ فولاد مبارکه و ذوب‌آهن اصفهان توانسته است ضمن حفظ جایگاه صادراتی در کشور بالاترین میزان صادرات آهن و فولاد را نیز به خود اختصاص دهد. این دو شرکت از صادرکنندگان نمونه ملی هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید