• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 7 دی 1396
کد مطلب : 2533
+
-

جشنواره تئاتر شهر به انرژی جدید نیاز دارد

ششمین دوره جشنواره تئاترشهر امروز به‌کار خود پایان می‌دهد. در این دوره مجموعا ۶۲ گروه نمایشی حضور داشتند. شهرام کرمی، دبیر این جشنواره در گفت‌وگویی با همشهری فراز و فرودهای این جشنواره را بررسی کرده است.

رویکرد اصلی برگزاری جشنواره تئاترشهر چیست؟

رویکرد برپایی این رویداد هنری حمایت از گروه‌های جوان است و البته سعی شد در این 6دوره از هنرمندان جوان حمایت شود. به هر حال کار هنرمندان جوان همیشه حکم هندوانه سربسته دارد که گاهی اوقات می‌تواند خلاقیت و قابلیت‌های غیرقابل پیش‌بینی را در جریان هنری شکل دهد. گاهی نیز آثار نیازمند تجربه و تمرین بیشتری هستند. توجه به این نکات ماهیت جشنواره است و آگاهانه سعی کردیم برای حمایت از گروه‌های تئاتر جوان به این سمت در حرکت باشیم.

«حمایت از گروه‌های جوان» جمله‌ای است که هر ساله در این جشنواره بر آن تأکید می‌شود. این حمایت چقدر در عمل نیز اتفاق می‌افتد؟

حمایت از فعالیت‌های کانون‌های نمایشی و فرهنگسراها همیشه از اهداف جشنواره بوده و هست. در واقع سعی کردیم از تئاتر در سطح آموزشی حمایت کنیم. رویکرد این رویداد،  تئاتر حرفه‌ای نیست. تئاتر حرفه‌ای امکانات خوبی در اختیار دارد و با رویکرد حرفه‌ای برپا می‌شود. مانند جشنواره تئاتر فجر،  سوره مهر، کودک و نوجوان و تئاتر عروسکی. معمولا گروه‌های حرفه‌ای در این جشنواره‌ها حضور دارند اما در کمتر جشنواره‌ای رویکرد به سمت جوانان است. شاید فقط نمونه موفق آن جشنواره تئاتر دانشجویی باشد که آن هم یک رویداد آکادمی و علمی است. وقتی در جشنواره تئاترشهر به سمت گروه‌های جوان رفتیم، جوانی به معنی سن و سال مطرح نبود. جوانی به‌معنای فعالیت و آغاز جدید را مدنظر داشتیم و گروه‌هایی که کمتر فرصت اجرای نمایش دارند. این جشنواره فرصتی است تا از فعالیت گروه‌های کم تجربه و مبتدی حمایت شود. هدف از تولید این آثار نیز اجرای عمومی نمایش‌های کودک و نوجوان در فرهنگسراها و تئاتر بزرگسال در پردیس تئاتر تهران است.

اجراهای صحنه‌ای این دوره در پردیس تئاتر تهران متمرکز بود و این اتفاق موافقان و مخالفانی داشت. با توجه به‌عنوان «جشنواره تئاترشهر» این انتظار می‌رفت که اجراها در سطح شهر گسترده‌ باشند. نظر شما در این‌باره چیست؟

پردیس تئاتر تهران سالنی متعلق به شهرداری است. همه گروه‌های تئاتری در این مکان مستقر هستند. رویکرد برگزاری جشنواره نیز تخصصی است تا گروه‌های هنری بتوانند با فراغ خاطر در مکانی مناسب تئاتر اجرا کنند،  کارشان ارزیابی شود و خود را محک بزنند. پردیس تئاتر تهران یکی از سالن‌های خوب تئاتر کشور است. اما از لحاظ موقعیت مکانی متأسفانه بسیاری از هنرمندان و مخاطبان به سالن‌های مرکز شهر خو گرفته‌اند. درصورتی که محدوده‌های برگزاری جشنواره نیز جزئی از همین شهر و مکانی است که در آن زندگی می‌کنیم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید