• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 11 مرداد 1397
کد مطلب : 25445
+
-

در دیدار شهردار تهران با وزیر فرهنگ و ارشاد اعلام شد:

فرهنگ مکتوب؛ محور همکاری شهرداری و وزارت ارشاد

فرهنگ مکتوب؛ محور همکاری شهرداری و وزارت ارشاد

توسعه فرهنگی تهران موضوع دیدار شهردار تهران با وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی بود. روز گذشته شهردار تهران به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رفت تا د رمورد مسائل فرهنگی پایتخت با سیدعباس صالحی به گفت‌وگو بنشیند. سید محمد علی افشانی  در این نشست گفت: اگرچه وضعیت شهرداری تهران به لحاظ مالی مطلوب نیست، اما شخصا امیدوارم بتوانیم موضوعات فرهنگی را در پایتخت ساماندهی کنیم.

 سیدمحمدعلی افشانی،شهردار تهران در دیدار با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه پیشنهاد می‌کنم با هماهنگی سازمان میراث فرهنگی «خانه اقوام» را در تهران احداث کنیم، گفت: با احداث این مرکز فرصتی فراهم می‌شود تا زندگی اقوام مختلف در آرامش، اتحاد و انسجام هر چه بیشتر تقویت شود.

شهردار پایتخت با بیان اینکه تهران مرکز تنوع اقوام ایرانی، تنوع فرهنگ ایرانی و تنوع ادیان است، خاطرنشان کرد: اگر در تهران شاهد همگرایی ملی باشیم، همه کشور تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد. بنابراین در پایتخت تهرانی و غیرتهرانی ملاک نیست. افزایش همگرایی ملی به‌عنوان نقطه مثبت ایده راه‌اندازی«خانه اقوام» است. امیدوارم با راه‌اندازی این مرکز و توسعه آن به شکل «بوستان» در سال‌های آتی، شاهد تقویت آشنایی شهروندان با فرهنگ اقوام مختلف باشیم. به گزارش شهر نوشت، شهردار تهران ادامه داد: سال گذشته 7هزار و ۵٠٠ میلیارد تومان اعتبار فرهنگی برای کل کشور درنظر گرفته شد که از این میزان فقط حدود ٨٠٠میلیاردتومان در اختیار دولت بود و بقیه اعتبار به بخش‌های غیردولتی اختصاص پیدا کرد. با وجود اختصاص این حجم از بودجه، شواهد نشان می‌دهد به‌دلیل نبود مدیریت واحد، تأثیر اقدامات فرهنگی نسبت به سایر بخش‌ها کمتر بوده است. افشانی با تأکید بر اینکه همکاری شهرداری تهران با وزارت ارشاد مانع انجام اقدامات موازی فرهنگی می‌شود، گفت: اگرچه وضعیت شهرداری تهران به لحاظ مالی مطلوب نیست، اما شخصا امیدوار هستم در شرایطی که ۴٨ درصد از درآمد و ٢۵درصد از اقتصاد کشور متعلق به تهران است، بتوانیم موضوعات فرهنگی را در پایتخت ساماندهی کنیم. افشانی در پایان نخستین قدم در راستای همکاری شهرداری تهران و وزارت ارشاد را توسعه کتابخانه‌ها معرفی و عنوان کرد: با توجه به تأکید مقام معظم رهبری بر بازسازی بافت‌های ناکارآمد شهری، پیشنهاد می‌کنم تا با ساخت کتابخانه‌های کوچک اما مدرن، حیات را به این بخش‌ها بازگردانیم.

در این دیدار سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز گفت: تفاهمنامه‌ای که در گذشته بین دو مجموعه منعقد شده، در این دوره نیز مبنای تمامی همکاری‌ها قرار می‌گیرد و اقدامات در قالب ایجاد کمیته مشترک پیگیری می‌شود. او گفت: با توجه به تأثیرگذاری تهران بر تمام عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی کشور، در گذشته تفاهمنامه‌ای میان وزارت ارشاد و شهرداری تهران منعقد شد که متأسفانه در طول زمان به مفاد آن چندان عمل نشد و مسیر طی شده رضایت بخش نبود.

 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: فارغ از تفاهمنامه، انتظار می‌رود در کوتاه‌مدت با همکاری شهرداری تهران، موضوع راه‌اندازی خیابان فرهنگ و هنر دنبال شود. ضمن اینکه می‌توان از مرکز فرهنگی که در جوار تئاتر شهر قرار دارد به‌عنوان مرکز ایده‌سازی‌ استفاده کرد.
صالحی در پایان گفت: در نهایت امیدواریم با همکاری شهرداری تهران در مدت زمان کوتاهی شاهد شکوفایی در حوزه فرهنگ مکتوب به‌ویژه کتابخانه‌ها باشیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید